Re: Setje is binnen!
2Meer foto's !!!
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::
5We zijn aan het experimenteren met de Sumatra Mandheling. Het kost wel wat draaien, meten en bonen om tot een goed bakkie te komen, maar.... Dan heb je ook wel wat. Wat een smaak!!!! Echt helemaal goed!
Tanx Spironski!
Tanx Spironski!
Micra&Ultra
6Nou dit ziet er wel prachtig uit! Proficiat met jouw aanwinst & veel plezier ermee
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::
7Inderdaad: helemaal goed! Maar jullie gaan nu vast niet meer op vakantie...
En die smaak wordt alleen nog maar beter: de machines moeten "inlopen" en jouw techniek wordt ook steeds beter (toch? ) en toegepast op je apparatuur.
En dan moet je eens een Yemen Mokha Matari proberen, of een melange van de Mokha en de Mandheling..., het water loopt me al door de mond!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8De Brasil Cerrado is ook lang niet verkeerd! Lekker zacht in de cappucino!
Micra&Ultra
9Klopt! We gaan dit jaar niet meer op vakantie. En dan te weten dat mijn vrouw niet eens koffie drinkt! Zielig toch voor haar!Spironski schreef:Inderdaad: helemaal goed! Maar jullie gaan nu vast niet meer op vakantie...
Nee, we hebben sinds 1 juli een tweede kleine. Dus de vakantie was toch al niet gepland.
Ik had een financiële meevaller: op zolder lag nog wat audio-apparatuur die ik eigenlijk bij het grof vuil wilde zetten. Toch nog maar even op Ebay gekeken of er misschien liefhebbers voor waren. En inderdaad: de liefhebbers betalen 1000 tot 3000 dollar voor die ouwe krengen, en ik had er 2 staan! Niet werkend, maar toch. Dus uiteindelijk iemand in Eindhoven gevonden die ze heeft gekocht voor de prijs die ik heb betaald voor de Duetto. Ik had het geld natuurlijk ook "nuttig" kunnen besteden, maar mijn vrouw vond dat ik er maar 's een keer iets leuks mee moest doen. Dusssss
Ik doe m'n best! Ik vind het verdelen van de koffie in het filterbakje nog het moeilijkst. Als dat niet goed is gegaan, dan merk ik dat tijdens het tamperen al. En de naked drukt me vervolgens met mijn kleine neus op de feiten.Spironski schreef:en jouw techniek wordt ook steeds beter (toch? ) en toegepast op je apparatuur.
Micra&Ultra
10Ach ja, over "nut" kunnen we een hele boom opzetten: wat is het nut van het heelal? Wat is het nut van leven als je er geen vreugde uit haalt? Dus als je iets heel moois maakt met die machines, wat je veel vreugde schenkt, een "godshot" zoals ze op HB zeggen, dan is het toch prima besteed? Maar goed dat je die audio niet bij het grofvuil hebt gezet!k had het geld natuurlijk ook "nuttig" kunnen besteden, maar mijn vrouw vond dat ik er maar 's een keer iets leuks mee moest doen. Dusssss
Dat verdelen van de koffie in het filter is inderdaad belangrijk, daar kan wel wat mis gaan. Als je dat goed doet is tampen niet eens zo heel erg belangrijk meer.
De Naked is onverbiddelijk! Maar elke keer vind ik het weer een fascinerend gezicht om die stroperige koffie uit het filter te zien komen (mits je verse koffie hebt gebruikt natuurlijk).
Ikzelf klop met de portafilter vóór het tampen een paar keer op het werkblad. Daarmee "klinkt" de koffie mooi in en is 'ie meteen mooi verdeeld. Kan zijn dat de Mini daarvoor iet teveel klontert, dat weet ik niet, de Major klontert niet. Daarna tampen en vervolgens oppassen dat je de portafilter voorzichig (dus zonder stoten) in je machine zet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder