15
door Spironski
Ik ben heel benieuwd hoe dit uit pakt! Zo'n thermostaat kan een afwijking hebben van zomaar 8%, schijnt het, maar waar het om gaat is dat het water dat op je koffie terecht komt ergens tussen de 90-95 C is. Daarom zou je iets moeten verzinnen om dat water te meten, ik deed het met een bak-thermometer (kookwinkel), en dat ging redelijk.
Als je koffie verbrand, tja hoe smaakt het dan? Zuur/bitter/vlak, soms lijkt het op elkaar. Maar ik weet wel dat toen ik wat koeler ging zetten de smaak voller, zachter en zoeter werd en dat ik duidelijker verschillende smaakjes kon onderscheiden als nootjes, fruit en chocolade.
Het feit dat je er steeds lattes van maakt geeft wel aan dat de smaak te hard is geworden.
Ik zou om te beginnen die temperatuur niet 10, maar 20 graden omlaag zetten, op 95 C. In principe is dat de bovengrens van je watertemperatuur. Zolang je niet weet wat je zetwater temperatuur werkelijk is, zal je het, letterlijk, proef-ondervindelijk moeten uitvogelen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder