We zouden misschien eens een beginners-post aan kunnen maken met de ideale setup voor verschillende prijscategorieen.
Vanaf zo'n €1.500 begint het al wel leuk te worden (Mara-X + Specialita) en met een budget van €3.000 zijn er verschillende uitstekende configuraties mogelijk:
A. Rocket R58 + Mignon XL
B. Lelit Bianca + Niche Zero
C. Rocket Appartamento + Etzmax
D. Lelit Mara-X + Lagom P64
E. Profitec 700 + G-Iota DF83
Door de markt/adviesprijzen misschien wel weer wat lastig, maar in het bovenstaande rijtje zitten al geen foute keuzes meer.
Re: Advies gevraagd #2556572
12Goed idee!
Er komen vaak intro-berichten van nieuwe leden die vragen "welke machine raden jullie aan, ik drink een paar espesso en mijn vriendin vindt cappuccino lekker" en vaak krijg je dan een herhaling van zetten uit eerdere discussies van hetzelfde...
Een sticky opsomming van goeie raad kan dan veel helpen.
Er komen vaak intro-berichten van nieuwe leden die vragen "welke machine raden jullie aan, ik drink een paar espesso en mijn vriendin vindt cappuccino lekker" en vaak krijg je dan een herhaling van zetten uit eerdere discussies van hetzelfde...
Een sticky opsomming van goeie raad kan dan veel helpen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
13Helemaal mee eens!
En als we dan toch bezig zijn:
- Kijk ook eens tweedehands voordat je heel veel geld uitgeeft aan een droom, waarvan je niet eens weet of je die werkelijkheid wilt laten worden.
- Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak is niet alleen een spreekwoord.
- Begin klein en tweedehands, dan valt er veel te upgraden en kan je te zijner tijd die setjes kopen van diegenen die de werkelijkheid toch te gortig vonden en teruggaan naar Nespresso o.i.d.
- Upgraditis krijgt ons allemaal te pakken, dus die nieuwe machine komt er echt wel, maar vooral als je eraan toe bent.
- Het is ongelofelijk, maar vrouwen kunnen halfautomaten bedienen. Dus het feit dat er één of meerdere vrouwen in huis wonen beperkt de keuze niet. Stel daar ook geen vragen over.
- Piston is het Engelse woord voor zuiger, dus een pistonmachine is wat wij in Nederland zouden aanduiden als een hevelmachine. Probeer je het jargon eigen te maken.
- De maler is je beste vriend.
Zelf zou ik zeker niet aanbevelen om € 3.000 uit te geven aan een nieuwe set. Er zit wat in. De genoemde set-ups zijn perfect. Maar misschien toch niet helemaal voor die persoon die soort van ad-hoc besluit om de ene of de andere te kopen. Als je het verschil niet kent, waarom dan kiezen?
Maar goed, een mooi sticky topic zou geweldig zijn.
-
14Zo'n beginner post is best handig, maar die moet je dan ook weer updaten omdat er constant allemaal nieuwe ontwikkelingen zijn. Ik heb wat dingen getest en dat was heel verhelderend
ik zal tzt een foto posten!

15Nieuwe dingen kunnen gewoon eronder worden aangevuld in de thread.
Ik merk dat ik al bijna niet meer reageer op nieuwelingen die vragen "wat voor machine zal ik kopen" omdat hetzelfde recentelijk al 12 keer is gezegd
Ik merk dat ik al bijna niet meer reageer op nieuwelingen die vragen "wat voor machine zal ik kopen" omdat hetzelfde recentelijk al 12 keer is gezegd

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
16Ik zal een keer kijken of ik wat dingen kan verzamelen. Ik denk wel dat je dit dan als een "sticky" moet doen, en dan aanvullingen, tips etc moet verwerken in post #1.SMP schreef: vr 31 mar 2023, 00:25 Zo'n beginner post is best handig, maar die moet je dan ook weer updaten omdat er constant allemaal nieuwe ontwikkelingen zijn. Ik heb wat dingen getest en dat was heel verhelderendik zal tzt een foto posten!
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
17viewtopic.php?f=50&t=3517
Ik vond dit topic als beginner best nuttig, maar het is al wel redelijk oud langzamerhand
Ik vond dit topic als beginner best nuttig, maar het is al wel redelijk oud langzamerhand
18Klopt. Is behoorlijk verouderd. Ik heb geen zin om het te herschrijven. 

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
19Ik zit in Den Haag en je bent welkom om de DF83 te proberen als je wilt.
Qua advies denk ik dat je zelf al veel van de juiste vragen stelt. Ik zou goed nadenken over wat je precies qua smaken zoekt in je koffie. Toen ik begon met koffie had ik andere wensen dan nu. Bij een P100 past een andere smaak profiel/boon dan bij een Niche. Beide grinders zetten goede koffie er is geen foute keuze maar het is de moeite waard om hier bij stil te staan. Qua workflow dacht ik dat single dosing vervelend zou zijn maar het bevalt mij erg goed. Ik denk dat een GBW grinder het niet waard is tenzij je erg specifieke voorkeur hebt en een toereikend budget. Er zijn gelukkig erg veel zeer mooie grinders bijgekomen dus je hebt veel goede opties.
Wat betreft de machine zou ik kijken of je iets "moderns" kan vinden. Korte warm up tijd en temp stabiliteit etc.
Qua advies denk ik dat je zelf al veel van de juiste vragen stelt. Ik zou goed nadenken over wat je precies qua smaken zoekt in je koffie. Toen ik begon met koffie had ik andere wensen dan nu. Bij een P100 past een andere smaak profiel/boon dan bij een Niche. Beide grinders zetten goede koffie er is geen foute keuze maar het is de moeite waard om hier bij stil te staan. Qua workflow dacht ik dat single dosing vervelend zou zijn maar het bevalt mij erg goed. Ik denk dat een GBW grinder het niet waard is tenzij je erg specifieke voorkeur hebt en een toereikend budget. Er zijn gelukkig erg veel zeer mooie grinders bijgekomen dus je hebt veel goede opties.
Wat betreft de machine zou ik kijken of je iets "moderns" kan vinden. Korte warm up tijd en temp stabiliteit etc.
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6
20Dag allemaal. Sinds een week maak ik koffie met de Profitec en de Niche. Ik ben er bijzonder blij mee, want ik krijg de espresso er precies mee zoals ik wil en ook altijd! Dank voor alle meningen en adviezen, ook in andere topics