Zijn sommige bonen gewoon niet geschikt voor espresso?

1
Af en toe heb ik eens zo'n boon die ik maar niet goed gemaald krijg. Hoe fijn ik ook maal het water lijkt er doorheen te gutsen en ipv 30 sec zit ik dan al snel op de 15/20 seconden. Waar kan dit aan liggen? Verkeerde boon/ slecht of verkeerd gebrand / oude bonen (voordat ze gebrand zijn) of gewoon pech?

Ben benieuwd naar jullie ervaring en of ideeen over de oorzaak en misschien zelfs wel de tip om dit alsnog goed te krijgen.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Zijn sommige bonen gewoon niet geschikt voor espresso?

3
bobbee schreef: ma 20 dec 2021, 12:34 Welke boon en wat weet je nog meer te vertellen over de boon en de apparatuur?
Boon nu was toevallig Wakhuli uit een of ander heel klein eiland ergens in Latijns Amerika volgens mij, maar heb het vaker mee gemaakt dus gaat hier meer om dat het dus soms echt zo gaat dan een specifieke boon.

Apparatuur: Lelit MaraX / Specialita

18g in / 36 uit

5
gilleko B. schreef: ma 20 dec 2021, 13:00 18 gram is best flink, als je dosage 12-14 gram merk ik ook bij sommige bonen dat ik erg fijn moet instellen om een brewratio te halen van 1:2. Wat voor maler heb je, en hoe oud zijn de schijven?

Afbeelding
Eureka Specialita - met nieuwe maalschijven (de snellere dus) denk half jaar oud kan het niet wezen. Met meeste bonen ook geen probleem hoor soms is een boon die ik bestel...ik houd nogal van verandering.

6
mr Blanc schreef: ma 20 dec 2021, 13:29 Met meeste bonen ook geen probleem hoor soms is een boon die ik bestel...
Dan ligt het aan (de branding van) die specifieke boon. Mogelijk onvoldoende ontwikkeltijd na de intrede van First Crack. Indien de bonen toch donker genoeg lijken, mogelijk te hard doorgeknald in de laatste brand-fase.
mr Blanc schreef: ma 20 dec 2021, 13:29 ik houd nogal van verandering.
Dan kun je het beste die 'missers' op de koop toe nemen, er filterkoffie van zetten met een andere maler zodat je je espresso-maler niet in onmogelijke standjes moet draaien.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
fransg schreef: ma 20 dec 2021, 13:36
mr Blanc schreef: ma 20 dec 2021, 13:29 Met meeste bonen ook geen probleem hoor soms is een boon die ik bestel...
Dan ligt het aan (de branding van) die specifieke boon. Mogelijk onvoldoende ontwikkeltijd na de intrede van First Crack. Indien de bonen toch donker genoeg lijken, mogelijk te hard doorgeknald in de laatste brand-fase.
Dan kun je het beste die 'missers' op de koop toe nemen, er filterkoffie van zetten met een andere maler zodat je je espresso-maler niet in onmogelijke standjes moet draaien.
Duidelijke uitleg thanks! Daar kan ik wel wat mee! Ja neem t ook op de koop toe is alleen jammer ;) maak er maar cappucinnos van...

9
mr Blanc schreef: ma 20 dec 2021, 12:43
bobbee schreef: ma 20 dec 2021, 12:34 Welke boon en wat weet je nog meer te vertellen over de boon en de apparatuur?
Boon nu was toevallig Wakhuli uit een of ander heel klein eiland ergens in Latijns Amerika volgens mij, maar heb het vaker mee gemaakt dus gaat hier meer om dat het dus soms echt zo gaat dan een specifieke boon.

Apparatuur: Lelit MaraX / Specialita

18g in / 36 uit

denk dat het aan de brander ligt... wakuli is gewoon (kut) koffie sorry! en daarnaast opletten of je espresso roast heb.. te lichte roast (filter) kan soms lastig zijn
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

10
fransg schreef:
Zo leer ik ook weer wat. Soms weet ik ook niet waar het aan ligt.

Afbeelding