Re: Voorstellen na al een tijdje loeren...

11
Volg je hart. Of je oren, die het geschreeuw om die Vectis horen.

Je kunt erop vertrouwen dat je op dit forum zeker tegengas of in ieder geval alternatieven aangereikt had gekregen, als je een verlanglijstje had gedeeld met een aantal kwalitatief mindere machines. Maar dat doe je niet. En waar het uiteindelijk op uitdraait zien we allemaal wel. Want wil je eenmaal een hevel, dan komt er een hevel. Ik heb zelf ook een hevelmachine en ik weet zeker: there’s no way back!
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

12
omeCoffee schreef: zo 03 nov 2024, 08:33 Volg je hart. Of je oren, die het geschreeuw om die Vectis horen.. Ik heb zelf ook een hevelmachine en ik weet zeker: there’s no way back!
Er is altijd een weg terug …. Misschien komt er bij mij ooitook wel weer een bescheiden hevel terug. Nadat ik mijn hevel heb verkocht en nu een LM heb, waarmee ik heel tevreden ben.
P.s. inderdaad je hart volgen.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

13
Frup schreef:
omeCoffee schreef: zo 03 nov 2024, 08:33 Volg je hart. Of je oren, die het geschreeuw om die Vectis horen.. Ik heb zelf ook een hevelmachine en ik weet zeker: there’s no way back!
Er is altijd een weg terug …. Misschien komt er bij mij ooitook wel weer een bescheiden hevel terug. Nadat ik mijn hevel heb verkocht en nu een LM heb, waarmee ik heel tevreden ben.
P.s. inderdaad je hart volgen.
Ach verdwaalde broeder... ooit hopen wij jou weer tussen onze levers te omhelzen. Wij hebben vertrouwen in een goede afloop
Afbeelding

15
Tof om jullie reacties te lezen! Dat doet me goed, ook de belofte dat er tegengas gegeven zou zijn als het een verkeerde keuze zou zijn.
bobbee schreef:Dat is het ding wat het verschil maakt en dus de smaak.
Een interessante zin en met name een aanlokkelijke. Kun je (of ieder ander) dit ook concreet maken met wat het met de smaak doet?

Ik heb o.a. het hele Londinium topic gelezen en nog wat andere over hevels, maar er schiet mij geen antwoord te binnen die deze specifieke stelling beantwoord. In grote lijnen snap ik wat de hevel doet, heb het alleen (nog) niet proefondervindelijk ervaren.

De tip om een keer bij iemand op bezoek te gaan is erg aantrekkelijk. Is er iemand met de Vectis (of andere vergelijkbare hevel) in de buurt van Delft bij wie ik langs mag komen?

17
Drankdier schreef: zo 03 nov 2024, 12:58 Ik woon in Hendrik ido ambacht. Delft is wel een stukkie rijden nog maar ik weet niet of er meerdere in de provincie Zuid Holland een Vectis bezitten.
Wellicht in omgeving Amsterdam.
Dat is een half uurtje rijden buiten de spits. Prima te doen dus.

Wellicht PB ik je binnenkort hierover. Als er anderen dichterbij zitten hoor ik dat uiteraard graag.

Tof zo'n enthousiaste koffiepraat :)

18
JanvD schreef:Tof om jullie reacties te lezen! Dat doet me goed, ook de belofte dat er tegengas gegeven zou zijn als het een verkeerde keuze zou zijn.
bobbee schreef:Dat is het ding wat het verschil maakt en dus de smaak.
Een interessante zin en met name een aanlokkelijke. Kun je (of ieder ander) dit ook concreet maken met wat het met de smaak doet?
Het grote verschil met een pomp machine zit hem volgens mij vooral in het verloop van de zet druk. Bij een pomp machine is de druk van begin tot eind in beginsel gelijk (vaak 9 bar), al kan je daar tegenwoordig vaak ook wel mee variëren en proberen gebruikers dan meestal de druk curve van een bevel machine na te bootsen.
Een hevelmachine gedraagt zich anders. De druk bouwt zich snel op van 0 naar ongeveer 9 a 10 bar en daalt dan geleidelijk weer naar 0. En aangezien de verschillende smaken op verschillende momenten vrij komen tijdens het zetproces zal de smaak van de koffie anders zijn. Wat je vaak hoort is dat men de koffie zachter vindt en met minder bitters.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

19
Dat is idd ook hetgeen ik begrijp van de hevelmachines. In mijn reactie gaat het me over hetgeen 'dat' naar lijkt te refereren: "de water kolom die op de koffie stort".

Als Bobbee bedoelt wat jij zegt dan heb ik het berichtje gewoon niet goed begrepen / gelezen.
bobbee schreef: za 02 nov 2024, 21:15 Het verschil van een lever machine tov een pomp machine, een Londinium dus, is de water kolom die op de koffie stort zodra je de zuiger omhoog haalt. Dat is het ding wat het verschil maakt en dus de smaak.