Rancilio Silvia - Nu uiteindelijk met (DIY) PID

1
Hallo,

Tijd lang afwezig geweest hier een veel nog om bij te lezen. Eerder hier links en rechts wat vragen gesteld over het installeren van een PID.

Ik had even een tijd met een mecoffee interne PID gewerkt, maar die had het begeven en ik vond het toch wat onhandig om met een app te werken.

Ik denk dat ik alle DIY spullen al wel enkele jaren in de kast had liggen. Op een of andere manier niet eerder de motivatie gehad om het in te gaan bouwen.

Afgelopen 3 avonden stap voor stap de installatie voltooid. Het is een verzameling van (goed) uitgezochte spullen op AliExpress maar de PID zelf (Inkbird ITC-106h) is achteraf een wat vreemde eend in de bijt. De casing heb ik ooit via via laten 3D printen. Eerst was ik van plan de PID aan de rechter buitenzijde te positioneren, maar bij installatie vond ik het tussen zetgroep en stoomkraan toch wat cleaner.

Het resultaat:
[img]https://i.imgur.com/wI6GPqN.jpg[/img]

Ik ben je nu aan het kijken wat de ideale PID instellingen zijn, het concept van P, I en D begrijp ik globaal, alleen welke ideale waardes hier bij horen voor de weet ik nog niet. Daartnaast heeft deze PID nog een CTL (control period) parameter en kan ik nog wat alarm instellen aanpassen.

Temperatuur schiet iets over de gewenste temperatuur heen maar stabiliseert opzich vrij snel, het feit dat ik de temperatuur kan aflezen is al erg prettig. Nu kan het experimenteren gaan beginnen.

Als er tips zijn, qua instellingen dan hoor ik die uiteraard graag.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
.

Laatst gewijzigd door FJP84 op di 04 apr 2023, 23:52, 6 keer totaal gewijzigd.

Re: Rancilio Silvia - Nu uiteindelijk met (DIY) PID

5
FJP84 schreef:Dank! Ik ga vanavond even autotune. Begrijp ik het goed ik dat het beste kan doen als de machine even aanstaat en de temperatuur enigszings gestabiliseerd is rondom de doeltemperatuur?

Ja, je wil dat de autotune niet volledig bepaald wordt door het opwarmen (want dan hoe meer vermogen hoe sneller dichtbij het setpoint). Doel van PID is toch voor een groot deel stabiliteit na opwarmen.

6
Na autotunen schiet de machine volgens de PID bij opwarmen ±16c over de gewenste temperatuur om vervolgens redelijk te dalen, naar minus 3c onder de wenste temperatuur Daarna weer ±6c boven gewenste temperatuur om tot slot totop 0,2-1c te stabiliseren.

PID settings
CTL: 4
P: 9
I: 55
D: 15

Is dit nog reden om verder te tunen? En zo ja, welke parameters zijn dan het waard om aan te passen?

PS: Ik wil sowieso nog even een youtube video met uitleg over tuning (in algemene zin) van deze PID gaan bekijken?

7
Ik heb vanmorgen even bij mij gekeken. Mischien dat dit je wat richting kan geven.
Overshoot is 3 graden (max 95 graden bij setpoint van 92). Daling van 92 naar 85 graden bij waterafname t.g.v. espresso zetten na volledige opwarming. Ik tap 40 ml in cup plus absorpie in de 19gr. puck. Die temperatuurdaling wordt bepaald door de boiler/groep eigenschappen.

P=50 (default 30)
I=111 (default 120)
D=027 (default 30)
Ar=100 (default 80)
T= 002 (default 20)

Succes!

8
Overshoot blijft 16-20c tijdens recovery (na het pullen van een shot espresso).

Kan dit eigenlijk kwaad, met andere woorden is het beter voor de machine/boiler als de overshoot lager wordt.

Achteraf lees ik dat Inkbird 100VH ook nauwkeuriger is. Deze is meer industrieel en de 106VH meer voor huis tuin en keukengebruik (sous vide en zo...)

Ik ga eerst de boiler nog isoleren, met name voor wat energiezuinigheid. Dan eens kijken hoe deze PID zich houdt.

Anders ga ik de Rex-C100 PID proberen. Deze schijnt beter te zijn dan de Inkbird-106vh, en belangrijker nog er zijn meer personen die de Rex-C100 zelf hebben toegepast, dus qua tuning een iets grotere community.

9
rolholrol schreef:Ik heb vanmorgen even bij mij gekeken. Mischien dat dit je wat richting kan geven.
Overshoot is 3 graden (max 95 graden bij setpoint van 92). Daling van 92 naar 85 graden bij waterafname t.g.v. espresso zetten na volledige opwarming. Ik tap 40 ml in cup plus absorpie in de 19gr. puck. Die temperatuurdaling wordt bepaald door de boiler/groep eigenschappen.

P=50 (default 30)
I=111 (default 120)
D=027 (default 30)
Ar=100 (default 80)
T= 002 (default 20)

Succes!
Top bedankt. Ik had deze helemaal gemist. Ik ga deze settings nog proberen.

Waar staat Ar en T voor? Ik heb die parameters niet.

10
Een overshoot van 16-20 graden vind ik erg hoog klinken. Ik heb in mijn Silvia een andere PID zitten (semi-diy met een soort van arduino van dit project: https://clevercoffee.de/). Maar ik heb tijdens het opwarmen een overshoot van +- 0.2 graden volgens mij. Als ik vanmiddag thuis ben kan ik wel een grafiek van mijn opwarming laten zien en ook mijn instellingen sturen. Dat zijn dan niet instellingen van dezelfde PID die jij hebt, maar het principe van de PID zou hetzelfde moeten zijn