Re: Upgrade filterbakjes: single + double shot filter met 1 maalstand?

11
Menno_M schreef: wo 16 nov 2022, 12:15 Ik ben op zoek naar upgrade van mijn filterbakjes. Heb een Quick Mill 3000 (e61) en een Eureka Mignon Silenzio maler.

Die maler heeft een timer en het maalsel gaat direct mijn filterbakje. Ik ben op zoek naar twee nieuwe filterbakjes. Betere en iets grotere. Ik gebruik 70% van de tijd dubbel shot en de rest single shot. De filterbakjes van de quickmill zijn wat klein in mijn beleving (ca 7 gram, max 8gr voor single shot), ik houd van iets meer gram per shot, ik denk aan 9 gram enkel / en ca 18 gram dubbel.

Maar het belangrijkste: ik wil alles kunnen instellen op het single shot bakje (die luister het nauwst). En dan wil ik voor het dubbele shot niet meer aan de timing van mijn maler hoeven te pielen, maar dan "gewoon" 2x malen. Is dit haalbaar?

Heeft er iemand ervaring met twee (goede) filterbakjes die voldoen aan deze vraag?

Op basis van wat ik zelf vind, vind ik de maataanduiding verwarrend. Bijvoorbeeld bij een IMS filterbakje wat overal wordt genoemd als een goede upgrade. Bij single shot vind ik bijvoorbeeld een bakje met 7-9 gram. Dan verwacht ik een bijpassende dubbel shot 14-18 gram. Maar zo werkt het blijkbaar niet. Ik zie dan of 12-18 gram of 16-20 gram. Welke kan ik dan het beste nemen? Ik neig naar de tweede, maar is dit terecht?

Ik had zelf dus deze twee gevonden:

https://www.drtradingshop.nl/a-52802128 ... escription
https://www.drtradingshop.nl/a-58127785 ... escription

En zijn er nog alternatieven? Of zaken die ik over het hoofd zie?

Dank alvast
IMS of andere e61 bakjes geschikt maken is vrij gemakkelijk. Gewoon langzaam de rand bij buigen in een bankschroef, 360 graden rondom gaan. Het
Enige is soms de bakjes niet lekker afsluiten aan de bovenkant. Je hebt dan een ring nodig die een millimeter of 2 groter is.

Zie oplossing, 3 euro voor een levenslange supply aan broeikop ringen:

viewtopic.php?f=12&t=12262

Cave: Indien je geen naked portafilter hebt, kan het wel zo zijn dat een bakje te diep is.