Ik ben met je eens dat zetratio's standaardisering invoert. Om er vervolgens een label espresso of ristretto aan te hangen wordt een ander verhaal. Wie bepaalt hier de standaard? jij, ik, mensen in Napels, new york? Italiaanse koffie organisatie, de Amerikaanse? Je geeft in een eerdere post zelf ook aan dat we zet ratio's aan het bepalen zijn en niet of iets een espresso of een ristretto is, volgens je bovenstaande post moet er opeens wel een label bij een bepaalde zet ratio worden geplakt? niet erg eenduidig Bluecold.Bluecold schreef:Het gaat niet over gevoel bij zetratio's. Het gaat over standaardisering van communicatie. Als iemand zegt dat koffie X erg geschikt is voor een ristretto dan is het handig als iedereen dezelfde definitie van ristretto aanhoudt.Nauti schreef:Goed, ik beschouw dit dus als een dubbele ristretto, volgens de HB tabel is dit een enkele espresso, tja Ik blijf bij mijn eerste gevoel zoals ook in een van mijn eerdere posts in deze draad, voor mijn smaak en gevoel zijn de brew ratio's van HB aan de lage kant.
Als je het over gevoelens wil hebben moet je maar naar het viva forum gaan >:).
Maar, ik ben grote voorstander voor labelen, laat ik dan maar het boek van illy volgen waarin wordt gezegd dat een espresso ongeveer 25ml zijn. Dus, qua volume komt mijn kopje dus in de buurt van een dubbele espresso. Illy definieert ook zaken als viscositeit, druppel grote etc. helaas heb ik niet de apparatuur in de keuken staan om dit te onderzoeken misschien maar eens mijn machine naar het werk slepen. Maar.... Illy definieert geen zet ratio's (alhoewel die misschien wel indirect is af te leiden van de andere parameters die Illy definieert), dus Bluecold....wat nu? wat is nu een gestandaardiseerde espresso, ristretto of lungo die je toch blijkbaar wilt opstellen.