Re: Gewoon zwarte koffie

11
Leinad schreef: do 29 mei 2025, 15:05
Koffiedrap schreef:
Pti schreef: do 29 mei 2025, 14:32 Als jij zin hebt om aan je molen te draaien omdat de visite geen americano blieft? Grover malen en langer doorlopen voor een Lungo, mogelijk moet je ook nog aan de temperatuur van je machine zitten om te voorkomen dat de hele zooi te heet wordt. Maar persoonlijk zou ik ze een americano serveren met de woorden "één zwarte koffie."
Ik heb een Single Dose molen (Mazzer Philos), eraan draaien is geen probleem.
Grover en langer door laten lopen ga ik een keer proberen.
Ik weet bijna zeker dat een gewone Americano het dichtst in de buurt komt van gewone koffie. Dat zou ik proberen. Je kunt wat spelen met de verhouding natuurlijk. Zelf maak ik twee koffie door in twee kopjes 60 gram heet water te doen, en daarin twee espresso laten lopen.
Een “long black” eerst water en dan de espresso er gelijk in laten lopen. Zo houd je ook nog wat crema, ziet er beter uit 😄 1 espresso per kopje…ik ging eerst de fout in met een dubbele maar dat wss te sterk 🤓
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

12
Als iemand mij vraagt om "gewoon zwarte koffie" , bereid ik deze met mijn pistonmachine toch altijd als een Lungo. En krijg hier vaak erg enthousiaste reacties op : "Goh, wat een lekkere koffie". Wel maal ik de koffie voor de Lungo een stuk grover dan voor de espresso. Daarmee zijn extractietijd en smaak best goed in balans, in ieder geval is de koffie niet te zuur of te bitter. Overigens, tot een poosje terug gebruikte ik een volautomaat, een Jura. . Als je daarop de optie "koffie" kiest zet íe het in feite ook in de vorm van een Lungo m.i. Ik heb zelf 1 x een zelf gezette Americano geprobeerd. Maar het zal wel komen omdat ik een fervent espressodrinker ben. Ik vond de Americano helemaal niks. Veel te waterig en slap. Dus ik raad Lungo aan als beste optie voor "gewoon zwarte koffie".

Gewoon zwarte koffie

13
RonBakker1964 schreef:Als iemand mij vraagt om "gewoon zwarte koffie" , bereid ik deze met mijn pistonmachine toch altijd als een Lungo. En krijg hier vaak erg enthousiaste reacties op : "Goh, wat een lekkere koffie". Wel maal ik de koffie voor de Lungo een stuk grover dan voor de espresso. Daarmee zijn extractietijd en smaak best goed in balans, in ieder geval is de koffie niet te zuur of te bitter. Overigens, tot een poosje terug gebruikte ik een volautomaat, een Jura. . Als je daarop de optie "koffie" kiest zet íe het in feite ook in de vorm van een Lungo m.i. Ik heb zelf 1 x een zelf gezette Americano geprobeerd. Maar het zal wel komen omdat ik een fervent espressodrinker ben. Ik vond de Americano helemaal niks. Veel te waterig en slap. Dus ik raad Lungo aan als beste optie voor "gewoon zwarte koffie".
Welke ratio en doorlooptijd hou je voor een lungo aan?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

14
RonBakker1964 schreef: ma 09 jun 2025, 23:10 Als iemand mij vraagt om "gewoon zwarte koffie" , bereid ik deze met mijn pistonmachine toch altijd als een Lungo. En krijg hier vaak erg enthousiaste reacties op : "Goh, wat een lekkere koffie". Wel maal ik de koffie voor de Lungo een stuk grover dan voor de espresso. Daarmee zijn extractietijd en smaak best goed in balans, in ieder geval is de koffie niet te zuur of te bitter. Overigens, tot een poosje terug gebruikte ik een volautomaat, een Jura. . Als je daarop de optie "koffie" kiest zet íe het in feite ook in de vorm van een Lungo m.i. Ik heb zelf 1 x een zelf gezette Americano geprobeerd. Maar het zal wel komen omdat ik een fervent espressodrinker ben. Ik vond de Americano helemaal niks. Veel te waterig en slap. Dus ik raad Lungo aan als beste optie voor "gewoon zwarte koffie".
Welke doorlooptijd houd je aan voor een lungo? Hier verschillen vaak ook de meningen over; de een zegt je moet inderdaad grover malen en dezelfde doorlooptijd aanhouden en de andere zegt nee je moet een espresso maken die veel langer door laten lopen..
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
  • Profitec Pro700
  • Mazzer Philos i200D/233M/SSP HU
  • Bialetti

15
Geen antwoord op je vraag maar heb geworsteld met hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Moccamaster, handmolen en pakkie filters. Is een uitgave maar voor de doelgroep die jij benoemt, zeker als die zich meertalig achter je voordeur bevindt is zo'n grote pot op basis ofwel een grove kant en klaar maling van Douwe, ofwel zelf grof malen met handmaler, erg handig. Met Douwe resulteert dat vrijwel altijd met "aaah dit bedoel ik nou, gewoon echte bakkie lekkere koffie". Zelf kan je nog eens in alle rust met filterkoffie gaan zitten aanklooien. En een Moccamaster, zo'n
prachtig oer Nederlands produkt, misstaat nooit op het aanrecht.

16
gilleko B. schreef: di 10 jun 2025, 12:30 Geen antwoord op je vraag maar heb geworsteld met hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Moccamaster, handmolen en pakkie filters. Is een uitgave maar voor de doelgroep die jij benoemt, zeker als die zich meertalig achter je voordeur bevindt is zo'n grote pot op basis ofwel een grove kant en klaar maling van Douwe, ofwel zelf grof malen met handmaler, erg handig. Met Douwe resulteert dat vrijwel altijd met "aaah dit bedoel ik nou, gewoon echte bakkie lekkere koffie". Zelf kan je nog eens in alle rust met filterkoffie gaan zitten aanklooien. En een Moccamaster, zo'n
prachtig oer Nederlands produkt, misstaat nooit op het aanrecht.

Afbeelding
Exact! Je verwoord het helemaal goed. Bij mij staat er een filtermachine in de kelder, en die komt op het aanrecht voor iedere verjaardag of gelegenheid met meerdere mensen. Er is in mijn hele familie slechts 1 die espresso wil. Dat ben ik zelf :-) Cappuccino is al helemaal niet gewild, men wil alleen "gewone koffie". Ook thee wordt nooit geschonken, dat gaat "over de datum" bij ons in huis. Dus er is veel baat bij een grote, makkelijke, kan koffie.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

18
Voor de gewone koffie voor de gasten gebruikten we altijd de Jura Eno maar wel de bonen di eik ook voor onze espresso gebruik, grover gemalen. Iedere gast vond dat heerlijk. Die Jura is niet meer, en nu zet ik met diezelfde bonen en nog iets grover gewoon weer koffie met een filter boven een koffiepot. En ook dat vind men heerlijk, we gebruiken dus een boon die goed in de markt ligt bij onze gasten.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

19
bobbee schreef:Trouwens, ik heb een pot nescafe gold staan en doet het prima. En die is ook goed voor de zomerse frapé of ice coffee! Kost 5 euro, iedereen blij.
Yep, dat werkt ook zeker. Die Gold heeft vaker in mijn kampeerrugzak gezeten vroeger
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

20
Rosanne schreef: ma 09 jun 2025, 23:55
RonBakker1964 schreef:Als iemand mij vraagt om "gewoon zwarte koffie" , bereid ik deze met mijn pistonmachine toch altijd als een Lungo. En krijg hier vaak erg enthousiaste reacties op : "Goh, wat een lekkere koffie". Wel maal ik de koffie voor de Lungo een stuk grover dan voor de espresso. Daarmee zijn extractietijd en smaak best goed in balans, in ieder geval is de koffie niet te zuur of te bitter. Overigens, tot een poosje terug gebruikte ik een volautomaat, een Jura. . Als je daarop de optie "koffie" kiest zet íe het in feite ook in de vorm van een Lungo m.i. Ik heb zelf 1 x een zelf gezette Americano geprobeerd. Maar het zal wel komen omdat ik een fervent espressodrinker ben. Ik vond de Americano helemaal niks. Veel te waterig en slap. Dus ik raad Lungo aan als beste optie voor "gewoon zwarte koffie".
Welke ratio en doorlooptijd hou je voor een lungo aan?
Heel eerlijk, bij espresso kijk ik zeer zeker naar ratio en doorlooptijd. Maar bij Lungo heb ik met trial & error de maalgraad bepaald waarbij de smaak van een volle kop Lungo goed in balans is. Daarbij kijk ik eigenlijk verder niet naar ratio en doorlooptijd.