Even ter ondersteuning. Met onze QuickMill konden we uiteindelijk na enige tijd (lees jaren) een heerlijke espresso maken van een budgetboon, wel een verse boon bij een Nederlandse brander vandaan. Dat proces verliep in stapjes. Was ik tevreden, dan hielden we het zo totdat één van ons het beter wilde. Weer een variabele aangepast. Dat ging zo enkele jaren door en steeds werd de kwaliteit beter, dat liep dus op met onze wens tot verbetering op dat moment.
Toen ik een paar jaar geleden een Pavoni kocht wist ik niet waar ik aan begon, de espresso's waren dan weer wel en dan weer niet te drinken. Veel, heel veel verschillende methodes uitgeprobeerd en de variabelen eindeloos anders ingesteld, ik heb er spreadsheets mee vol geschreven. De verschillen waren soms bijna niet te merken of het ging opeens heel erg mis of per ongeluk een schot in de roos.
Wat een lol heb ik daar aan beleefd.
Na een jaar kon ik zeggen dat ik min of meer kan lezen en schrijven met de La Pavoni Europiccola.
Veel plezier met het instellen!
Re: Espresso moet je leren drinken ?
11Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.