Waarom Inktvogel en Koning pid's.
Auberins heeft de boel bedacht en alles uitgevogeld. Er is goede documentatie gemaakt door Eric S(vendson).
Als je geen Auber wilt, koop dan een XMT7100 via Ali. 3-draads pt100 sensor erbij en je bent klaar. Een ssr had je al.
Voordeel is dat het grootste deel van de communiteit van Auber uit gaat.
Re: Rancilio Silvia - Nu uiteindelijk met (DIY) PID
12Dank.HanR schreef:Waarom Inktvogel en Koning pid's.
Auberins heeft de boel bedacht en alles uitgevogeld. Er is goede documentatie gemaakt door Eric S(vendson).
Als je geen Auber wilt, koop dan een XMT7100 via Ali. 3-draads pt100 sensor erbij en je bent klaar. Een ssr had je al.
Voordeel is dat het grootste deel van de communiteit van Auber uit gaat.
Het idee een lower budget DIY project, wat ik al jaren nog in de kast had liggen. Toendertijd niet genoeg verdiept in de PID zo blijkt.
De vervanging naar de Rex-C100 was vanuit de gedachte dat ik hierrvoor de 3d geprinte casing nog heb. Ik kijk wel of ik de Inkbird + case + k-type nog een keer op MP kwijt kan.
Ik ga voor de XMT-7100 + zwarte aluminium case + pt100 sensor met m3 bout, die ik direct net zoals de huidige k-type sensor direct op de boiler kan schroeven.
De case zal ik ik dan in tegenstelling
tot de huidige kunststof casing wel gaan aarden.
Dank. Ik ben benieuwd.Douwetje schreef:Een overshoot van 16-20 graden vind ik erg hoog klinken. Ik heb in mijn Silvia een andere PID zitten (semi-diy met een soort van arduino van dit project: https://clevercoffee.de/). Maar ik heb tijdens het opwarmen een overshoot van +- 0.2 graden volgens mij. Als ik vanmiddag thuis ben kan ik wel een grafiek van mijn opwarming laten zien en ook mijn instellingen sturen. Dat zijn dan niet instellingen van dezelfde PID die jij hebt, maar het principe van de PID zou hetzelfde moeten zijn
Uiteindelijk blijft de temperatuur na autotunen heel stabiel en op SV, alleen die overshoot bij opwarmen en recovery is dus te hoog en krijg ik niet lager. Ook niet na autotunen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
13Ik zou alleen een eventuele Chinese pt100 sensor overslaan. Sensorshop24.de heeft mooi spul. Afhankelijk van je type Silvia heb je al M3 of M4 gaatjes.
Als je geen M4 op de boiler hebt, zet ik de maximaalthermostaat on der een klemmetje bovenop. De sensor zet ik op de oorspronkelijke plek van de maximaalthermostaat.
Als je geen M4 op de boiler hebt, zet ik de maximaalthermostaat on der een klemmetje bovenop. De sensor zet ik op de oorspronkelijke plek van de maximaalthermostaat.
14Ik heb wat screenshots gemaakt.
Dit is de hele opwarming, mijn temperatuur staat op 97 graden ingesteld. Hier ingezoomd op de overshoot, dit gaat tot 97.2 graden en daarna zakt het weer naar 97. Dit is wat er gebeurt bij een shot en twee flushes om schoon te maken. Dit zijn mijn instellingen. Ik weet alleen niet of deze instellingen overeenkomen met jouw opstelling/PID controller.
Dit is de hele opwarming, mijn temperatuur staat op 97 graden ingesteld. Hier ingezoomd op de overshoot, dit gaat tot 97.2 graden en daarna zakt het weer naar 97. Dit is wat er gebeurt bij een shot en twee flushes om schoon te maken. Dit zijn mijn instellingen. Ik weet alleen niet of deze instellingen overeenkomen met jouw opstelling/PID controller.
15PID is vervangen door een Rex C-100. Ik ben nog in conclaaf met de verkoper, want ik heb niet de versie ontvangen die ik had besteld. Deze is namelijk alleen geschikt voor K-Type thermo couple, terwijl ik een universele had besteld ook te gebruiken met een Op PT100 RTD.
Deze PID reageert in ieder geval een stuk beter.
Deze PID reageert in ieder geval een stuk beter.
17Via Thingiverse 3D model gevonden en dat door iemand via Tweakers laten 3D printen. Hij was ook zo vriendelijk om direct 4 schroefgaten (m3) te tappen voor de afdekplaat aan de achterzijde.
Er zat wel iets verschil in afmetingen tussen de Inkbird en de Rex. De Inkbird klemde netjes, de Rex dit vrij los. Ik heb daar opgelost met een paar lagen isolatietap om de Rex C100. Nu klemt het voldoende.
Op de behuizing heb ik platte magneetjes gelijmd. Het houdt het prima.
Er zat wel iets verschil in afmetingen tussen de Inkbird en de Rex. De Inkbird klemde netjes, de Rex dit vrij los. Ik heb daar opgelost met een paar lagen isolatietap om de Rex C100. Nu klemt het voldoende.
Op de behuizing heb ik platte magneetjes gelijmd. Het houdt het prima.
18Zo even een late bijkomer..
Wat ik mij afvraag. Ik heb een Silvia gekocht (was de vrouw blij mee nog een vrouw in huis) en wil van de winter lekker gaan hobbyen (manometer+pid).
Nu vraag ik me af. Als je de machine verder op wil warmen voor het opstomen van melk, (dan gaat die naar de 115-120 graden uit mijn hoofd). Hoe weet de pid dit dan bij een setpoint van 92 graden bijvoorbeeld? Wil de machine door de pid dan niet weer 'afkoelen' ?
Wat ik mij afvraag. Ik heb een Silvia gekocht (was de vrouw blij mee nog een vrouw in huis) en wil van de winter lekker gaan hobbyen (manometer+pid).
Nu vraag ik me af. Als je de machine verder op wil warmen voor het opstomen van melk, (dan gaat die naar de 115-120 graden uit mijn hoofd). Hoe weet de pid dit dan bij een setpoint van 92 graden bijvoorbeeld? Wil de machine door de pid dan niet weer 'afkoelen' ?
19Dit gaat op precies dezelfde manier zoals in jouw machine (zonder PID). Als het leuk vind, dan kun je het ook uit het elektronisch circuit halen. In jouw machine zit ook een brew thermostaat en een steam thermostaat. Als de temperatuur te hoog wordt voor de brew thermostaat, dan wordt dat gedeelte van het circuit uitgeschakeld. Echter, het gedeelte van het circuit bij de steam thermostaat kan nog steeds stroom geven aan het verwarmingselement, dan blijft die gewoon aanstaan en de boiler verwarmen, totdat de steam thermostaat afslaat. Hier veranderd met een PID dus niks mee.
20Nee, want dan loopt de stroom over de stoomthermostaat.
Temperatuur loop op tot 148°C. Thermostaat is rated op 140, schakeldifferentie is nog 8.
Trek je niets aan van die drama verhalen over terugkoelen.
Als je 2 cappuccino will maken met een Silvia:
Zet eerst 2 espresso (of 2 dubbele espresso).
De espressos zet je met schoteltje erop, op de warmhoudplaat. Dan warm je de machine op tot stoomtemperatuur en ga je melk stomen. Is uitstekend te doen.
Temperatuur loop op tot 148°C. Thermostaat is rated op 140, schakeldifferentie is nog 8.
Trek je niets aan van die drama verhalen over terugkoelen.
Als je 2 cappuccino will maken met een Silvia:
Zet eerst 2 espresso (of 2 dubbele espresso).
De espressos zet je met schoteltje erop, op de warmhoudplaat. Dan warm je de machine op tot stoomtemperatuur en ga je melk stomen. Is uitstekend te doen.