Re: Zijn sommige bonen gewoon niet geschikt voor espresso?

12
loldave87 schreef: di 21 dec 2021, 14:07 Ik heb ook een Eureka Specialita. Ik heb ook een tijdje terug Wakuli geprobeerd toen ik nog de Gaggia Classic had. Boon kwam er wel ok doorheen 18g in 36g uit. Ik ben niet zo'n grote fan van het smaakprofiel van Wakuli koffiebonen voor espresso.
Mee eens denk ik! Was niet perse vies maar zeker niet in mijn favorieten.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

13
Ik heb precies hetzelfde probleem als OP, met de Taunggy District Myanmar bonen van Wakuli, branddatum 16-10-2024. Normaliter doseer ik 19g in 38g uit in 24 seconden. Ik maal met een Specialita en heb een Rancilio V5 Eco. Ongeacht hoe fijn ik maal knalt het water er in 10s doorheen; zelfs als ik updose tot 24(!!!) gram met een fijne maling.

Het lukt me echt niet om hier goede espresso van te zetten. Enige tips?

16
mr Blanc schreef: ma 20 dec 2021, 12:43
bobbee schreef: ma 20 dec 2021, 12:34 Welke boon en wat weet je nog meer te vertellen over de boon en de apparatuur?
Boon nu was toevallig Wakhuli uit een of ander heel klein eiland ergens in Latijns Amerika volgens mij, maar heb het vaker mee gemaakt dus gaat hier meer om dat het dus soms echt zo gaat dan een specifieke boon.

Apparatuur: Lelit MaraX / Specialita

18g in / 36 uit
tja wakuli, sorry dat ik het zeg.. maar dat is ook troep
Londonium L R 24 + niche zero

17
cjvanlissa schreef: wo 06 nov 2024, 09:14 Ik heb precies hetzelfde probleem als OP, met de Taunggy District Myanmar bonen van Wakuli, branddatum 16-10-2024. Normaliter doseer ik 19g in 38g uit in 24 seconden. Ik maal met een Specialita en heb een Rancilio V5 Eco. Ongeacht hoe fijn ik maal knalt het water er in 10s doorheen; zelfs als ik updose tot 24(!!!) gram met een fijne maling.

Het lukt me echt niet om hier goede espresso van te zetten. Enige tips?
een slechte boon, net als supermarkt koffie... krijg je gewoon vaak geen echt goede espresso van. dat licht niet aan je machine.. maar gewoon drama kwaliteit boon
Londonium L R 24 + niche zero