hoi,
ik ben Frans uit Utrecht en werk sinds kort 'parttime' maar wie weet ook nog eens fulltime als franchisenemer van Casa Barista, in korte tijd al veel geleerd over de apparatuur, boilers, warmtewisselaars en natuurlijk de verschillende koffie soorten,
groet
http://www.casabarista.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Wie werkt er "in de koffie"?
22Anders namelijk... Op het moment loop ik stage bij een auto-onderdelen bedrijf (pardon..?? tja, het was niet mijn eerste keuze, maar liever iets dan niets was het in dit geval). Maar van de zomer ga ik een gok wagen in een koffiezaak, ben er alleen nog niet uit welke.
Ik twijfel tussen een zaak als de coffee company, of toch een iets meer "gastgerichte" zaak als bagels & beans (of een restaurant in Utrecht: Mammoni).
Ik hou er zelf van om wat meer tijd in een gast te besteden (klantvriendelijkheid), en bij de coffee company komen ze niet achter de toonbank vandaan, maar je bent wel volop met de koffie bezig.
Ik ben er nog niet uit, als jullie nog wat tips of ideeen hebben voor mijn zomerbaantje (en hopelijk na de zomer ook) ik wil ze graag horen!
Els
Ik twijfel tussen een zaak als de coffee company, of toch een iets meer "gastgerichte" zaak als bagels & beans (of een restaurant in Utrecht: Mammoni).
Ik hou er zelf van om wat meer tijd in een gast te besteden (klantvriendelijkheid), en bij de coffee company komen ze niet achter de toonbank vandaan, maar je bent wel volop met de koffie bezig.
Ik ben er nog niet uit, als jullie nog wat tips of ideeen hebben voor mijn zomerbaantje (en hopelijk na de zomer ook) ik wil ze graag horen!
Els
Laatst gewijzigd door Els op do 07 mei 2009, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
23Hoi els,Els schreef:Anders namelijk... Op het moment loop ik stage bij een auto-onderdelen bedrijf (pardon..?? tja, het was niet mijn eerste keuze, maar liever iets dan niets was het in dit geval). Maar van de zomer ga ik een gok wagen in een koffiezaak, ben er alleen nog niet uit welke.
Ik twijfel tussen een zaak als de coffee company, of toch een iets meer "klantgerichte" zaak als bagels & beans (of een restaurant in Utrecht: Mammoni).
Ik hou er zelf van om wat meer tijd in een klant te steken, en bij de coffee company komen ze niet achter de toonbank vandaan, maar je bent wel volop met de koffie bezig.
Els
Als je de gasten (een H**r heeft klanten ) meer aandacht wil geven zal ik zeker naar een restaurant gaan waar ze én goede koffie serveren én erg gastgericht zijn. Mammoni ken ik zelf niet maar ''koken e eten op basis van informele gastvrijheid'' klinkt niet slecht.
Ala di Vittoria Junior/Eureka Mignon/ECM flat tamper/Naker portafilter
Aan het restaureren: Rancilio Z9 met koperen body
Aan het restaureren: Rancilio Z9 met koperen body
24Maar het is toch ook "klantvriendelijkheid" en "klantgericht"? Persoonlijk denk ik dat beide wel kan!ruben89 schreef:Hoi els,
Als je de gasten (een H**r heeft klanten ) meer aandacht wil geven zal ik zeker naar een restaurant gaan waar ze én goede koffie serveren én erg gastgericht zijn. Mammoni ken ik zelf niet maar ''koken e eten op basis van informele gastvrijheid'' klinkt niet slecht.
Mammoni is een restaurant, ik ben er helemaal weg van.. Misschien ga ik kijken of ze daar nog iemand nodig hebben, maar ik heb ook al een paar andere tips gekregen... Ik heb nog even de tijd om er over na te denken
25Mammoni is een geweldig restaurant zelfs, ben gek op de citroentaart en de auberginesoep met goeie broodjes en truffelolie! Echt geniaal...Els schreef: Mammoni is een restaurant, ik ben er helemaal weg van.. Misschien ga ik kijken of ze daar nog iemand nodig hebben, maar ik heb ook al een paar andere tips gekregen... Ik heb nog even de tijd om er over na te denken
Maar de koffie daar... 12 tellen doorlooptijd, een volle kamer gemalen segafredo, het stoompijpje is een witte kaasstengel (met dank aan Onno voor deze term die zo lekker is blijven hangen! ) en dan het schuim creëren met een garde?! Oef... zo jammer en niet nodig! Maar Els, verder kan ik me helemaal voorstellen dat je er zou willen werken... Fijne tent!
(en dan hoop ik stiekem dat jij daar dan ook de koffie ff anders gaat doen! )
I've got a bad tamper...
26Dan moet ze wel eerst een goeie opleiding Nicole. Wink,wink
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]
27Ja klopt.. De koffie kan er beter..
Ik heb even rondgesnuffeld en bij de Coffee Company krijg je een 3 daagse cursus om barista te worden. Dat spreekt me dan wel weer aan! En dat ik dan de hele dag achter een espressomachine sta, inplaats van ook nog een beetje rondlopen en gasten bedienen, moet ik er dan maar voor lief bijnemen (hoewel het me helemaal niet zo erg lijkt, de hele dag koffie zetten )
Maar ik moet eerst mijn diploma halen, voordat ik me hier enthousiast over ga maken
Ik heb even rondgesnuffeld en bij de Coffee Company krijg je een 3 daagse cursus om barista te worden. Dat spreekt me dan wel weer aan! En dat ik dan de hele dag achter een espressomachine sta, inplaats van ook nog een beetje rondlopen en gasten bedienen, moet ik er dan maar voor lief bijnemen (hoewel het me helemaal niet zo erg lijkt, de hele dag koffie zetten )
Maar ik moet eerst mijn diploma halen, voordat ik me hier enthousiast over ga maken
29Ik werk wel voor een keten maar niet voor de bovengenoemde..... Ik werk in Adelaide, Australië voor een "kleine" keten van 10 Cafés de koffiecultuur hier is heel erg verschillend van de rest van Australië omdat hier enorm veel Italiaanse immigranten wonen , al sinds het begin van (wit-) Australië.
Bijv.: ik haal mijn koffiebonen bij een Italiaanse kruidenier hij spreekt net genoeg engels zodat hij mij wat kan verkopen en uitleg over koffie, pasta en biscotto geeft hij me dan met handen en voeten.
Over een aantal maanden gaan we terug naar Nederland en ik wil daar weer in de koffie gaan werken weet alleen niet of de Nederlandse koffiecultuur genoeg is veranderd in de afgelopen 2 jaar dat ik werk ga vinden op een serieus niveau....... Tips en aanbiedingen zijn welkom
Bijv.: ik haal mijn koffiebonen bij een Italiaanse kruidenier hij spreekt net genoeg engels zodat hij mij wat kan verkopen en uitleg over koffie, pasta en biscotto geeft hij me dan met handen en voeten.
Over een aantal maanden gaan we terug naar Nederland en ik wil daar weer in de koffie gaan werken weet alleen niet of de Nederlandse koffiecultuur genoeg is veranderd in de afgelopen 2 jaar dat ik werk ga vinden op een serieus niveau....... Tips en aanbiedingen zijn welkom
30Hé leuk, internationale input. Het is goed om je hier te hebben! Koffie is bezig aan een inhaalslag, maar of het je snel genoeg gaat.... Het zou goed zijn als je een kwaliteitsimpuls kunt geven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder