Re: Silvia is een heethoofd!Thermostaat vervangen?

14
Oke, mooie foto's. Bovenop dus de twee thermostaten voor stoom (140 grC) en water (100grC) waar in de oudere machines nog een 110grC werd gebruikt (inmiddels niet meer leverbaar) prijzen liggen gemiddeld via www tussen 12-14US$. Ze zijn gewoon uitwisselbaar met de nieuwe. Die aan de zijkant is een droogkookbeveiliging en door middel van het rode knopje in het midden te resetten. Let wel op, in de regel kan dit maar een paar keer totdat ze echt stuk zijn. (14-16$, maar toch:-) dus als het gebeurt, los dan het probleem op voordat je verder gaat. En NIET VERGETEN: Stekker eruit voor je op rode knopjes in de machine gaat drukken!

Wacht nog ff voor je nieuwe besteld, misschien heb ik er nog een paar in mijn gereedschapskist, kost je dan minder dan de helft incl de verzendkosten in Nederland...

Voor de goede orde, de thermostaten zijn alleen van elkaar te onderscheiden door ze te demonteren en op de bodem te kijken. 100.0 of 140.0 zegt genoeg.

18
Als je een rode stip ziet
@Orrin: Je hebt helemaal gelijk, mijn kliksons ed thermostaatjes hebben niet allemaal een rode stip, of ze betekenen bij een andere fabrikant iets anders. Maar in dit geval is de stip de indicatie.

@Joffee: wat niet stuk is moet je m.i. niet repareren...voor de stoom maakt het niet uit of hij op 130 of 170 graden staat. Het is een zelfherstellende systeem met de 165 graden resettable als eindveiligheid dus moet hij i.g.g. voor die 165 aan/uit schakelen. En voor die €15 kun je beter een pak lekkere koffie kopen :D

19
Ik merk nu dat als ik een aantal espressos achter elkaar zet, dat naarmate het aantal stijgt, de hoeveelheid water die ik moet flushen ook groter wordt.
(anders krijg ik zon donkerbruine ring op de crema, dat is toch een teken dat het water te warm was?)

Dus ik dacht:
als ik een thermostaatje erin zet dat 10 graden lager staat, dan is de boiler gemiddeld genomen 10 graden kouder, dus verspil ik minder water en dat scheelt me dan weer britta-filters.

(die koffie koop ik toch wel ;) )

Anyway, is die MET stip nou voor het water of voor de stoom?