Jasper schreef:Ik doe het zoals de Napoletanen het doen, en dat is toch echt een normale espresso (30cc) afkappen na ong 18 seconden, je krijgt dan dus wel alleen het eerste deel van de extractie en dus een ander smaakprofiel dan een espresso met een volledige extractie.
Gebaseerd op de Hendelmachines waar de napoletanen mee werken is dit ook de makkelijkste manier, fijner malen (wat al bijna niet kan) geeft een langere extractietijd maar een vrijwel gelijk shotvolume.
Wat trouwens aardig is om te lezen is dat (vrijwel) iedereen zo heilig vasthoud aan die 25 seconden, je kan jezelf afvragen waar deze "ideale" extractietijd op gebaseerd is en of deze van toepassing is op alle soorten koffie..?
Dat is interessant, 18 sec. Dan lijkt me of de koffie vrij zuur...of..je gebruikt aanzienlijk minder droge koffie dan de meeste hier met 7 of 8 gram voor een enkel shot? misschien 5 of 6 gram? Als echt alleen het eerste deel van de extractie meeneemt dan krijg je zeker een ander smaakprofiel, vrij zuur zou ik zeggen. Overigens heb ik nooit zo een kop als jij beschrijft in Napels gehad (maar ik ben er dan ook maar een keer geweest
)
Zover ik weet moet je ook zeker niet aan de 25sec. vasthouden. Extractie moet ergens tussen de 20 en 35 liggen, give or take
. afhankelijk van de soort koffie, versheid etc. Een ristretto moet eigelijk een langere extractie tijd hebben als een expresso, en die weer langer dan een lungo, dit met dezelfde boon. anders krijg of neig je naar onderextractie. Natuurlijk is het de barista die bepaalt welke smaak hij of zij in het kopje wilt hebben en welke tijd hij of zij aanhoudt en of hij of zij juist onderextractie wilt hebben..je weet het maar nooit