Re: Het grote broodbaktopic

2032
mutsje schreef:ziet er heerlijk smakelijk uit. De mijne kakken de laatste paar keren totaal in. Smaken lekker maar zijn mini broodjes :)
Dank, dat ze soms inzakken is vervelend.
Ik hield mij altijd aan de regels, dus opbollen, laatste rijs in rijsmandje en de oven in totdat frans mij vertelde dat hij nog even opbolt vlak voordat het deeg de oven ingaat. Iets wat in mijn wereld niet mogelijk was, kan gewoon niet en is heel erg fout. Net als een paard wat buiten staat in de wei en maar netjes achter dat enkele ijzerdraadje blijft staan terwijl hij er zo doorheen kan lopen.
Ik heb het deeg dus nu ook nog even opgespannen vlak voordat het de oven in ging en ik denk dat het daarom zo mooi in vorm bleef.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

2035
bobbee schreef: di 02 okt 2018, 22:55
mutsje schreef:ziet er heerlijk smakelijk uit. De mijne kakken de laatste paar keren totaal in. Smaken lekker maar zijn mini broodjes :)
Dank, dat ze soms inzakken is vervelend.
Ik hield mij altijd aan de regels, dus opbollen, laatste rijs in rijsmandje en de oven in totdat frans mij vertelde dat hij nog even opbolt vlak voordat het deeg de oven ingaat. Iets wat in mijn wereld niet mogelijk was, kan gewoon niet en is heel erg fout. Net als een paard wat buiten staat in de wei en maar netjes achter dat enkele ijzerdraadje blijft staan terwijl hij er zo doorheen kan lopen.
Ik heb het deeg dus nu ook nog even opgespannen vlak voordat het de oven in ging en ik denk dat het daarom zo mooi in vorm bleef.
Ik doe de tweede rijs in een bakblik. Geen idee hoe ik dat weer op moet spannen met een derde keer opbollen :) Dan slaat het helemaal dood. Afgelopen dagen wegens viri in lichaam niks lopen bakken wel heerlijk veel geslapen.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

2040
Ik zag op youtube dat er iemand brood bakte in een glazen ovenschaal. En omdat ik van budget oplossingen en recycling hou gisteren naar de kringloop en zo'n schaal gekocht voor 1,95.
Gisteravond desem deegje gemaakt en vanochtend gebakken.
Dat is wel erg gaaf want je kunt je brood zien stijgen en het effect is hetzelfde als een gietijzeren pan (dutch oven of lodge pan) en niet zo zwaar. Maar voor mij ook belangrijk want ik kan er 2 naast elkaar kwijt in de oven!

Afbeelding

Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!