Voorstellen na al een tijdje loeren...

1
Ha koffienerds,

langzamerhand begin ik steeds meer symptomen te vertonen die overeenkomen met waar koffienerds ook last van hebben. Het leek me daarom handig om mij bij een praatgroep aan te sluiten. Ik heb al een tijdje zitten loeren en heb vorig jaar al een keer wat berichten gepost, maar het leek mij wel zo fatsoenlijk om mij even voor te stellen.

Ik ben Jan, portretfotograaf en liefhebber van koffie.

Ben al velen jaren fan van espresso dat begonnen is in een windsurfvakantie naar Lago di Santa Croce. Ik bestelde regelmatig een lekkere & typisch Italiaanse - spotgoedkope - doppio. Bij thuiskomst in Nederland maakte ik - bij gebrek aan van alles - weer standaard filterkoffie uit te supermarkt met een schep suiker. Na dat hooguit smerig te vinden, want veel te zoet, is er een zaadje geplant in mijn ziel. Gelukkig ben ik toen iig alvast genezen van de suiker in mijn koffie.

Mijn vrouw heeft mij vervolgens op mijn verjaardag blij verrast met een Mokapotje die wij veel campinggasten hebben zien gebruiken. Daar heb ik jaren van genoten icm voorgemalen (maar enigszins verse) koffie van Miss Morrison (de lokale branderij uit mijn prachtige woonplaats Delft).

Mijn windsurfvakantie naar Lago di Garda (beter bekend als het Gardameer) met aan het water een eettentje met uiteraard espresso maakte het probleem alleen maar groter. Elke ochtend voordat de wind opstak (dat gebeurde meestal rond 11:00u ivm thermische wind) dronk ik weer een typisch Italiaanse doppio. Heerlijk genieten. Ik durf niet in te staan voor de daadwerkelijke smaak (want ik wist toen nog niet wat een goede of slechte espresso was), maar ik genoot ervan. De sfeer aan het water op vakantie, zittend in de schaduw van een gigantische loofboom met uitzicht richting het zuiden over het water met aan weerskanten bergen (die voor de thermische wind zorgen) zal ongetwijfeld de smaak tienvoudig hebben verbeterd. Hoe dan ook heeft het zaadje kunnen ontkiemen in mijn ziel, maar volgroeid was het nog niet.

Snel vooruit gespoeld naar een paar jaar later kom ik een filmpje tegen op JouwBuis van Tom Scott met James Hoffmann. Dit bracht mij diep het konijnenhol in en heb heel wat filmpjes over koffie gezien met in de hoofdrol James Hoffmann. Ik ben daardoor gaan sparen voor een espressomachine, want al jaren is espresso het drankje waarvan ik echt kan genieten.

Zoals het een goede leerling betaamt betekende sparen voor een espressomachine dat ik met het spaarpotje eerst een koffiemaler zou gaan aanschaffen. Via het koffieforum op Tweakers kwam ik ook uit bij Koffiepraat, waarvoor dank aan de Tweakers. Hier heb ik in okt. '23 mijn eerste bericht gepost met vragen over mijn uiteindelijke maler. Na uitgebreid wikken en wegen (, sparen) en een aantal berichtjes op Koffiepraat uiteindelijk in maart dit jaar mijn eerste aanschaf gedaan: de DF64v.

En toen begreep ik pas wat jullie bedoelden met verse koffie. Ik snapte het al (en ik merkte de achteruitgang van versgemalen koffie van Miss Morrison wel degelijk), maar dat is iets anders dan ervaren. Toen pas wist ik wat versgemalen koffie betekende. Ik voelde het, ik proefde het. Dit was een goede keuze! Alleen al mijn koffie met mijn Mokapotje was zó veel beter, ook door de techniek van Hames Joffmann.

Via een omweg langs 't Hoofdkwartier (heerlijk) ben ik uitgekomen bij Keen Coffee in Utrecht. Wat een uitmuntende koffiebonen hebben ze daar zeg! Kost wat, maar dan heb je ook wat. Vooralsnog komt daar het meeste van mijn koffie vandaan, met name vanwege hun heerlijke decaf.

Gelukkig schaf ik mijn koffiebonen niet aan vanuit het spaarpotje, waardoor die in de tussentijd gestaag door kon groeien en nu langzamerhand naar het punt van koop één keer, huil één keer gaat. Dit is dan ook graag wat ik zou willen: een kwaliteitsproduct waar ik lang mee kan doen. Belangrijkste reden daarvoor is dat ik kwaliteit waardeer en dat dit -naast geen aanschaf- het beste voor het milieu is. Overigens zorgt mijn liefde voor schoonheid dat het oog ook wat wil.

Ik heb in het afgelopen jaar dan ook mijn angst om iets te missen weten te reduceren naar drie apparaten (op volgorde van mijn onderbuikverlangens, met wat rationele overwegingen):
  1. Londinium Vectis want prachtig en een stukje ambacht
  2. Lelit Bianca want mooi en waar voor je geld
  3. Ascasa Steel Duo (evt Plus) want energiezuiniger en ziet er goed uit
Een keuze durf ik nog niet te maken, want echt de binnens en buitens van espresso maken heb ik nog geen ervaring mee. Ook weet ik niet of ik 'af mag gaan op mijn gevoel' of dat ik nog wat rationele keuzes moet gaan maken.

Mijn gevoel zegt iig dat ik voor de Vectis moet gaan vanuit mijn liefde voor schoonheid en ambachtelijkheid. Ik heb er hoe dan ook wel vertrouwen in dat ik er uiteindelijk iets lekkers van kan maken. Het zal ongetwijfeld net als met fotografie zijn: de apparatuur maakt de mooie foto niet, dat doet de fotograaf. Goede apparatuur helpt wel in de kwaliteit indien de foto van kwaliteit is (licht, compositie, inhoud enz...). Voor zover ik weet kunnen alle drie de apparaten overweg met de lichte bonen waarvan ik hou. Denk bijv. aan de gefermenteerde Jaguara van Keen Coffee. Overigens sluit ik de typische Italiaanse zoete bonen ook niet uit om mee af te wisselen. Verandering van spijs doet ten slotte drinken.

Dit was mijn auto-biografie voor het voorstelrondje en ik kan niet wachten totdat het zaadje ontsproten is tot een volwaardig en volwassen Coffea

Re: Voorstellen na al een tijdje loeren...

4
@Dirk Jan
Dank je

Het was me idd al opgevallen dat hevels hier gewaardeerd worden :)

@michael
Alle drie kunnen ze iig tegelijk stomen voor als er gasten komen.

De Ascaso heb ik gekozen vanuit milieuoverwegingen, in dit geval door minder energieverbruik.

De Bianca vanwege de mogelijkheid om alles tot op de puntjes te kunnen controleren (zoals ik doe in mij Studio fotografie). Daarbij verwacht ik dat je de stoomboiler uit kunt zetten op het moment dat ik die niet gebruik.

De Vectis, want ambachtelijk zonder in te leveren op al teveel punten in vergelijking met bijv. een Argos (weinig capaciteit voor gasten). Bovendien machtig mooi w.m.b. en enigzins vergevingsgezind. Alles in mij schreeuwt dat ik deze wil, maar waarom weet ik (rationeel) nog niet zo goed.

Alle drie de apparaten staan -verwacht ik- garant voor hoge kwaliteit espresso (zodra ik het onder de knie heb).

5
JanvD schreef:@Dirk Jan
Dank je

Het was me idd al opgevallen dat hevels hier gewaardeerd worden :)

@michael
Alle drie kunnen ze iig tegelijk stomen voor als er gasten komen.

De Ascaso heb ik gekozen vanuit milieuoverwegingen, in dit geval door minder energieverbruik.

De Bianca vanwege de mogelijkheid om alles tot op de puntjes te kunnen controleren (zoals ik doe in mij Studio fotografie). Daarbij verwacht ik dat je de stoomboiler uit kunt zetten op het moment dat ik die niet gebruik.

De Vectis, want ambachtelijk zonder in te leveren op al teveel punten in vergelijking met bijv. een Argos (weinig capaciteit voor gasten). Bovendien machtig mooi w.m.b. en enigzins vergevingsgezind. Alles in mij schreeuwt dat ik deze wil, maar waarom weet ik (rationeel) nog niet zo goed.

Alle drie de apparaten staan -verwacht ik- garant voor hoge kwaliteit espresso (zodra ik het onder de knie heb).
Misschien nog een plus punt voor de Ascaso, ze zijn heel snel op temperatuur á 10 min, de rest 30 min+
Plus ik vind de looks erg mooi, maar dat is subjectief.

Minpunt de stoomkracht, waardoor je hiermee wat langer bezig bent.

Bij de rest heb ik geen toevoegingen
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

7
Persoonlijk had ik de vectis genomen maar als ik in jou schoenen zo had gestaan met je verhaal erbij en ik had tussen die drie moeten kiezen dan had ik zonder twijfel de vectis genomen en niet meer teruggekeken. :D

De Bianca kan ook heel veel en is ook een geweldige machine.
Toch denk ik persoonlijk dat puur gekeken naar espresso zetten het niet kan tippen aan de londinium. Je zou in theorie een londinium profiel kunnen nabootsen met de drukregelaar maar dat gaat niet hetzelfde worden net als dat een decent het ook niet voor elkaar krijgt om een exacte londinium smaak te geven aan de koffie desondanks de londinium profiel geprogrammeerd staat.

Vele hebben hier ook een londinium staan dus ik denk dat je wat dat betreft ook veel hulp kan krijgen voor als je dat misschien een keer nodig kan hebben. En ben je uiteindelijk toch niet helemaal tevreden, dan zal je het zonder veel verlies zo ook weer door kunnen verkopen aan de vele liefhebbers alleen al hier in het Forum.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

8
Het verschil van een lever machine tov een pomp machine, een Londinium dus, is de water kolom die op de koffie stort zodra je de zuiger omhoog haalt. Dat is het ding wat het verschil maakt en dus de smaak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

9
Leuk om te lezen dat je espresso zo kunt waarderen en dat je geld apart hebt gezet om tot deze keuze te komen.
Alle 3 de machines zijn naar mijn idee geen slechte keuze!
De lelit geeft veel waar voor zn geld. En met zo'n E61 groep erop kun je hem ook goed zelf onderhouden als je handig bent, dus zal die lang mee gaan.
Ook de ascaso zou ongetwijfeld lang mee gaan, maar is intern denk ik wel iets wat gecompliceerder en minder makkelijk te demonteren. Daarnaast houd ik persoonlijk altijd van open ruimte naast de zetgroep. Op een of andere manier vind ik dat ook prettiger voor het bereiden van melkdranken, geeft wat meer vrije ruimte.
De Vectis is een categorie apart, heb er zelf eentje dus hierbij wat woorden om mee te geven: Onderhoud komt voornamelijk op jezelf aan, dus zorg dat je wat handig bent. Echter is de machine zeer zeer makkelijk te demonteren en ook de techniek is simpel. Er gaat dan ook weinig kapot en mijn ervaringen met de klantenservice is zeer goed.
Koffie technisch is er wel wat meer een learning curve bij de Vectis. Het lijkt vanuit videos allemaal wat simpeler dan in de realiteit. Mede omdat je toch zelf wat meer invloed hebt dan bij een machine met een pomp, en dat merk/proef je. Zoals Frans eerder al beschreef: op de Vectis heeft ieder zijn eigen handschrift. Ik leer nu nogsteeds dingen op de Vectis en haal daar veel voldoening uit. Op de E61 werd het mij juist allemaal een beetje te saai.
Daarnaast krijg je met de Vectis wel echt een ware krachtpatser voor hoe klein de machine is. In het weekend staat hij bij mij dan soms ook de hele dag aan zonder te overhitten en produceert hij ook gewoon zonder moeite 3 tot 4 dranken achter elkaar. Hij voelt echt als een volwaardige machine, alleen het bijvullen moet je in de gaten houden.
Mocht je vragen hebben dan beantwoord ik die met plezier!

10
Welkom! Leuk om jouw route naar betere koffie te lezen. Betreft jouw keuze zou ik persoonlijk altijd kiezen voor de machine waar je hart en passie naar uit gaat. Mijn ervaring is dat die wens voor die machine blijft. Je kan machines op technisch vlak met elkaar vergelijken en dan blijf je altijd uitkomen op lijstjes van plus een min punten. Maar ze hebben geen van allen wat jou aantrekt in die ene machine. En die ene machine tikt vast en zeker ook de technische boxjes aan die jij wenst.

Oh ja, ook ik heb lever fever. Niet alleen door de voortreffelijke shots, maar met name door de beleving die een lever geeft. Dat kan een e61 of paddle niet voor mij.

Wat je overigens ook kan doen is langsgaan bij iemand met de machine. Er zijn hier genoeg mensen die deze machines hebben. Dat geeft een betere indruk dan in een winkel of webpagina.