Toch niet helemaal gek

1
Fijn forum dit. Aangezien ik al een tijd echt goede espresso probeer te maken. En 'iedereen' me wat wazig aankijkt als ik weer eens niet enthousiast ben. Maar, als ik dit forum zo doorspit ben ik niet de enige die kritisch is :-) En wellicht terecht twijfel aan heel veel 'koffiespeciaalzaken'. Ik heb hier mijn antwoord(en) gevonden gelukkig! Echt lekkere espresso haal ik niet uit mijn Gaggia Classic met voorgemalen Illy uit blik. En ook niet uit mijn recent aangeschafte Solis Pro 115A met ingebouwde maler. Wat een matige bak komt daaruit zeg! En, hier komt ook echt een eyeopener voor me; de bonen moeten vers zijn! Ook daarbij heb ik inmiddels wat vraagtekens bij Simon Levelt. Maar ook niet helemaal zeker meer van de Illy bonen uit blik eigenlijk. Nou, dus een hoop wijzer geworden in korte tijd dankzij dit forum. Chapeau! En ben ik nou echt niet de enige die koffie van ketens als de Coffeecompany niet te zuipen vindt? Donker, hard, dof, weinig verfijnd, hard? Meuk, m.i.

En hoe nu verder? Nou, de Solis mag terug. Dat gaat 'm niet worden. De espresso blijft 'mat' en nooit echt rond van smaak, vol, vriendelijk en toegankelijk, maar altijd wat 'boos', wrang, dof als ik het zo mag omschrijven. En dan heb ik inmiddels zo'n beetje alle variabelen geprobeerd, fijner malen, minder aanstampen, groffer malen, iets meer aanstampen, fractie minder koffie, fractie meer, temperatuur wat aanpassen, 6 soorten verschillende bonen; het blijft allemaal bij 'matig'.

Hoe nu verder? Ik ga me hier verder inlezen en op zoek naar ik denk een Vibiemme Domobar met de befaamde E61 en een écht goede maler. Ik wist al wel dat een maler van belang is voor de smaak, dat vooral goedkope malers die snijden i.p.v. malen de smaak niet ten goede komen, maar dat er nog zoveel bepaalt wordt met de maler was mij onbekend. Dus, een goede maler met mooie conische schijven lijkt het te moeten worden. Ik drink alleen maar espresso, dus de maler hoeft niet te werken met verschillende bonen en instellingen. Eenmaal een goede instelling gevonden mag ie daarop blijven. En we drinken ook nooit gekke dingen met melk erbij dus hoeft de espressomachine ook geen gekke dingen te doen met stoompijpjes e.d. Nee, het gaat echt puur om een goede espresso. En dan 's ochtends voordat ik aan de slag ga een stuk of 6 of 7.

Ooit stopte ik eens bij een Spaans wegrestaurantje waar een echte Barista achter de bar stond espresso te maken en die smaak zoek ik. Wat een kwaliteit. De espresso komt langzaam, een fractie stroperig uit de piston en druppelt net niet maar vloeit echt met een minimaal straaltje in het kopje. Wat een aroma, wat een smaak, wat een ge-wel-dige espresso was dat zeg!

Dankzij dit forum twijfel ik niet meer aan mezelf. Goede espresso moet mogelijk zijn. Alleen je krijgt het niet bij koffieketens (Coffeecompany, Starbucks) en nauwelijks bij restaurants. En thuis red je het ook niet met een consumentenmachientje. Maar, mijn zoektocht is begonnen en ik ga nu niet meer rusten voordat ik mijn espresso gevonden heb. Alle hulp en tips zijn welkom! :-)

Re: Toch niet helemaal gek

2
mystudio schreef: do 17 jan 2019, 09:50 Ik drink alleen maar espresso, dus de maler hoeft niet te werken met verschillende bonen en instellingen. Eenmaal een goede instelling gevonden mag ie daarop blijven.
Kleine aanpassingen zul je af en toe wel maken in maalinstellig en/of dosering als je eens net wat lichter of donkerder gebrande bonen hebt, of bonen van geheel andere herkomst, maar niet die grote aanpassingen als wanneer je ook eens filterkoffie ertussendoor wil maken.
mystudio schreef: do 17 jan 2019, 09:50Ooit stopte ik eens bij een Spaans wegrestaurantje waar een echte Barista achter de bar stond espresso te maken en die smaak zoek ik. Wat een kwaliteit. [...] wat een ge-wel-dige espresso was dat zeg!
De omstandigheden van het vakantiemoment spelen daar ook een rol. Ik at eens na een lange busrit voor het eerst van mijn leven 'french toast' in een wegrestaurant net over de grens met Canada. Goudgeel, zoet, voedzaam... nooit meer zoiets beleefd, tenminste niet als ontbijtje.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Tja, hangt er ook een beetje vanaf of ik tweedehands een machine weet te scoren of een nieuwe Vibiemme scoor. En als ik een nieuwe Vibiemme scoor, dan is de Bezerra Unica alweer veel beter vlgs een dealer. Want, een PID. En niet heel veel duurder.

Er staat een Vibiemme Domobar op MP met een PID en een nieuwe drukmeter. Leeftijd onbekend, tweede eigenaar ondertussen al. Vraag is dus hoe netjes hij altijd onderhouden is. Verkoper heeft ook nog een Mahlkonig Vario in de aanbieding. Zou interessant kunnen zijn, maar, wellicht is een tweedehands Mazzer Super Jolly een betere keus. Daar kunnen toch mooie nieuwe schijven in? Die dingen kosten zo rond de 250 op MP zag ik.....

Om toch wat te roepen; machine hoop ik rondom de 1000 nieuw uit te komen. Molen zal dan ff moeten wachten en dan maar ff met gemalen Illy aan de slag. Vast niet slim. Als ik tweedehands een machine van rondom de 600 kan scoren, heb ik ruimte voor 400 a 500 voor een molen.

Afwegingen dus. Ik lees ondertussen rustig verder op dit forum; daar staat een schat aan info.

5
Op het forum biedt iemand een Mazzer mini E B met SSP schijven aan. Dan hoef je voorlopig niet verder naar een molen te zoeken. Ik weet nog wel iemand met een Domobar van 3 jaar oud, of een Isomac. Beide met verse beurt en garantie.
PID kun je daar eenvoudig in (laten) bouwen.

7
Beter Mazzer Mini met SSP schijven kopen dan een SJ...

Of als formaat geen issue is wel een SJ en zelf SSP burrs kopen ter waarde van ca 250 euro.

Ik zou het wel weten...de mini.

Veel oude SJ's op MP met de door jouw genoemde prijs van zeg 250 euro zien er tamelijk doorleefd uit. En hebben doorgaans een doser. Dat moet je ding zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

9
Dank!

De molen is gekocht. Het is de Mazzer Mini electronic B met SSP geworden van een forumlid. Morgen een Domobar ophalen bij een forumlid en dan staat de set. Dan nog koffie zoeken. Welke is lekker, welke is haar smaak en welke is mijn smaak en is er eentje te vinden die we beide kunnen waarderen. (zij houdt van een zachte, toegankelijke en vooral niet bittere/donkere smaak). Als ik zo'n boon vind dan kan ik daar wellicht wel mee leven als ik hem voor mezelf een fractie sterker maak. Maar, we zijn van start!

10
mystudio schreef: vr 18 jan 2019, 22:07 Dan nog koffie zoeken. Welke is lekker, welke is haar smaak en welke is mijn smaak en is er eentje te vinden die we beide kunnen waarderen. (zij houdt van een zachte, toegankelijke en vooral niet bittere/donkere smaak). Als ik zo'n boon vind dan kan ik daar wellicht wel mee leven als ik hem voor mezelf een fractie sterker maak. Maar, we zijn van start!
Mooie startset hoor!

Ik zou het bij een mooie natural brazilie zoeken om mee te beginnen mooi zoet en zacht. Iets avontuurlijker zou een gewassen boon uit centraal Amerika of Colombia kunnen zijn. Als je die koopt bij een wat donkerdere brander zit het ook bomvol zachte cacao smaken en is de aciditeit goed getemt.