Douwetje schreef:yakneev schreef: ma 01 mei 2023, 22:13
Pti schreef: ma 01 mei 2023, 12:19
Ik heb een paar jaar terug wel eens iets gelezen over het toevoegen van wat extra buffer in het water, door met een sproeiflesje wat extra mineralen opgelost in demi-water bovenop de puck te sproeien. Ik weet niet of daar resultaat mee geboekt werd, maar het zou een manier kunnen zijn om eens te kunnen testen of het alleen het water is. Of gewoon "eventjes" de watertank aan de Bianca hangen en gewoon even een paar shotjes met spablauw of een zelf samengesteld water proberen, als dat dag en nacht verschil is, dan is het zekerweten het water.
Dacht dat spa juist te weinig mineralen heeft. nav. de la marzocco specs bijv komt het niet echt in de buurt.
Al ben ik al even aan het tweaken geweest met 50/50 barleduc en spa. maar kom nog niet echt tot andere smaken.
maar daar komt dus die frustratie vandaan haha.
Waarom lukte het van de week met exact hetzelfde recept dan wel met alles hetzelfde behalve het water
Om het ook maar even over een andere boeg heen te gooien. Weet je zeker dat de rest van het recept exact hetzelfde is? Een andere zettemperatuur zou ook dit soort smaakverschillen kunnen geven (misschien is je PID kapot oid).
Tja dat kan altijd. Recept was wel zeker goed. Heb meerdere gedaan het is echt een bepaalde diepte die ik in de smaak mis.
Ik heb net het harde water door de bwt gehaald en inmiddels wat testertjes gehaald
Ph 5.8
TDS 190
Hardheid 5 / 6 dh (accurater lukte niet)
ok, net even paar espresso's gemaakt. ging al beetje de goede kant op in ieder geval ruik ik nu ook weer de wat zoetere tonen in de boon die ik zelf steeds miste, ook qua smaak al is het nog heel minimaal. maar iets beter al.