Advies gevraagd #2556572

1
Beste koffiefanaten,

Mijn naam is Stefan en ik lees al een tijdje mee op het forum maar post eigenlijk nooit iets. Enkele jaren geleden heb ik van mijn vriendin een gloednieuwe 820 gekregen waar ik dol op ben. Ik hou ontzettend van lekker espresso en in de ochtend drink ik er graag een met melk. Het was echt een flinke stap in kwaliteit thuis: hiervoor gebruikte ik een percolator en stiekem verdenk ik mijn vriendin er van dat het ook een klein beetje een cadeau aan haar zelf was.

De Quick Mill onderhoud ik naar behoren en inmiddels ken ik de nukken ook een beetje. Inmiddels gebruik ik een Specialita om mijn bonen te malen en ik heb heel veel adviezen hier ten harte genomen over doorlooptijden, maalgraad en verhoudingen. Ik ben zeker geen expert, maar krijg best lekkere espresso uit de machine. (Mits ik niet afga op het lampje en de boel goed laat opwarmen....)

Omdat er nog een huis is gekomen, kan ik daar mijn QM en maler gaan plaatsen en hier met alle ervaring van de afgelopen jaren nieuwe keuzes gaan maken. Dingen die ik niet fijn vind aan mijn QM zijn de inconsequenties in de resultaten. Soms is het lekker, soms niet en vaak ligt dat echt aan de temperatuur van de machine is mijn idee. Ik zat daarom te denken een machine met een PID, die niet te groot is, snel opwarmt en degelijk in elkaar steekt. De grotere machines spreken mij wat minder aan en een dubbele boiler is niet perse nodig. Ik vind het geen probleem om in de ochtend eerst de melk te schuimen en dan de koffie te maken of wat extra handelingen te doen. Ik drink 1 cappucino per dag.

Ik heb vaak gelezen dat de maler en de bonen belangrijker zijn dan de machine, maar ik heb toch ook wel het idee dat de QM me soms tegenwerkt ;-) Ik dacht daarom aan een Profitec GO als nieuwe machine. De maler ben ik nog niet helemaal uit, maar ik zou graag eens een keer willen proeven bij iemand met een conische maler. De Niche lijkt een goede keuze, maar de ETZMAX heeft ook mijn interesse. Ik heb niet het idee dat ik een absolute fijnproever ben die een hint van witte peer moeiteloos uit de koffie haalt. Wel proef ik een duidelijk verschil in kwaliteit met mijn eigen brouwsels en die in het restaurant waar ik vaak kom. Ik heb dezelfde bonen als daar maar het resultaat... Qua budget zat ik te denken aan zo'n 3000 euro max voor maler en machine.

Ik ben benieuwd of jullie andere suggesties hebben of bijvoorbeeld tips hebben die ik ook in mijn huidige setup kan meenemen als het gaat om mijn eigen vaardigheden!

groet, Stefan

Re: Advies gevraagd #2556572

6
Voor €3.000 zou je een hele leuke set-up neer moeten kunnen zetten. Ik ben team-Etzmax, maar die kosten (met GBW functie) iets van €1.900. Het wordt dan wel krap met budget dat overblijft, dan zou je bij een Mara-X of Appartamento uitkomen wat an sich prima machines zijn.

Met een Niche a €750 krijg je naar verwachting kwalitatief dezelfde smaak koffie, alleen meer plastic, single dosing en geen GBW feature. Die laatste voegt zo'n €600 toe aan de Etzmax, dus een eerlijker vergelijk zou het Timed-model van Etzmax zijn die rond de €1.200 kost. Je houdt dan wel een budget over voor een net iets mooiere machine, denk Rocket Mozzafiato of Lelit Bianca.

Wat ik zelf zou doen; geen idee. Sowieso geen single dosing, maar de Niche, Mignon XL of Oro zijn allemaal prima malers. Het voordeel van de Etzmax GBW is dat er niets te wensen meer overblijft wat ook rust geeft en je workflow verbetert. Looks spelen voor mij ook een rol, dus ik zou eerder bij Rocket/ECM/Profitec en Etzmax uitkomen dan bij Lelit en Niche.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

8
Dank voor al jullie reacties, genoeg om over na te denken en wellicht eens te gaan proeven. Ik zie eigenlijk niet op tegen singledosen en wat mij opvalt is dat heel weinig mensen hun Niche weer verkopen. Inmiddels neig ik wat meer naar de Niche, ook omdat hij wat kleiner is.

10
Lelit Mara X is een leuke machine zolang je er geen flow profiling kit op wilt hebben. Ik heb de mijne vervangen voor iets duurders, maar ik mis mijn Mara nog wel eens. Kwam uitstekende koffie uit, en melk stomen ging met het grootste gemak. Daarbij was hij ook nog eens lekker compact. Echt veel bang for the buck. Ik zou de rest van het budget in een goeie molen steken, dan heb je straks een prachtige set staan thuis!

Als je eens een niche wilt proberen ben je hier in Antwerpen ook zeer welkom.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021