Koepoort ervaringen & tips?

1
Olaaa!!

Nu ik nog 1 batch van een paar kilo Zwarte Roes (Blend No.1) heb staan, wil ik mij alvast even gaan richten op de zoektocht naar
een nog ander boontje om te gaan proeven straks.

Nu heb ik op dit forum al heel vaak de naam Koepoort voorbij zien komen en dacht ik : Joh, doen we dat ff.

Kom ik op die website en hebben me ze daar toch 100.000 verschillende gebrande bonen staan, haha.
Misschien kunnen jullie ervaringsdeskundigen mij een beetje op weg helpen met een goede eerste keus?
T.o.v. wat ik nu veelal gewend ben, moet ik zeggen dat hun prijzen ook best aantrekkelijk zijn!

Ik ben vooral een medium / medium plus / "dark roast" drinker, en zoek vooral de noot en chocolade tonen in een lekker bakkie graag terug. De paar fruitige koffiebonen die ik geprobeerd heb, werd ik niet enthousiast van. Ik besef me inmiddels dat dit waarschijnlijk ook voor een groot deel te maken heeft met de beperkte bonenmaler die ingebouwd in mijn Sage machine zit.

Vaak zie ik dat de wat meer fruitige tonen in lichter gebrande bonen zitten (althans, bij die paar die ik gehad heb, is geen hele diepgaande ervaring) en daar ijkt het afstellen van de juiste bak een stuk lastiger te zijn t.o.v. de wat donkerder gebrande bonen.

Ik ben heel stiekem al wat centen apart aan het leggen om een losse bonenmaler te gaan kopen, maar dat zal nog een ander advies - vraag topic worden, tegen de tijd dat ik hier "aan toe" ben.

Dus voor nu, back to subject: Ervaringen Koepoort?

Roept u maar :geek:
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Re: Koepoort ervaringen & tips?

5
Ehhhh guatamala, Peru en de Ethiopië mokka djimma klinken als iets voor jou.
Ik heb nog een klein beetje Peru in de hopper zitten. Moet zeggen die vond ik erg smakelijk, smaakt goed naar koffie niet te fruitig :lol: :mrgreen:

Denk dat je de brazil yellow Bourbon dan beter kan laten liggen iig.

Ik woon vlakbij de branderij, ze kennen me al :lol:

6
bobbee schreef: do 27 jan 2022, 20:52 Simpel!

https://koffiebranderijdekoepoort.nl/on ... am-koffie/

Afbeelding
Je bent ook een mooi kereltje ook hè XD . Die wilde ik juist even een keer vermijden, haha. Dan moet ik ze al gelijk weer 2 proefpaketten laten Sturen met identieke koffies. Want met 250Gr om echt goed af te stellen, dan hou je weinig fijnproever over haha (althans deze relatief beginnend gebruiker dan).

Maar! Wie weet, doe ik dat ook wel gewoon :lol:

7
ArjenT5R schreef: vr 28 jan 2022, 15:15 Ehhhh guatamala, Peru en de Ethiopië mokka djimma klinken als iets voor jou.
Ik heb nog een klein beetje Peru in de hopper zitten. Moet zeggen die vond ik erg smakelijk, smaakt goed naar koffie niet te fruitig :lol: :mrgreen:

Denk dat je de brazil yellow Bourbon dan beter kan laten liggen iig.

Ik woon vlakbij de branderij, ze kennen me al :lol:
Thanks voor de reactie! Ik woon er ook geen uren vanaf , maar net te ver om ff gauw op en neer te karren 8-)

8
Warheart schreef:

Afbeelding
Je bent ook een mooi kereltje ook hè XD . Die wilde ik juist even een keer vermijden, haha. Dan moet ik ze al gelijk weer 2 proefpaketten laten Sturen met identieke koffies. Want met 250Gr om echt goed af te stellen, dan hou je weinig fijnproever over haha (althans deze relatief beginnend gebruiker dan).

Maar! Wie weet, doe ik dat ook wel gewoon
Afbeelding
Sorry! Ik kan nu wel zeggen dat je een Niche kunt kopen zodat je snel klaar bent met afstellen maar dat doe ik je niet aan!
Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

9
bobbee schreef: za 29 jan 2022, 13:11
Warheart schreef:

Afbeelding
Je bent ook een mooi kereltje ook hè XD . Die wilde ik juist even een keer vermijden, haha. Dan moet ik ze al gelijk weer 2 proefpakketten laten Sturen met identieke koffies. Want met 250Gr om echt goed af te stellen, dan hou je weinig fijnproever over haha (althans deze relatief beginnend gebruiker dan).

Maar! Wie weet, doe ik dat ook wel gewoon
Afbeelding
Sorry! Ik kan nu wel zeggen dat je een Niche kunt kopen zodat je snel klaar bent met afstellen maar dat doe ik je niet aan!
Afbeelding
Nou, dat is wel echt grappig dat je dat zegt, want in mijn zoektocht wilde ik ook de Niche meenemen in mijn overwegingen, maar als ik die google komt ie er dus niet zo meer uit.

Gaat dat ding uit de handel ofzeuw, dat jij weet? Waarschijnlijk zal ik gaan zoeken in de richting van Eureka Mignon of Mahlköning, maar dat wordt nog een ander advies topic dingetje als ik zover ben voor die stap. En daar ben ik nog even niet :oops: