Re: Izzo Alex Duetto, goede prijs?

11
Jup, daar studeer ik. In het weekend zit ik in Duiven, bij Arnhem, ook niet echt in de buurt. Schade...

Maar de ECM Manufacture (Replica?) heeft geen twee boilers toch? Of ging het je puur om het afwerkingsniveau, en niet een vergelijking van eenzelfde type apparaten?

Ik heb het gevoel dat een stoomboiler helemaal niet precies afgesteld hoeft te worden. Als het ding maar ergens flink boven de 100 graden zit en groot genoeg is om voor twee kopjes op te schuimen. Dat hoeft echt niet zo precies als de zettemperatuur van espresso lijkt me... Die geïsoleerde stoomboiler, sja. Misschien gaat het binnenwerk langer mee? De stroombesparing is misschien een paar euro per jaar gok ik.
En of het de andere boiler beïnvloedt?
Moeilijk moeilijk... Als er één nou tweedehands aangeboden werd voor een reële prijs...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

12
Ik vind de Duetto er wel veel beter uitzien dan de Brewtus hoor! En ook de stille rotatiepomp vind ik een grote plus. Hoewel er aan het ontwerp van de Brewtus niets mis is, zijn bovenstaande zaken voor mij al genoeg om die meerprijs te rechtvaardigen.

Maar wat doet mijn mening er toe? Ga ze inderdaad vooral zelf eens bekijken!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Belachelijke reden misschien, maar ik vind het blauwe ledlampje véél mooier dan die rode van de Brewtus.
Ik ga eens rustig kijken en nadenken. Er zijn dagen dat ik het niet verdien (student, 23), dus nu even geen impulsieve aankoop..
Maarja, het feit dat ik zolang ik geen nieuwe heb aangewezen ben op een lauwe PuC zorgt wel voor enige haast...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

14
De genoemde prijs bij vanpommeren klopt inderdaad.
Maar ik had Stoll om een 'beste prijs' gevraagd, en ze kwamen niet met 1700+verzend.
Ik vroeg om de preis samen met een Izzo uitkloplade, is dan wel zo mooi ernaast he?
Maar dan was het 1799 voor de machine, 80 voor de uitkloplade, verzendkosten inbegrepen.
Dus Eigenlijk 1750 ex verzendkosten.
Maar dan kreeg ik er een pakket bij met koffie, tamper, ontkalkspul, vetoplosser, borstel. Heb ik allemaal al, dus nu heb ik gevraagd om een prijs zonder al dat.

Zo'n uitkloplade, is die stevig genoeg om een Major te dragen? En werkt dat dan niet als klankkast voor de trillingenvan de machine? Iemand daar ervaring mee? Of past zo'n ding tussen de pootjes van de Duetto?

15
Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Ik weet niet of elke uitkloplade hetzelfde is, maar die van mij kon mijn Major wel dragen. Je hebt dan samen wel een flinke hoogte, en ik heb er uiteindelijk toch maar mijn Gaggia op gezet. De Major staat dus weer op het werkblad, en dat staat wel net wat steviger.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Maar geen verschil in geluid? De moler maakt niet meer herrie als hij op de lade staat?
Het is wel mooi dat die Izzo lade hetzelfde handvatje heeft als de driptray van de Duetto. Smooth...

Nu ik een nieuwe machine overweeg: Is het aan te raden om een kalkfilter te gebruiken als ik leidingwater gebruik? Of zo'n dingetje in de watertank te hangen? Of valt het in Nederland (Eindhoven) wel mee met de hardheid van t water?

17
Ik hoorde niet zoveel verschil in geluid. Maar je kan er altijd iets dempends onder leggen hè?

Ik weet niet hoe het met de hardheid v/h water zit in Eindhoven, zou je het Waterbedrijf moeten vragen. Maar een kalkfilter is waarschijnlijk wel aan te raden. Van die filters in het tankje gebruik ik ook, maar die moet je wel elke maand vervangen/"opladen", dus koop er meteen een paar.
Hier geldt toch: beter voorkomen dan genezen.

18
Ja, nu is hij 1750 inclusief verzenden, komt dus aardig overeen met wat Niels zei.
Hij is nu alleen even de lade vergeten. Ik moet nog even kijken hoe een ebay veiling van een drumstel afloopt. Blijft die goedkoop heeft dat prioriteit, maar anders ga ik binnenkort eens bekijken en de knoop doorhakken.

19
Duetto besteld :D

Ergens schaam ik me dood. Wetend dat ik met een 3 kopjes per dag, dus zo'n 1000 per jaar in het eerste jaar toch gauw een 20-30 cent per kopje betaal aan afschrijving van zo'n machine, maarja, jezelf af en toe verwennen mag ook wel eens :lol: