Re: wie proeft het

11
Uiteraard zijn zo ongeveer al jullie reacties waar.

ik kom geregeld bij coffelovers,zal de volgende x een ristretto bestellen....maar een ristretto is eigenlijk geen vergelijk voor mij.

Ik zet er een normaal klein kopje koffie mee; heb het eens gemeten, zo'n 100ml. En ik gebruik daar 10/11gram koffie voor.

Hoe noem je dat? Een lungo?
Is toch eigenlijk zoiets wat je in een beetje redelijke zaak ook krijgt als je n koffie bestelt?

Ik zal dus gewoon tevreden moeten zijn met het resultaat wat ik behaal, want ik zal nooit 1000€ uitgeven aan een maler. ik ben wel redelijk perfectionistich maar ik heb teveel andere hobby's.

Maar waar krijg ik goede bonen? Bij Blanchedael?

Eerlijkheidshalve moet ik nog zeggen dat senseo leuk is bij mamma thuis. ;) Maar nespresso smaakt en ruikt superlekker, tenminste een stuk of 4 cups van ze. En daarvan drink ik bij mn vriendinnen en vrienden meestal de zwaardere caffeïnevrije; de enige decaf die gewoon goed smaakt...(vloeken in de kerk?)

ik wil het ook graag ontkennen ,want ik ben een liefhebber van ouderwets handwerk, maar... :shock:

12
Ik zal dus gewoon tevreden moeten zijn met het resultaat wat ik behaal, want ik zal nooit 1000€ uitgeven aan een maler.
Ik ook niet! En toch heb ik een maler die nieuw iets van €1000 kost,..... voor €90 op MP 8-) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Ik zou ook geen 1000euro voor een maler geven, nog niet misschien.

Het lijkt er toch op wat mij betreft dat je een liefhebber bent van de ouderwetse bak koffie, dan moet je niet gaan beginnen met espressomachines en dan kan je ook de ristretto bij blanche dael links laten liggen :). En ook lungo's zijn wat mij betreft een compromis. Kan je beter een zeer goede filter machine kopen of een aeropress met een leuke goede tweedehands molen, als dat dan een beetje onder de knie hebt en je vind dan nog steeds de senseo van je moeder lekkerder dan eet ik mijn schoenen op ;)

Bij Blanche dael kan je zeker goede bonen krijgen, in iedergeval een stuk beter dan de meuk die in de supermarkt ligt. Je moet alleen opletten dat je de juiste boon voor de juiste toepassing koopt.

Als je toch bij blanche dael bent, koopt dan gelijk zo een aeropress daar (is niet zo duur), koop wat cup of excellence koffie, misschien nog wat 1876 of laat je voorlichten door de verkoper. surf wat op internet hoe je je nieuwe goedkope speeltje moet gebruiken en ga lekker experimenteren. Een redelijke maler heb je al. Weet zeker dat je binnen no-time de lekkerste bak zet die je ooit gehad hebt.

{EDIT}

Wat een service :-)

http://www.sweetmarias.com/aeropress/ae ... ctions.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben zelf niet zo een liefhebber van de ''grote'' bak, maar ik zelf ga ook nog wel eens zo een speeltje halen en daarmee experimenteren voor de gasten die niet zo van espresso houden
Is de 6th wave aan het voorbereiden

15
Maar als iemand je nu zou zeggen: "ach, dat zelf branden...., ik heb een vriend die brand zelf, maar eerlijk gezegd vind ik de koffie uit de supermarkt lekkerder en daar ben ikzelf heel tevreden mee, dus volgens mij is het allemaal maar onzin."? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Ik zeg niet dat er geen eter molens zijn he.En ik geloof ook dat je meer smaak trekt uit beter gemalen koffie.Alleen is dit molentje naar mijn mening niet slecht.En ik kon er tegen een leuke prijs aankomen. :D
Verder heb ik de keus uit een Ponte Vecchio of een quickmill machiene.Wat deapparatuur betreft ben ik happy.Alhoewel ik regelmatig marktplaats afspeur voor een goede maler. :mrgreen:

17
Er is altijd een "spanning" tussen tevreden zijn en streven naar het ultieme. Waarbij ik niet zeg wat beter zou zijn. Ik weet dat OP het niet zo boud stelt, maar soms hoor je geluiden van: "als ik tevreden kan zijn met A, dan moet die dure B wel onzin zijn". En dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Daar tegenover heb je allicht lieden die niet van de kwaliteiten van hun X kunnen genieten, omdat er altijd een nòg duurdere Z schijnt te zijn. Wat dan ook weer jammer is.
Uiteindelijk gaat het maar om een kop koffie, maar ik haal veel plezier uit mijn gepruts voor de "ultieme" bak, en ik geniet echt als het (bijna) gelukt is.

Om bij het voorbeeld van Istanbul te blijven: ik twijfel er niet over welke auto ik zou nemen als ik kon kiezen of ik met een Rolls of met een Clio naar die stad zou mogen, met de Rolls zal dat toch een stuk comfortabeler zijn. Maar ik zou überhaupt blij zijn als ik naar Istanbul kon, zelfs met een Clio. ;) En dat gaat ook op voor malers en espresso apparaten.
Daarom vroeg ik daar ook of het om de inname van cafeïne ging of om smaak. Want het feit dat je met eenvoudige apparatuur ook espresso kan zetten wil niet zeggen dat je met betere apparatuur niet veel lekkerder espresso kan zetten. De eigen tevredenheid zegt niets over het streven van anderen.

18
De relatie tussen prestatie en prijs is heel dikwijls niet aanwezig.Neem audio.Ben ik een beetje in thuis.Heel vaak presteren boxen van bijv. 6000 e niet beter dan speakers van 2000.
Prijsverschil zit vaak in afwerking etc die niet van invloed is op prestatie.Of in concept.
Bij malers weet ik dit niet.Wat bijv. de invloed van diameter van de schijven op de maalkwaliteit is.Maar is dit proefbaar?
Niettemin staat mijn Quick sinds vadaag te koop. ;)

19
Heel vaak presteren boxen van bijv. 6000 e niet beter dan speakers van 2000.
Maar hoe vaak presteren luidsprekers van €600 beter dan die van €2000? Over het algemeen kan je toch wel vaak stellen dat je krijgt waarvoor je betaalt, lijkt me. Maar inderdaad is er meestal wel zo'n omslagpunt waar beter opeens exorbitant veel méér kost. En het wil niet zeggen dat het ene product niet meer waar voor z'n geld zou kunnen geven dan het andere.

Wat betreft malers lijkt het er op dat nu juist die diameter van de schijven (met daaraan gekoppeld het motorvermogen) de bepalende factor is voor de kwaliteit. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, als b.v. de Mahlkönig Vario... (gelukkig).

20
De rede dat ik mijn molen weg doe is dat ik ben gaan branden.Ik wil voor familie afen toe wat koffie branden voor in het filter apparaat.Als ik 250 gram in een keer moet malen lijkt mme de factor temperatuur/maalsnelheid een grote te worden.
Vandaar een andere molen.
Verder ben ik een impulskoffiedrinker.
Ik wil snel een bak espresso.Vandaar mijn voorliefde voor een thermoblock.Ook geen stortbak meer.Ik wil rechtstreeks in de houder of zak malen.

Maar welke maler komt hiervoor in aanmerking?

Oh ja.Ik wil tot max. 400 euro gaan.