Re: Tijd voor een nieuwe maler

43
De zenith is er al even. Maar sinds gisteren uitgebreid kunnen testen. Eerste bevindingen; snelle maler. Maar klonterig en blijft veel in chute zitten lijkt mij. Mss nog te fijn aan het malen want doorloop is alles behalve goed. Kan dat de oorzaak zijn ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: RE: Re: Tijd voor een nieuwe maler

44
Klontjes verdwijnen als de schijven wat meer ingelopen zijn, hoe heb je retentie bepaald of is het een wilde gok?
Gewoon nog even mee verder spelen en de nieuwe apparatuur leren kennen, het heeft gewoon tijd nodig.
Ik heb de Atom hier staan en die bevalt mij prima.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

45
seels schreef:De zenith is er al even. Maar sinds gisteren uitgebreid kunnen testen. Eerste bevindingen; snelle maler. Maar klonterig en blijft veel in chute zitten lijkt mij. Mss nog te fijn aan het malen want doorloop is alles behalve goed. Kan dat de oorzaak zijn ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja en het statische en de hoeveelheid fines wordt minder naarmate de maler ingelopen is.

Als je wil kan ik je tegen de verzendkosten een paar kilo gebrande koffiebonen sturen om er doorheen te malen. Je zult zien dat na zo'n 10kg het maalsel steeds fluffyer en gelijkmatiger zal zijn.

46
bobbee schreef:Klontjes verdwijnen als de schijven wat meer ingelopen zijn, hoe heb je retentie bepaald of is het een wilde gok?
Gewoon nog even mee verder spelen en de nieuwe apparatuur leren kennen, het heeft gewoon tijd nodig.
Ik heb de Atom hier staan en die bevalt mij prima.
geen retentie bepaling gedaan maar na het malen er met een ragertje in geweest en dan valt er toch een hele kwak uit, niet gewogen maar is qua schatting toch een drietal gram. maar misschien ook omdat ik wat te fijn maal en omdat hij nieuw is dat er vanboven wat ophoping is?
Pti schreef:Ja en het statische en de hoeveelheid fines wordt minder naarmate de maler ingelopen is.

Als je wil kan ik je tegen de verzendkosten een paar kilo gebrande koffiebonen sturen om er doorheen te malen. Je zult zien dat na zo'n 10kg het maalsel steeds fluffyer en gelijkmatiger zal zijn.
Hou ik in gedachte, heb zelf nog een drietal oudere bonen liggen die ik er ook door aan het jagen ben.

nog een klein vraagje: als ik fijner wil malen is dit dan het beste als de schijven draaien?

47
seels schreef:
nog een klein vraagje: als ik fijner wil malen is dit dan het beste als de schijven draaien?
Ja! wanneer je fijner gaat afstellen dan moet je dat doen met draaiende maler. Wanneer je dat niet doet klem je als het ware boontjes of maalsel tussen de schijven en zet je hem vast, de motor moet daar dan doorheen malen en dan kan hij vast komen te staan. Kleine minieme verandering kun je wel zo doen zonder dat de maler aanstaat.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

49
Hangt er een beetje vanaf hoelang hij heeft stilgestaan. 's Morgens doe ik het sowieso, en als ik terugkom van het werk. Als hij slechts een paar uurtjes heeft stilgestaan meestal niet...
Ik maal 0.7 sec denk ik, is bij de Olympus een gram of 3 dacht ik.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed