Re: La pavoni

11
Vanuit mijn ervaring met de Pavoni kan ik zeggen dat ik er nu heel erg lekkere koffie mee maak. Vergelijken met één van de machines die Hk87 noemt kan ik niet, maar in vergelijk met de Rancilio Silvia die ik dagelijks gebruik vind ik de koffie van de Pavoni meestal net iets meer diepgang / finesses hebben. Maar zoals Erik82 ook zegt, het kost je meer tijd en ik heb er erg lang overgedaan (een jaar) om het met de Pavoni goed onder de knie te krijgen. Maar dat vind ik nou juist zo leuk.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

12
In het licht van de investeringen die je waarschijnlijk moet doen om consistent lekker resultaat uit je LaPavoni te krijgen, ben ik de enige gek die dan voor een Flair 58 en een Nano Foamer zou gaan?
Even los van eventuele deals op een tweedehands LaPavoni en de nostalgie.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

13
ErikvW schreef:In het licht van de investeringen die je waarschijnlijk moet doen om consistent lekker resultaat uit je LaPavoni te krijgen, ben ik de enige gek die dan voor een Flair 58 en een Nano Foamer zou gaan?
Even los van eventuele deals op een tweedehands LaPavoni en de nostalgie.
En een ketel voor heet water.

De Pavoni is wel een leuk ding hoor, als je hem dagelijks gebruikt kun je ermee lezen en schrijven. De koffie die niet helemaal goed is gegaan kun je drinken met melk.

Ik maakte een filmpje paar jaar terug;
https://youtu.be/uCI5L2p844A?si=tQOqFhMFvPmUnofc

Dit was met een light roast en zonder de bong isolator maar wel met een teflon pakking tussen groep en boiler.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Hier heeft kort een La Pavoni Professional gestaan. Deze werd opgevolgd door een Bezzera Strega, die weer plaats heeft moeten maken voor een Pro 800. Met alle drie valt geweldige koffie te maken maar met de LP is de kans dat dat lukt het kleinst. Dat kan nou juist de uitdaging zijn maar dat gold niet voor mij.

Met een Strega, een Pro 800 of soortgelijke machines kan het iedere keer raak zijn maar gelukkig kan je het ook daarmee nog verkloten. Anders zou het wel erg saai worden.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

15
Èèn van de punten waar ik me nu aan irriteer bij de profitec go is dat als de pomp aan gaat het gewoon het einde is en je niks meer kan veranderen gedurende de shot met als gevolg vaak genoeg een sink shot ofwel ondrinkbaar als het niet helemaal optimaal is gegaan. Mijn df83v Maler maakt dat nog iets erger want vergt precisie in maalgraad naar de sweetspot met als gevolg nog meer koffie in de goot aangezien ik heel vaak van bonen wissel.
Nou heb ik in het verleden wel eens een cortado of flat white gemaakt maar dat doe ik ook helemaal niet meer.
Ik drink nu eigenlijk maar 2 tot hooguit 3 espressos per dag omdat ik filter koffie ook erbij heb en dat vind ik als afwisseling heerlijk.

Zo heeft la pavoni een aantal pluspunten (wat goed zou kunnen werken) in mijn geval. Ik denk dat met een aantal van de mods erbij je ook wat meer stabiliteit kan krijgen wat de hele irritaties rond la pavoni deels kan wegwerken. Anders kan je van marktplaats ook voor €300 - €500 een kale goedkopere machine halen maar dan denk ik dat ik vanuit mijn onervarenheid doelloos ga zwemmen in de oceaan en zoals gezegd vaak ga irriteren aan wat la pavoni zo uitdagend maakt.
En daar komt ook de flair 58 een beetje om de hoek kijken want die heeft helemaal geen mods nodig en er is geen mogelijkheid tot oververhitting van de groep. Met een prijs van €600 ben je ook helemaal klaar waar je met een volledig uitgeruste la pavoni wat duurder uit bent.
Echter ben ik (nog) niet helemaal overtuigd betreft de Flair 58. Waar la pavoni het ook doet in een 51mm portafilter zit flair dus in de 58mm segment en ik vermoed dat het niet haalbaar is met een flair om shotjes te persen op het niveau van de grotere jongens. Waar la pavoni zich dik en dwars heeft bewezen en op legendarische niveau zit is het met flair 58 relatief nieuw en onbekend nog.

Mijn portomonee zegt wel flair 58 maar mijn hart en verstand zegt neem een duik in de la pavoni wereld, iets wat je gewoon meegemaakt moet hebben.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

16
Let wel op dat de bekende en betere Pavoni's de pre-millenium varianten zijn met 49mm bakjes. In die maat is er veel te krijgen aan mooie filterbakjes maar in 51mm bijna niks. De pre-millenium is weer veel instabieler qua temperatuur dan de millenium versie. Als je het dus echt goed wilt doen ga je voor een pre-millenium en dan met wat mods dus let daar wel goed op.

De vraag is hoeveel haast je hebt. Ik ga einde van het jaar mijn Strietman CT1 verkopen en upgraden naar een CT2 en dat is wel een hele flinke stap omhoog ten opzichte van de Pavoni. Het ding heeft wat kleine nukken maar daar valt goed mee te leven en de kwaliteit espresso is gelijk aan een LM GS3 en het is zelfs moeilijk om een slechte shot uit de Strietman te halen. Een half jaar geleden heb ik hem met Wouter Strietman in zijn werkplaats helemaal uit elkaar gehaald en alles wat nodig was vervangen en wat bedrading verstevigd dus die gaat nog heel lang mee.

Je mag altijd komen proberen in Boskoop om te kijken of het überhaupt iets voor je is. Je kan je eigen maler en bonen meenemen om en goed vergelijk te hebben.
Laatst gewijzigd door Erik82 op wo 02 okt 2024, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

17
Erik82 schreef: zo 15 sep 2024, 17:39 Let wel op dat de bekende en betere Pavoni's de pre-millenium varianten zijn met 49mm bakjes. In die maat is er veel te krijgen aan mooie filterbakjes maar in 51mm bijna niks. De pre-millenium is weer veel instabieler qua temperatuur dan de millenium versie. Als je het dus echt goed wilt doen ga je voor een pre-millenium en dan met wat mods dus let daar wel goed op.

De vraag is hoeveel haast je hebt. Ik ga einde van het jaar mijn Strietman CT1 verkopen en upgraden naar een CT2 en dat is wel een hele flinke stap omhoog ten opzichte van de Pavoni. Het ding heeft wat kleine nukken maar daar valt goed mee te leven en de kwaliteit espresso is gelijk aan een LM GS3 en het is zelfs moeilijk om een slechte shot uit de Strietman te halen. Aangezien dat ding zich hier al ruimschoots heeft bewezen gaat deze voor €1000 in de verkoop waar de meeste voor €1500-2000 gaan. Een half jaar geleden heb ik hem met Wouter Strietman in zijn werkplaats helemaal uit elkaar gehaald en alles wat nodig was vervangen en wat bedrading verstevigd dus die gaat nog heel lang mee.

Je mag altijd komen proberen in Boskoop om te kijken of het überhaupt iets voor je is. Je kan je eigen maler en bonen meenemen om en goed vergelijk te hebben.
Ohh jeej, ik was eigenlijk al dead set op die la pavoni maar dit verandert mijn overweging en als ik deze aanbod laat liggen ga ik hoogstwaarschijnlijk spijt krijgen later🫣

Hoe lang wachten is het nog tot je je nieuwe machine krijgt, is dat überhaupt al bekend?
* DLC Espresso burrs

19
pauls90 schreef: di 17 sep 2024, 14:13 En anders staat hier op het forum mijn geüpgrade Pavoni post mil te koop: viewtopic.php?t=13790
Ik zag hem al eens voorbij komen maar de kleur gaat niet bij mijn interieur.
En ik ben al in gesprek met Erik voor de strietman. Ik weet eigenlijk al zeker dat ik die wil hebben :D
* DLC Espresso burrs

20
Zeker geen slechte keuze, de Pavoni vertrekt hier mede door de komst van een CT2, een absoluut droommachine!
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip