Re: Mahlkönig Vario

11
De eerste batch uit de Gene staat nu af te koelen, dus die ga ik straks een klein beetje en morgen uitgebreid proberen.
Al met al op dit moment zeer tevreden :D
(behalve dan dat aan/uit knopje, dat mis ik)
Het is mijn ervaring dat pas gebrande koffie pas na enkele dagen optimaal is, dus verwacht niet meteen het beste van je branding hè?

En kan je niet een simpel aan/uit schakelaartje op het snoer van je Vario zetten? Is niet hetzelfde, maar is wel heel simpel te doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
rolf schreef:He Annemarie,
Leuk dat je zo'n Vario hebt. Zit er ook naar te kijken voor thuis...
[...]
Hoezo enkel voor thuis? Kun je hem niet ook in jouw assortiment opnemen? Dan hoef ik niet meer zo ver :twisted:

En inderdaad leuk dat je zo een dingetje hebt Annemarie - ben al benieuwd wat je na een poosje alles te berichten weet ;-)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

14
Denk dat het inderdaad zoiets wordt, zal eens bij Gamma of aanverwanten gaan kijken.
Kan soms onvermoede technische talenten hebben, al houden die wel op bij een stekkertje :lol:

Wat betreft de koffie weet ik dat je even moet wachten voor het beste resultaat. Ik heb dan ook voor mijn eerste pogingen heel veilig voor de melange van van Pommeren gekozen, staat een gebruiks aanbeveling bij.
Maar om te weten hoe iets op zijn best smaakt moet je ook weten hoe het minder goed smaakt.
Ik heb maar een espressootje geprobeerd. :)
Rest komt morgen en in de dagen daarna, ik gebruik geen 200 gr koffie per dag in mijn eentje, lijkt me minder gezond ;) , dus ga wel het een en ander weggeven. Kan ik weer gaan branden :D
Heb ook nog een proefpakket van fleur de cafe, dus kan me uitleven in mijn vakantie
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands

15
En welke brandprofielen houd je aan? Ik heb al wel flink gezocht, maar erg eenduidig is het allemaal niet. Het lijkt ook nog eens van land tot land, en zelfs van machine tot machine (of zou het van huis tot huis zijn?) te verschillen.
Als je die van Sweet Maria's aanhoudt zet je hem bijna de hele tijd voluit, maar op die van mij ga ik dan toch veel te snel en ver. Probleem is natuurlijk ook dat de temperatuur alleen maar wordt aangegeven van de lucht, en niet van de bonen zelf.
Waarmee ikzelf nu succes lijk te hebben is dit profiel: 3 minuten voorverwarmen, 4 min. op 150, daarna op 240 tot 1-ste krak (ongeveer 7 min.), dan terug naar 220, na 3 minuten weer op 240 tot 2-de krak. Daarna bonen buiten de machine afkoelen.
Allicht zal je het per boon moeten uitzoeken en wellicht gaat dit alleen nu voor mijn machine op, maar ik ben heel benieuwd wat anderen gebruiken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Nog steeds zeer tevreden
Heb afgelopen week veel gemalen voor mezelf voor de VBM, mokapot en cafetiere en voor mijn moeder's filterapparaat.
Ook veel verschillende bonen(handig zo'n proefpanel ;) ) Ik heb vakantie, dus alles staat elke dag aan en wordt vol uitgeprobeerd.

Behalve het eerder genoemde gemis van het aan/uit knopje( heb ik omzeild door zo'n stekkerdoos met knopje te kopen), heb ik nog een nadeel ontdekt( waar ook weer voordelen aan zitten dus niet echt ernstig).
En dat is dat hij redelijk knoeit, je portafilter houder kun je net niet hoog genoeg doen en op het laatst spuugt hij de koffie een beetje in het rond en op de grond. Dat laatste ligt natuurlijk aan mijn opstelling, maar hij weet niet alles in het bakje te houden.
Voordeel daarvan is dan weer dat dankzij het feit dat ik een waardeloze huisvrouw ben, het wel steeds heel lekker naar verse koffie ruikt in huis :lol:
Zou wel foto's willen zetten, maar dat werkt nog steeds niet 8-)
Barista level 1 en 2

19
Yep, dat koffiesproeien is inderdaad een bekend verhaal. En Annemarie, levensgenieters die houden van lekkere dingen zijn meestal wat minder in de schoonmaak..never mind, dat pleit voor je.

Het laatste bericht van Mahlkönig is dat ze nu het model onder de loep nemen en wat langer aan een update werken. O.a. het sproeien en de portafilterhouder worden verbeterd. En een aan/uit knop hoop ik ook op...wel gevraagd, maar of ze het doen :?
We verwachten dat deze nieuwe versie van de Vario in juli/augustus in NL binnenkomt.

Ciao,
Rolf - Casa Barista

20
Ik heb bij de coffee in good spirits heel wat(stuk of 6-7) Vario's langs zien komen en met allemaal zeer tevreden gebruikers.
En dat zijn toch niet de minste, ik bedoel maar Marta van Estland gebruikte hem en werd wereldkampioen ;)
En ook Sandra van Zwitserland (nr 5 van de wereld) had een Vario.
Barista level 1 en 2