James Hoffman vertelt:
http://www.jimseven.com/2009/07/06/video-1-crema/
Zal dit de espressowereld veranderen?
Re: Crema is niet lekker!
2"Crema is rubbish, that is all I have to say" .
Hmm, dat uit de mond van James Hoffman...
In het filmpje haalt hij dit blogje aan van the Coffee Collective.
Hmm, dat uit de mond van James Hoffman...
In het filmpje haalt hij dit blogje aan van the Coffee Collective.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Leuk. Mooie manier van presenteren heeft 'ie.
Hij heeft natuurlijk wel een punt, crema alleen is niet bepaald lekker... In de theorie wordt natuurlijk beschreven dat het crema er voor zorgt dat de espresso die er onder zit beter wordt... Iemand hier wel eens geprobeerd om tijdens (of direct na) het zetten het crema op te vangen of weg te halen? Ik ben wel benieuwd naar het resulaat.
Hij heeft natuurlijk wel een punt, crema alleen is niet bepaald lekker... In de theorie wordt natuurlijk beschreven dat het crema er voor zorgt dat de espresso die er onder zit beter wordt... Iemand hier wel eens geprobeerd om tijdens (of direct na) het zetten het crema op te vangen of weg te halen? Ik ben wel benieuwd naar het resulaat.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
4Dat was niet zo moeilijk!Martijn schreef:Iemand hier wel eens geprobeerd om tijdens (of direct na) het zetten het crema op te vangen of weg te halen? Ik ben wel benieuwd naar het resulaat.
Gewoon na het zetten het cremalaagje eraf scheppen zoals in het filmpje.
Net gedaan en ik moet hem wel gedeeltelijk gelijk geven.
Als je de crema los proeft is dat ruw en bitter.
Als je de espresso met crema proeft zit dat er wat in gemengd.
Als je de crema er eerst afschept is de espresso een stuk zachter.
Dus ja, het klopt wat hij zegt en dat is ook wel logisch.
Maar is een espresso zonder crema nu lekkerder?
Ik twijfel nog een beetje.
Aan de ene kant was de duidelijk zachtere espresso wel erg lekker en proef je meer detail in de koffie, aan de andere kant geeft de crema ook een bite aan de espresso. Zonder smaakt hij een beetje laf.
Je zou kunnen zeggen dat er iets aan ontbreekt, maar is dat niet gewoon wat we (tot nu toe) gewend zijn?
Wel leuk om te doen overigens!
5Als newby hier, vind ik dit wel een leuk onderwerp... Waarom? Omdat ik het eigenlijk vanaf het begin dat ik met koffie bezig ben het met hem eens ben... Neem nou een "slechte" cappuccino, waarbij de crema eigenlijk helemaal aan de rand of zelf bovenop je melkschuim ligt. Ja, het is bij mij nog uitzondering dat het wel helemaal melkschuim is... Maar dan is de cappuccino ook niet echt lekker, bij het bittere af.
Ik heb het nog niet geprobeerd om het zonder crema te drinken, maar dat is wel het eerste wat ik ga doen bij het eerstvolgende bakkie. Ik ben benieuwd of en hoeveel verschil het zal maken.
Ik heb het nog niet geprobeerd om het zonder crema te drinken, maar dat is wel het eerste wat ik ga doen bij het eerstvolgende bakkie. Ik ben benieuwd of en hoeveel verschil het zal maken.
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre
6De crema hoort bij een goede cappuccino aan de rand te zitten Een cappuccino met een volledig witte 'kop' is vaak een teken van gebrekkige techniek. Tenzij uiteraard met opzet word gekozen voor een 'droge'cappuccino zoals dat dan heetCappo schreef:Neem nou een "slechte" cappuccino, waarbij de crema eigenlijk helemaal aan de rand of zelf bovenop je melkschuim ligt. Ja, het is bij mij nog uitzondering dat het wel helemaal melkschuim is... Maar dan is de cappuccino ook niet echt lekker, bij het bittere af.
7Ik heb zelfs ooit ergens gelezen dat de crèma bij een cappuccino aan de rand hoort te zitten zodat de vrouwen (!?) hun lippen eerst in de bittere crèma kunnen dopen, om zich daarna over te geven aan de zachte romigheid van het melkschuim!
Ja, hoe liederlijk kan je het maken?
Ja, hoe liederlijk kan je het maken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Zo zie je maar weer dat het idee wat je zelf hebt over hoe het zou moeten, dat je er dan volledig naast kan zitten... Dan valt het dus nog wel mee hoe slecht mijn cappo's zijn..
On-topic: Ik zag trouwens in hetzelfde blog een nieuw filmpje (nummer 5), waarin hij aangeeft dat het voornamelijk een uitspraak was om even de knuppel in het hoenderhok te gooien en dat hij 90% van zijn espresso's nog gewoon met Crema drinkt... Ik mag dat wel dat soort dingen... In het nieuwe filmpje roept hij op tot een absurde manier van latte art maken. Dan niet waarin je de latte art maakt, zoals in een eerdere oproep, maar van waaruit je de art maakt... Er zijn al filmpjes met iemand die latte art maakt door melk uit een koffiezak te gieten.
On-topic: Ik zag trouwens in hetzelfde blog een nieuw filmpje (nummer 5), waarin hij aangeeft dat het voornamelijk een uitspraak was om even de knuppel in het hoenderhok te gooien en dat hij 90% van zijn espresso's nog gewoon met Crema drinkt... Ik mag dat wel dat soort dingen... In het nieuwe filmpje roept hij op tot een absurde manier van latte art maken. Dan niet waarin je de latte art maakt, zoals in een eerdere oproep, maar van waaruit je de art maakt... Er zijn al filmpjes met iemand die latte art maakt door melk uit een koffiezak te gieten.
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre