Re: Strietman indahause!

4
Geweldig. Wat een verschil in formaat! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Heb je er de 18gr IMS bakjes bij? Met wat donkerder gebrand denk ik dat je anders niet veel verder komt dan maximaal 14gr. Volume van de machine ligt rond de 50gr wat ruim voldoende is voor 18gr bakjes.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

5
Nee Alwin heeft alleen het 15 gram bakje omdat ik de 18 grams nog niet heb ;)

Ik heb nu een weekje zijn Cremina C75 staan. Leuk om te testen na de C2003/2007 van Bobbee:
(In afwachting van mijn Moca weer even de BB005 van stal gehaad. Dat blijft toch qua output een uitstekende maler. Zelfde smaakprofiel als de Kinu M47. Niet gek gezien het gelijke Italmill maalwerkje.)

Opvallend dat deze C75 veel beter stoomt bij gelijke druk (0.8 bar). Zal door andere tip komen maar ook omdat de pressostaat adequater reageert. De cycli duren sowieso veel korter. Andere pstat, kleiner boiler van messing i.p.v. RVS, ander element etc. Grappig die verschillen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Bijlagen

Re: RE: Re: Strietman indahause!

8
bvds schreef: Opvallend dat deze C75 veel beter stoomt bij gelijke druk (0.8 bar). Zal door andere tip komen maar ook omdat de pressostaat adequater reageert. De cycli duren sowieso veel korter. Andere pstat, kleiner boiler van messing i.p.v. RVS, ander element etc. Grappig die verschillen.
Zat te denken, zou de nieuwe cremina aangepast zijn voor een nieuwe regelgeving van de EU? Net als de asbest mantel die er vanaf is? Lijkt erop dat de machine er niet beter op is geworden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

9
Erik82 schreef:Nog wat te merken in smaak tussen de M47 en BB005? Redelijk wat verschil in toleranties. Leuke test.
Dat kan ik zo niet zeggen. Ik geef meteen toe dat uitlijning van de Kinu veel beter d.w.z. perfect is. Bij de BB005 zeker niet. Dat neemt niet weg dat het met de BB005 heel eenvoudig is om een mooie extractie te krijgen. En dat de smaak ook prima is. Wie weet is er net als bij de Lido sprake van "self centering" van de schijven tijdens het malen, al heb ik nooit echt begrepen hoe dat werkt. Ik kan me voorstellen dat de Bezzera meer fines produceert dan de Kinu en dat dit vooral bij filter koffie een verschil maakt, maar ik heb de BB005 nog nooit voor filter gebruikt en ben dat ook niet van plan. Hoe dan ook, de BB005 is een hele fijne maler. Wat mij betreft nog steeds de maler met de meeste "value for money". Dus wil je niet te veel uitgeven, geen groot horeca bakbeest op je aanrecht en toch een goed maalse? Neem dan de Bezzi ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: RE: Re: Strietman indahause!

10
bobbee schreef:Zat te denken, zou de nieuwe cremina aangepast zijn voor een nieuwe regelgeving van de EU? Net als de asbest mantel die er vanaf is? Lijkt erop dat de machine er niet beter op is geworden.
Tsja die RVS boiler gebruiken ze al sinds de Millenium editie. En asbest hebben ze dacht ik al in de jaren 90 verlaten. In ieder geval vind ik het een voordeel dat de oude een kortere swing heeft en sneller reageert. Het verschil in stomen zal vooral komen door de andere tip. Op de nieuwere modellen kun je een andere tip *singel hole after market) zetten omdat deze er opgeschroefd zit. Op de oude zit de tip vast, maar die voldoet. Wel is het zaak om de oude Cremina uit te rusten met die teflon pakking van de nieuwe om overhitting tegen te gaan. Die van Alwin beschikt hier al over.

De nieuwe is qua binnenwerk wel veel mooie gebouwd. Het is letterlijk meer machine. Qua uitstraling heeft de oude ook wel wat. Mat i.p.v. gepolijst RVS, bakeliet etc.