Re: Koepoort ervaringen & tips?

12
Ben nu bij de laatste zakjes van de 2.5kg. De prijs staat wel in verhouding met wat je krijgt. Het eerste zakje vond ik echt smerig en naar as smaken (de Peru), dat beloofde weinig goeds voor de rest maar viel gelukkig mee. Heb nu de Malabar die wel echt anders proeft (pittiger). De koffie uit Honduras vond ik de lekkerste van de 5. De Sidamo beviel ook wel.

Over het algemeen zijn ze vrij donker gebrand. Beetje vergelijkbaar met Fascino en Brandzaak die beide misschien nog wel iets donkerder branden. Het hit-or-miss wat je krijgt (aan de donkere kant of té donker) maakt Koepoort een beetje lastig te beoordelen. Ik denk wel dat ik er nog een keer bestel vanwege de lage prijzen, maar dat is dan meer alledaagse huiskoffie dan dat ik echt iets lekkers/exclusief proberen wil. Voor de lage prijs is het echter prima.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

14
bobbee schreef: do 17 feb 2022, 11:11 Fascino brand wel echt een stuk donkerder dus vond ik niet vergelijkbaar.
Mijn laatste bestelling bij Fascino is inmiddels een jaar geleden. De referentie is dus niet echt vers meer, maar zal daar ook niet snel weer bestellen omdat ik ze te donker vond. Voor een wat lagere prijs koop ik dan liever bij Hoofdkwartier of inmiddels Koepoort.

Het is ook lastig communiceren over een forum wat nou medium, donker of licht is. Bij sommige branders is 'donker' nog steeds lichter dan wat andere branders 'lichte branding' noemen. Bij Koepoort verschilt het dus weer per boon. De Peru was gewoon verbrand, Michel de Ruyter donker, en de andere 3 zakjes nog steeds aan de medium-donkere kant maar wel oké.

15
Door dit draadje ook bij Koepoort een proefpakket besteld.
keurig dag na branden geleverd.
Als eerste Myamar geproefd. deze was voor mij echt een verrassing en anders dan al het eerder gedronken met een licht zoete toon. Hier had ik graag nog wat meer van gehad.
nu met de huisblend bezig. Die vind ik lekker, maar niet bijzonder.
Benieuwd naar de rest. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten.

16
De Myanmar is de laatste die ik nog heb liggen. Vond de Honduras tot nu toe de lekkerste en Sidamo wel oke. Als de Myanmar dan ook bevalt dan scoren 3 van de 6 die ik geprobeerd heb toch wel prima. De Peru en de Ruyter dus iets minder door de (te) donkere branding en Monsooned Malabar is niet slecht maar niet helemaal mijn smaak.

17

Ypuh schreef:
bobbee schreef: do 17 feb 2022, 11:11 Fascino brand wel echt een stuk donkerder dus vond ik niet vergelijkbaar.
Mijn laatste bestelling bij Fascino is inmiddels een jaar geleden. De referentie is dus niet echt vers meer, maar zal daar ook niet snel weer bestellen omdat ik ze te donker vond. Voor een wat lagere prijs koop ik dan liever bij Hoofdkwartier of inmiddels Koepoort.

Het is ook lastig communiceren over een forum wat nou medium, donker of licht is. Bij sommige branders is 'donker' nog steeds lichter dan wat andere branders 'lichte branding' noemen. Bij Koepoort verschilt het dus weer per boon. De Peru was gewoon verbrand, Michel de Ruyter donker, en de andere 3 zakjes nog steeds aan de medium-donkere kant maar wel oké.
Los van benaming over de brandgraad zijn de bonen van fascino donkerder gebrand.
Koepoort is gewoon degelijk spul. Beetje spelen met dosering en maalgraad en er komt een meer dan prima bakkie uit.
Fascino bestel ik niet meer, daar komt te vaak de olie uit dus te hoge eind temperatuur tijdens roast voor mijn smaak . Ter info, ik ben gewoon een klant van Koepoort die af en toe besteld. Geen connecties ofzo.
Bij hoofdkwartier weet je sowieso dat je goed zit als je daar besteld.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!