Re: Niche Zero Grinder

112
Ja mooi. Het lijkt wel extra traag door zijn trage bewegingen, alsof het explosievendienst is maar de malabar-espresso komt er mooi stroperig uit.
bobbee schreef: vr 26 okt 2018, 07:23 Dat werkt prima zo!

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

113
Mooi gepresenteerd! Helder verhaal.
cremalover schreef: vr 26 okt 2018, 09:14 Demontagevideo.Mooie simpele maler.Wat er niet in zit kan niet kapot gaan.

Het is geen moer maar een bout.En een bout kan slingeren.Het zal geen bout van NASA zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

114
fransg schreef:Ja mooi. Het lijkt wel extra traag door zijn trage bewegingen, alsof het explosievendienst is maar de malabar-espresso komt er mooi stroperig uit.
bobbee schreef: vr 26 okt 2018, 07:23 Dat werkt prima zo!

Js, ik moest even focussen door die bewegingen. Is het nou in slomo gefilmd of....?
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

115
bvds schreef:Kom mensen, die burrs zijn wel goed uitgelijnd! Ik was aanvankelijk ook bezorgd toen ik dit fenomeen zag bij het demomodel op de WOC2018. En heb die zorg ook hier in dit topic uitgesproken. Maar dit onderwerp is al diverse keren op de internationale fora behandeld. Zie hier onder ook het antwoord van DaveC op mijn vraag op HB. Dit is door diverse mensen bevestigd. En los daarvan, als er sprake zou zijn van misalignment dan zou het onmogelijk zijn om zulke stabiele extracties te krijgen. Ik heb in het verleden wel eens met een zeer slecht uitgelijnde HG One gespeeld. Geloof me, daar was echt niks mee te beginnen. Overigens hebben de Bezzera BB005, de Lido E en Phaeos ook geen perfecte alignment, maar dat geeft in de praktijk geen problemen. Blijkbaar helpen de bonen met het centreren. Met de Niche heb ik nog geen enkele slechte extractie gehad. Zelfs geen Spritzer. Dus laten we elkaar niet gek maken met onzin. Goede alignment is part of the design. Er valt ook niks uit te lijnen zoals bijv. bij de (oude) HGOne, Pharos, Lido en EK43.

DaveC op HB:
It's not out of alignment. The burrs slip down a machined shaft and are aligned. The actual bolt on top with the key-way that engages the burr at the top and the black part that presses down on the burr are simply to hold it down on the shaft, apply pressure to the sweep arms and lock the burr to the shaft. If plays NO part in centering the burr....that's already taken care of when the burr is slipped onto the shaft. The retaining mechanism has some float, because if it didn't then it would be hard to engage. Anyone who has taken the top burr off will know and understand exactly what I mean. This has the advantage of making it impossible for a user to misalign the burrs after removal and replacement, because that top "hold down" key-way system can in no way affect alignment..

Also when replacing the burrs, I really don't tighten them too much at all, just hold the burr with my fingers and lightly nip up that nut using a 10mm (or is is 8mm) bit in a screwdriver handle....not a spanner.
En het is zelfs al in dit topic voorbij gekomen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

116
Kan wel eens zijn dat zo'n Niche maler wel eens het einde kan zijn van hand malers met grote conische maalschijven, of op zijn minst er flink op in hakt.
Ik heb de Pharos destijds gekocht van wegen singel dosing en toch ook om de grote conische maalschijven met het daar bijbehorende smaakverschil t.o.v vlakke maalschijven.

117
Ik heb de mahlgut MG1 gehad met dezelfde afmeting conische schijven van italmill en ik zou echt nooit meer een handmaler willen hebben voor espresso. Ook een hgone vond ik niet prettig, kost mij teveel moeite met licht tot medium roast koffiebonen. Voor filter vind ik het handmalen geen probleem zeker als de maler een wat langer hengsel heeft.
Ik heb die mahlgut toen geruild met iemand tegen zijn Tidaka CB1. Een reus van een gemotoriseerde single dosing maler en als je er dan vanuit gaat dat die dezelfde mazzer schijven heeft...dan is de Niche echt een heel vet ding en voor mij in alle opzichten perfect.

118
Het argument dat een handmaler goedkoper is is verdwenen met de Niche dus dat zal er zeker in gaan hakken. Daarnaast is de Niche ook lekker klein dus voor veel mensen een uitkomst. Je hebt nu een beest van een maler die nog kleiner is dan een MK vario (en bijna dezelfe prijs heeft). Daarnaast blijven er altijd nog mensen die liever producten kopen die niet op electronica werken of er zeker van willen zijn dat een maler 30 jaar mee zal gaan. Voor die laatste groep blijft een handmaler nog wel interessant maar verder denk ik wel dat Niche goede zaken gaat doen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60