Ik probeer te bedenken of ik "lekkerder" koffie kan persen uit een la pavoni ten opzichte van mijn single boiler profitec go.
Vandaar wil ik jullie mening vragen:
Wie heeft er een la pavoni (gehad) en kan iets vertellen over de kwaliteit van de koffie met name in vergelijking met de grote jongens als londiniums, profitec 800, strega, strietmann en zulk.
Ik kijk rond naar een leuke hevel machine en ben vanwege beperkte ruimte uitgekomen bij la pavoni. Ik overweeg daarbij mijn huidige profitec go te vervangen.
De strietmann kan natuurlijk ook goed vanwege zijn compactheid maar ik vind het qua prijs voor nu even te spannend.
Ik kijk ook eventueel naar de flair 58.
Re: La pavoni
2Het beste zou je gewoon bij een Pavoni medeforumlid langs gaan om e.e.a. te proberen met boontjes die je lekker vindt.
De Pavoni van een vriendin had een aardlekprobleem dus ik heb haar machine omgeruild met die van mij dus ik heb er nu wel een staan maar die moet eerst ter reparatie naar kafko.nl dus ik ken je geen proefopstelling aanbieden vandaag de dag.
De Pavoni van een vriendin had een aardlekprobleem dus ik heb haar machine omgeruild met die van mij dus ik heb er nu wel een staan maar die moet eerst ter reparatie naar kafko.nl dus ik ken je geen proefopstelling aanbieden vandaag de dag.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Ik heb zowel een La Pavoni Europiccola als een Profitec Pro 800. Ik vind zelf de koffie lekkerder uit de Pro800. Althans, meer consistent gedurende de dag.
Ik vind de machine meer vergevingsgezind, het is voor mij makkelijker werken. Nu zijn het uiteraard ook twee totaal verschillende levermachines.
Ik gebruik de La Pavoni tegenwoordig als ik te weinig tijd heb om de Pro800 aan te slingeren, of wanneer ik alleen een kort gedeelte van de dag thuis ben.
Eerlijk gezegd is (ik fluister dit....) de Europiccola een klein beetje een reserve apparaat geworden. En toch blijft ook dit een leuke machine, dus hij gaat nooit weg. Sterker nog, ik kocht er laatst nog een kapotte bij vanwege de onderdelen
Ik vind de machine meer vergevingsgezind, het is voor mij makkelijker werken. Nu zijn het uiteraard ook twee totaal verschillende levermachines.
Ik gebruik de La Pavoni tegenwoordig als ik te weinig tijd heb om de Pro800 aan te slingeren, of wanneer ik alleen een kort gedeelte van de dag thuis ben.
Eerlijk gezegd is (ik fluister dit....) de Europiccola een klein beetje een reserve apparaat geworden. En toch blijft ook dit een leuke machine, dus hij gaat nooit weg. Sterker nog, ik kocht er laatst nog een kapotte bij vanwege de onderdelen

Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60
4Consistentie kan ik zeker begrijpen. Los van dat het geheel handmatig gaat waarbij consistentie op muscle memory moet gaan is de temperatuur stabiliteit ook een aandachtspunt.Leinad schreef: za 14 sep 2024, 19:25 Ik heb zowel een La Pavoni Europiccola als een Profitec Pro 800. Ik vind zelf de koffie lekkerder uit de Pro800. Althans, meer consistent gedurende de dag.
Eerlijk gezegd is (ik fluister dit....) de Europiccola een klein beetje een reserve apparaat geworden. En toch blijft ook dit een leuke machine, dus hij gaat nooit weg. Sterker nog, ik kocht er laatst nog een kapotte bij vanwege de onderdelen![]()
Maar jij zegt dus dat als alles goed is gegaan met beiden machines en zelfde bonen dat de koffie uit de profitec alsnog lekkerder is. Of was dat meer bedoeld in relatie met consistentie dat je "vaker" een lekkerder kop koffie krijgt.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
* DLC Espresso burrs
5Ik heb een Londinium R, een Pavoni profesianl strdivari en een Elektra mcal.
Je mag 3x raden. De LR staat iedere dag aan...
De Pavoni is geweldig met een langzame learning curve en mits aangepast met een Bong isolator tegen oververhitting. De drukmeter op de groep is handig voor de pre infusie en een temp sticker laat zien hoe heet de groep is. Fijne info voor die fijne espresso. De mcal is een geval apart.
Je mag 3x raden. De LR staat iedere dag aan...

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
6Bijna niemand woont "in de buurt van Emmen" maar zoja dan kun je bij mij in levende lijve info inwinnen hoor!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
7190 kilometer naar emmenbobbee schreef: za 14 sep 2024, 21:07 Bijna niemand woont "in de buurt van Emmen" maar zoja dan kun je bij mij in levende lijve info inwinnen hoor!
Nee gaat mij zelfs te ver alsnog heel erg bedankt voor de aanbod.
Over die mods nog even, ik zag dat iemand uit Roemenië (tudor van coffee sensor) compleet geüpgraded machines levert. Dus bong isolator zit er dan al op maar eventueel ook een airbuster. Het zijn ook compleet gereviseerde machines. Ik lees veel goede recensies en het trekt me best wel. Natuurlijk kan je die mods ook zelf bouwen maar ik zie bijvoorbeeld dat een druk metertje op de zetgroep al meteen richting de €200 gaat. Dan maakt het niet veel verschil meer tussen zelf bouwen en daar kant en klaar kopen.
Hoe verschilt het trouwens voor jou in smaak beleving tussen de londinium en la pavoni?
Espressomachine: Strietman CT1
* DLC Espresso burrs
* DLC Espresso burrs
8Klopt, ik krijg vaker een lekkerdere kop uit de Pro 800. Maar, ik heb geen mods of isolators oid op het machientje. Wellicht dat dat iets zou doen.Hk87 schreef:
Maar jij zegt dus dat als alles goed is gegaan met beiden machines en zelfde bonen dat de koffie uit de profitec alsnog lekkerder is. Of was dat meer bedoeld in relatie met consistentie dat je "vaker" een lekkerder kop koffie krijgt.
En, uiteraard is alles persoonlijke smaak

Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
9Met de Londinium is het altijd wel een gebalanceerde zachte smaak en zoniet dan moet ik aan de bak of zijn de bonen slecht.Hk87 schreef:
Hoe verschilt het trouwens voor jou in smaak beleving tussen de londinium en la pavoni?
Met de pavoni is het altijd even zoeken naar de juiste aanpak en vaak wat te heet wat de smaak scherper maakt. Dat is zonder de bong isolater erg lastig goed te krijgen daarom heb ik die erop gezet toen. Ik gebruik hem nu niet veel meer dus moet dan weer even wennen als ik hem nu gebruik af en toe. Het gevoel terugkrijgen zeg maar.
10Een Pavoni kan een espresso maken die gelijk is aan die van een Strietman, Profitec 800, Londinium en een Profitec Go verslaan maar de kans dat je dat gaat lukken is een soort loterij. Als je het leuk vindt om heel veel moeite te doen en telkens als je het apparaat aan gaat zetten de boel gaat monitoren totdat deze precies goed is om het één keer voor elkaar te krijgen dan kan het werken. Dat is het hele punt met de Pavoni waar de andere machines shot na shot dezelfde consistentie houden. Zeker als je meer dan 1 espresso moet maken is het compleet kansloos.
Daarnaast is je voorkeur voor bonen ook belangrijk want als je van de wat lichtere brandingen houdt dan loop je al snel tegen een plafond aan met een straight 9 bar machine. Daarnaast is je maler dan nog van veel groter belang en ligt daar de grootste winst en niet in de machine. Met wat meer donkere branding maakt het allemaal wat minder uit qua maler maar ga je met een Pavoni die snel heet wordt juist daar weer mindere resultaten halen. Een hevel geeft een wat zachter smaakprofiel wat door velen als fijn wordt ervaren en dat is het grootste verschil.
Voor dagelijks gebruik en je enige machine zou ik er nooit aan beginnen tenzij je in alle rust maar 2 bakkies per dag drinkt en er telkens de tijd voor hebt. In alle andere gevallen gaat het je op den duur waarschijnlijk alleen maar irriteren.
Daarnaast is je voorkeur voor bonen ook belangrijk want als je van de wat lichtere brandingen houdt dan loop je al snel tegen een plafond aan met een straight 9 bar machine. Daarnaast is je maler dan nog van veel groter belang en ligt daar de grootste winst en niet in de machine. Met wat meer donkere branding maakt het allemaal wat minder uit qua maler maar ga je met een Pavoni die snel heet wordt juist daar weer mindere resultaten halen. Een hevel geeft een wat zachter smaakprofiel wat door velen als fijn wordt ervaren en dat is het grootste verschil.
Voor dagelijks gebruik en je enige machine zou ik er nooit aan beginnen tenzij je in alle rust maar 2 bakkies per dag drinkt en er telkens de tijd voor hebt. In alle andere gevallen gaat het je op den duur waarschijnlijk alleen maar irriteren.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60