Re: Daar was ik weer!

31
Da's een lastige! Had je al eens naar de Mahlkönig Vario gekeken?
Bijna elke (betaalbare) maler heeft wel iets dat niet helemaal perfect is, dus je zal snel èrgens een compromis moeten maken. En dan moet je nagaan tot welk compromis je bereid bent.

Hoe vast zit je aan doserless, of electronische dosering? Het is wel makkelijk, maar betere koffie geeft het niet. Ik zit nog wel even vast aan mijn Major (en dat is geen straf hoor!), ik wil die nog doserless maken (heb de trechter al een jaar liggen) omdat die doser voor mij het vervelendst is. Maar als ik opeens heel veel geld zou hebben zou ik op dit moment erg graag de Compak K10 WBC willen bekijken. Die moet geweldige koffie geven, en ik vind een doser op zich geen probleem, net als het zelf doseren.

Maar dat geldt dus voor mij. Wellicht is voor jou zoiets dan meer aan de orde (vraag me niet wat het ding kost). En hoe het zit met resten oude koffie die in de machine blijven zitten...? Ik zou echter die Vario ook niet vergeten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

32
Zo, die is lelijk! (de Compak) Maar zijn de ervaringen positief?
Ik zat zelf te denken aan de Major E. Maar de Vario is misschien ook wel een goed apparaat. Ik las wel in een review dat ie nauwelijks fijn genoeg afgesteld kan worden voor een espresso.

Ik vind dat een doser zoveel rommel geeft. Voor mij is een directe uitloop het belangrijkst. De hoeveelheid koffie kan ik goed inschatten, dus een timer kan me niet veel schelen.

Ik ga eerst nog even de SJ schijven proberen en ik wil toch proberen om de Mini E zonder het roostertje te gebruiken, met bv anti-statische folie aan de binnenkant van de trechter of proberen om van een PET-fles een kunststof trechter te maken.

Heb jij een originele trechter voor je Major?
Micra&Ultra

33
'op dat andere forum' staan de laatste ontwikkelingen mbt Compak K-10 WBC. De Grind On Demand versie.
De Comapk K-10 GOD. http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... &start=120 en http://www.baristaexchange.com/profiles ... t%3A575994

Ik zou zelf niet meer zonder timer willen - nou ja ik heb ook geen ervaring met doser.... ;)
Alleen met de Mazzer Mini E die dus wel bevalt. Net in de trecher gekeken, nagenoeg geen maling, terwijl ik nog een tandje fijner maal...
Helemaal in het begin ook versteld - fijner - zonder te malen, maar daarna uitelkaar gehaald en schoongemaakt.
Overigens, Niels, ik heb dat schoonmaak spul er ook niet bij gekregen - wel 3 kg koffiebonen :) .
Ik hou je op de hoogte van mijn schoonmaak activiteiten later deze week. Maar ik denk dat je pech heb gehad met de bonen
groetjes Teun

34
Over die Compak A8 weet ik eigenlijk niet veel, behalve dat de normale K6/8/10 zeer competente malers zijn.

De Major E zal waarschijnlijk veel minder last hebben van klontjes (ik heb er geen last van in elk geval, wat deels door de doser zal komen), maar ook daar zal je hebben dat er wat maalsel in de uitloop zal blijven zitten wat je weg zal willen halen voordat je begint.

Die Vario schijnt beter te zijn dan dat hij lijkt. Op HB vond iemand hem zelfs in de klasse van de Super Jolly zitten qua smaak. Nauwelijks koffieresten en goede verstelbaarheid zijn ook fijn. De nieuwe versie van de Vario (half augustus Rolf?) zou meen ik het distributie-probleem wat aanpakken (?). Over die fijnheid heb ik eigenlijk alleen maar goede dingen gelezen. Annemarie hier op het forum heeft er eentje, vraag haar anders eens.

Ik zou zeker eerst nog eens proberen hoe het gaat met die Mini. Wellicht andere schijven inderdaad, of zonder roostertje met aanpassingen... die dingen. Want als je hem verkoopt verlies je zomaar een paar honderd euro.
Een PET-fles zou ik vergeten, die vergroten het statische probleem alleen maar. Qua trechters schijnen er nu juist geen betere te zijn dan die van de MIni, die is van rvs.

Mijn Major trechter is geen originele (veel te duur!), maar een custom-made van aluminium. Eens kijken wanneer ik er aan toekom om die te monteren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Het zou me verbazen! De Major is hier überhaupt lastiger te krijgen, en de Major E is volgens mij nog maar enkele maanden leverbaar.

37
Gisteren even ESW gebeld om te vragen of ze die roostertjes op voorraad hebben. En inderdaad... Dus toen meteen een kniptang gepakt en het rooster wat uitgedund. In eerste instantie had ik alle horizontale draden weggeknipt en de twee vertikale laten staan. Nog filevorming, maar nu aan de rechterkant, maar... geen last van statische bijverschijnselen. Dus toen ook maar de rechter vertikale weggeknipt, zodat er nog maar 1 draadje overbleef, de linker vertikale. En dat werkt perfect! Geen file-vorming en dus ook geen klont-vorming en nog steeds geen statische problemen! En met de SJ schijven komt de koffie er sowieso wat makkelijker uit. Dus ik ben blij.

(Ik haal de advertentie maar weer van MP af!)
Micra&Ultra