langzamerhand begin ik steeds meer symptomen te vertonen die overeenkomen met waar koffienerds ook last van hebben. Het leek me daarom handig om mij bij een praatgroep aan te sluiten. Ik heb al een tijdje zitten loeren en heb vorig jaar al een keer wat berichten gepost, maar het leek mij wel zo fatsoenlijk om mij even voor te stellen.
Ik ben Jan, portretfotograaf en liefhebber van koffie.
Ben al velen jaren fan van espresso dat begonnen is in een windsurfvakantie naar Lago di Santa Croce. Ik bestelde regelmatig een lekkere & typisch Italiaanse - spotgoedkope - doppio. Bij thuiskomst in Nederland maakte ik - bij gebrek aan van alles - weer standaard filterkoffie uit te supermarkt met een schep suiker. Na dat hooguit smerig te vinden, want veel te zoet, is er een zaadje geplant in mijn ziel. Gelukkig ben ik toen iig alvast genezen van de suiker in mijn koffie.
Mijn vrouw heeft mij vervolgens op mijn verjaardag blij verrast met een Mokapotje die wij veel campinggasten hebben zien gebruiken. Daar heb ik jaren van genoten icm voorgemalen (maar enigszins verse) koffie van Miss Morrison (de lokale branderij uit mijn prachtige woonplaats Delft).
Mijn windsurfvakantie naar Lago di Garda (beter bekend als het Gardameer) met aan het water een eettentje met uiteraard espresso maakte het probleem alleen maar groter. Elke ochtend voordat de wind opstak (dat gebeurde meestal rond 11:00u ivm thermische wind) dronk ik weer een typisch Italiaanse doppio. Heerlijk genieten. Ik durf niet in te staan voor de daadwerkelijke smaak (want ik wist toen nog niet wat een goede of slechte espresso was), maar ik genoot ervan. De sfeer aan het water op vakantie, zittend in de schaduw van een gigantische loofboom met uitzicht richting het zuiden over het water met aan weerskanten bergen (die voor de thermische wind zorgen) zal ongetwijfeld de smaak tienvoudig hebben verbeterd. Hoe dan ook heeft het zaadje kunnen ontkiemen in mijn ziel, maar volgroeid was het nog niet.