Gewoon zwarte koffie

1
hallo allemaal

Soms krijg ik wel eens mensen op bezoek en die willen een "gewone zwarte koffie"; een Espresso, Cappuccino of Americano vinden ze allemaal te bijzonder en willen dat niet.
Hoe kan ik met een Espressomachine (Profitec P700) een koffie maken die qua profiel het dichtst in de buurt komt van een "gewoon zwarte koffie"?

Bedankt.
—— THE COFFEE ALCHEMIST ——
ALTIJD OP ZOEK NAAR HET GOUDEN BAKJE KOFFIE
-------------------------------------------------
  • Profitec Pro700
  • Mazzer Philos i200D/233M
  • Bialetti

Re: Gewoon zwarte koffie

3
Heb je het volgende als eens geprobeerd:

Glas vullen met heet water en terwijl dat langzaam aan afkoelt maak jij een espresso zoals je dat normaal doet.

Mix de twee en klaar 😁
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

4
bobbee schreef: do 29 mei 2025, 14:19 Espresso zetten en een kannetje heetwater erbij serveren zodat ze zelf kunnen aanlengen naar smaak.
dus gewoon een Americano
  • Profitec Pro700
  • Bialetti

5
Als jij zin hebt om aan je molen te draaien omdat de visite geen americano blieft? Grover malen en langer doorlopen voor een Lungo, mogelijk moet je ook nog aan de temperatuur van je machine zitten om te voorkomen dat de hele zooi te heet wordt. Maar persoonlijk zou ik ze een americano serveren met de woorden "één zwarte koffie."

6
Koffiedrap schreef:
bobbee schreef: do 29 mei 2025, 14:19 Espresso zetten en een kannetje heetwater erbij serveren zodat ze zelf kunnen aanlengen naar smaak.
dus gewoon een Americano
Ja.

Zoals pizza geen brood is, is koffie uit een espresso machine geen filterkoffie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
Pti schreef: do 29 mei 2025, 14:32 Als jij zin hebt om aan je molen te draaien omdat de visite geen americano blieft? Grover malen en langer doorlopen voor een Lungo, mogelijk moet je ook nog aan de temperatuur van je machine zitten om te voorkomen dat de hele zooi te heet wordt. Maar persoonlijk zou ik ze een americano serveren met de woorden "één zwarte koffie."
Ik heb een Single Dose molen (Mazzer Philos), eraan draaien is geen probleem.
Grover en langer door laten lopen ga ik een keer proberen.
  • Profitec Pro700
  • Bialetti

8
Koffiedrap schreef:
Pti schreef: do 29 mei 2025, 14:32 Als jij zin hebt om aan je molen te draaien omdat de visite geen americano blieft? Grover malen en langer doorlopen voor een Lungo, mogelijk moet je ook nog aan de temperatuur van je machine zitten om te voorkomen dat de hele zooi te heet wordt. Maar persoonlijk zou ik ze een americano serveren met de woorden "één zwarte koffie."
Ik heb een Single Dose molen (Mazzer Philos), eraan draaien is geen probleem.
Grover en langer door laten lopen ga ik een keer proberen.
Ik weet bijna zeker dat een gewone Americano het dichtst in de buurt komt van gewone koffie. Dat zou ik proberen. Je kunt wat spelen met de verhouding natuurlijk. Zelf maak ik twee koffie door in twee kopjes 60 gram heet water te doen, en daarin twee espresso laten lopen.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

9
Heb je alleen een espressoapparaat? Je zou een Aeropress kunnen kopen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

10
Doe ik ook: een Americano. Espresso met daarna heet water, tot ik het gevoel heb dat het zo ongeveer goed is.
Tot nog toe vindt iedereen dat lekker. Of ze durven niets te zeggen…
Ik maak het niet vaak, meestal wordt er cappuccino door de gasten gevraagd.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.