Ik heb mijn setje nou zo'n 2,5 weken. In die tijd nog geen 2 kilo bonen vergruisd. Wat ik van de week al opmerkte is dat er een klont koffie opbouwt tijdens het malen in de doorgang naar de trechter achter de tralie. (Zie foto) . Vanmorgen maar 's de hele molen opengedraaid. Dat zag er niet uit! Overal vette koffie-klei. Vooral tussen de vertanding van de schijven echt heftig hard en veel! Vanavond heb ik de boel schoongemaakt, schijven eruit, stofzuiger erop, tandenstokers, tandenborstel, alcohol om de vet op te lossen, alles! Dus nu ziet ie er weer als nieuw uit.
Wat ik me natuurlijk afvraag is wat ik fout doe. Of heb ik per ongeluk wel hele vette bonen in mijn molen gehad? En ik ben benieuwd of er morgen met schone ingewanden toch weer een klont opbouwt achter die tralie. We gaan het meemaken. Maar als er iemand tips heeft:... Heel graag!
Grz Niels
Re: Daar was ik weer!
2Tja, dat tralietje schijnt nodig te zijn om statische elektriciteit af te voeren en dus te ontklonteren. Ik heb wel constructies gezien waarbij het traliewerkje omhoog geklapt kon worden ten bate van het schoon maken.
Ik vind een vette koffiekoek in je molen van 2,5 weken oud wel snel! Zou het iets met inlopen te maken hebben? En hoe vet waren je boontjes? Oudere bonen lijken wel iets ingedroogd, dus zouden ze minder klonteren, maar ook verse bonen moeten allicht gewoon gemalen kunnen worden...
Ik vind een vette koffiekoek in je molen van 2,5 weken oud wel snel! Zou het iets met inlopen te maken hebben? En hoe vet waren je boontjes? Oudere bonen lijken wel iets ingedroogd, dus zouden ze minder klonteren, maar ook verse bonen moeten allicht gewoon gemalen kunnen worden...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4word er niet bij iedere nieuwe molen een zakje/doosje grindz meegeleverd (of equivalent)? Volgens mij moet een machine voor het eerste gebruik in ieder geval "schoongemalen" worden. Misschien een overbodige tip: als de molen al gebruikt is, is verstellen van de maling uit den boze met een stilstaande molen. Er zit een eindstop op de meeste machines die er voor zorgt dat de maalschijven elkaar niet raken en dan nog is dat in de meeste gevallen (in ieder geval met vlakke schijven) geen probleem omdat er een vrijloop in is geslepen.
5Oh ja, en waar in elk geval bij Mazzer dacht ik ook voor wordt gewaarschuwd: fijner afstellen alleen als de molen draait!. Doe je dat niet dan zou dat inderdaad koffiekoek geven. Het valt bij hen zelfs buiten de garantie (?). Ik kan me voorstellen dat je flink hebt zitten spelen met die instelling de afgelopen weken, en niet bovenstaande regel in acht hebt genomen?
Edit: ik denk dat 12much hetzelfde bedoelt als ik...
Edit: ik denk dat 12much hetzelfde bedoelt als ik...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Ik heb inderdaad behoorlijk zitten experimenteren. Maar ik heb alleen maar versteld met een draaiende motor en zo mogelijk zonder bonen. Stond ook in de handleiding .
@Koffie-infuus, de bonen die ik heb gebruikt zijn:
1. Sumatra Mandheling van Gebrand.nl
2. Brasil Cerrado van Gebrand.nl
3. Bendinelli Gourmet
4. Thaise huppeldepup van Boot
5. Espresso Romana van Fascino.
De laatste ben ik nu aan het gebruiken. Deze is volgend mij supervet, want hij laat ook een bruin vettig laagje op de tong na.
@12much, ik heb de molen inderdaad niet vooraf schoongemaakt. Er zat niks bij. Ik heb inmiddels wel een bus Urnex Grindz Koffiemolenreiniger besteld.
Vanmorgen de eerste koffie met schone machine. Smaakt een stuk beter, maar de koffie bouwt toch weer een klont achter de tralie. Het is ook geen fijne straal koffie die er daar dan uit komt, maar zo'n drol die naar buiten wordt geperst. Deze valt dan wel weer voor het grootste gedeelte uiteen in de trechter, maar er valt ook geklonterde koffie in het filterbakje...
Ik ben aan het overwegen om Super Joly schijven erin te stoppen. Wellicht de titanium. Goed plan?
Anders een Mahlkonig K30 ES?
@Koffie-infuus, de bonen die ik heb gebruikt zijn:
1. Sumatra Mandheling van Gebrand.nl
2. Brasil Cerrado van Gebrand.nl
3. Bendinelli Gourmet
4. Thaise huppeldepup van Boot
5. Espresso Romana van Fascino.
De laatste ben ik nu aan het gebruiken. Deze is volgend mij supervet, want hij laat ook een bruin vettig laagje op de tong na.
@12much, ik heb de molen inderdaad niet vooraf schoongemaakt. Er zat niks bij. Ik heb inmiddels wel een bus Urnex Grindz Koffiemolenreiniger besteld.
Vanmorgen de eerste koffie met schone machine. Smaakt een stuk beter, maar de koffie bouwt toch weer een klont achter de tralie. Het is ook geen fijne straal koffie die er daar dan uit komt, maar zo'n drol die naar buiten wordt geperst. Deze valt dan wel weer voor het grootste gedeelte uiteen in de trechter, maar er valt ook geklonterde koffie in het filterbakje...
Ik ben aan het overwegen om Super Joly schijven erin te stoppen. Wellicht de titanium. Goed plan?
Anders een Mahlkonig K30 ES?
Micra&Ultra
7Ha ha, nee, die K30 schijnt ook nog wel te klonteren. Je komt dan toch uit bij een Elektra Nino. Of een Mazzer Major, natuurlijk...
8Spironski, zit er in jouw Major ook zo'n tralie?
http://www.coffeehit.co.uk/PRD_ProductD ... so-Grinder" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen geld voor zo'n machine!!
http://www.coffeehit.co.uk/PRD_ProductD ... so-Grinder" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen geld voor zo'n machine!!
Micra&Ultra
9En wat dacht je dan van deze: Klik!
Mijn Major heeft geen traliewerkje. Is blijkbaar ook niet nodig. Als jouw maler, ehh..."poept", dan "spuit" de mijne . Kan het helaas niet anders noemen, de koffie wordt echt met enorme snelheid uit de uitloop gespoten. En daarmee worden eventuele klontjes natuurlijk ook gebroken. Dat schijnt ook het principe van die Nino te zijn: een zeer kleine uitloop waaruit de koffie met een noodvaart tegen een plaatje wordt gegooid. Werkt blijkbaar wel.
Mijn Major heeft geen traliewerkje. Is blijkbaar ook niet nodig. Als jouw maler, ehh..."poept", dan "spuit" de mijne . Kan het helaas niet anders noemen, de koffie wordt echt met enorme snelheid uit de uitloop gespoten. En daarmee worden eventuele klontjes natuurlijk ook gebroken. Dat schijnt ook het principe van die Nino te zijn: een zeer kleine uitloop waaruit de koffie met een noodvaart tegen een plaatje wordt gegooid. Werkt blijkbaar wel.