Re: Baratza "Sette"

301
Expreszo schreef:
tohenk2 schreef:Je zou ook zelf een ouderwetse aan- uitschakelaar kunnen plaatsen (ik heb ooit eens een soort doorplug stopcontact met schakelaar gehad)
stopcontact-schakelaar-stroomsterkte-16-a.jpg
Dat is op zich nog niet zo'n gek idee, bedankt ga het sowieso proberen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Update: Ben er inmiddels achter dat de molen steeds op hetzelfde tijdstip aanspringt en vermoed nu gezien het tijdstip dat het te maken heeft met het overspringen naar nachtstroom. Iedereen dank voor de tips.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

302
Hoi koffieliefhebbers,

zijn er mensen die ervaring hebben met deze molen als ook de baratza (mahlkonig) vario? Zo ja, welke geniet de voorkeur? Ik stond op het punt de vario aan te schaffen omdat ik er veel goeds over gehoord heb, maar nu baratza een tweede molen in het zelfde prijssegment op de markt heeft gebracht ben ik benieuwd wat de beste koop is. Ik hoor graag jullie mening.

Groet Koen
Bezzera BZ07 | Baratza Sette 270

303
Ik vind de Sette net wat beter. Nog minder retentie en luchtiger maalsel. Ook is de dubbele maalgraadverstelling meer solide. En zeker ook meer consistentie.

De Sette is sneller, de vario wat stiller. Hoe de Sette zich op de lange termijn gaat houden weten we niet. De vario is vanaf de v2 een stuk betrouwbaarder geworden dus dikke kans dat dit voor de Sette v2 ook op zal gaan.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

304
bvds schreef:Ik vind de Sette net wat beter. Nog minder retentie en luchtiger maalsel. Ook is de dubbele maalgraadverstelling meer solide. En zeker ook meer consistentie.

De Sette is sneller, de vario wat stiller.
En het is geworden... de Sette (270) ! Aangestoken door het enthousiasme over deze molen op dit forum en andere fora moest ik de conclusie van bvds (dank!) al snel delen. Vorige week besteld bij een lokale winkel, afgelopen donderdag kon ik hem ophalen. Natuurlijk gelijk aan de slag en erg onder de indruk van de molen en het maalsel.

Het enige waar mijn molen nog niet aan kan tippen is de in de specs opgenomen maalgraad van 3,5-5,5 g/s. Mijn Sette maalt in 10 seconden tijd ' slechts' 13,5g in stand 5, dus zeg zo'n 1,5g/s. Moet mijn exemplaar nog inlopen, of is er ergens iets mis?

Re: RE: Re: Baratza "Sette"

305
Koen B. schreef:
bvds schreef:Ik vind de Sette net wat beter. Nog minder retentie en luchtiger maalsel. Ook is de dubbele maalgraadverstelling meer solide. En zeker ook meer consistentie.

En het is geworden... de Sette (270) ! Aangestoken door het enthousiasme over deze molen op dit forum en andere fora moest ik de conclusie van bvds (dank!) al snel delen. Vorige week besteld bij een lokale winkel, afgelopen donderdag kon ik hem ophalen. Natuurlijk gelijk aan de slag en erg onder de indruk van de molen en het maalsel.

Het enige waar mijn molen nog niet aan kan tippen is de in de specs opgenomen maalgraad van 3,5-5,5 g/s. Mijn Sette maalt in 10 seconden tijd ' slechts' 13,5g in stand 5, dus zeg zo'n 1,5g/s. Moet mijn exemplaar nog inlopen, of is er ergens iets mis?
Dat is het verschil tussen filtermaling en espressomaling. Fijner maler duurt gewoon langer ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

306
Is dat echt zo? Mijn Atom doet in 10 second ongeveer 17 a 18 gram espresso maling. De sette is 2x zo snel van wat ik heb gehoord.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: RE: Re: Baratza

307
Jochen_P schreef:
Koen B. schreef:

Dat is het verschil tussen filtermaling en espressomaling. Fijner maler duurt gewoon langer ;)
Voor filter maling is de sette niet geschikt dat had ik ervan begrepen, Bas heeft het dus over espresso maling.
Dat verschil in maaltijd is nogal groot en kan me niet voorstellen dat het met inlopen te maken heeft.

308
nee dat is raar. ik had hem ook nieuw gekocht en maalde 2.5-3 g / s.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

310
bobbee schreef:Is dat echt zo? Mijn Atom doet in 10 second ongeveer 17 a 18 gram espresso maling. De sette is 2x zo snel van wat ik heb gehoord.
Vandaar mijn verbazing. Op youtube vind ik filmpjes waarin deze maler in 4,5s al een triple bakje vol heeft, maar mijne heeft daar dus zo'n 14,5s voor nodig...