Re: waterfilter

11
Hoe het zit met dat zout op wetenschappelijk niveau weet ik niet. Dat zou je aan een natuurkundige/scheikundige moeten vragen. Maar dat dat hars op een gegeven moment verzadigd is met kalkdeeltjes, snap ik. En dat een nacht lang een verzadigde (!) zoutoplossing maakt dat die hars weer opnieuw kalk kan gaan uitfilteren, kan ik ook wel weer geloven.

Is er hier in de zaal iemand die het ons leken zou kunnen uitleggen?
De harsvulling is bij aanvang verzadigd met Natrium ionen. Als er hard water door de vulling stroomt worden de Natrium ionen uitgewisseld met de Calcium ionen (oorzaak van kalkafzetting) van het hard water, net zolang totdat de harsvulling verzadigd is. Daarna moet de vulling geregenereerd worden met zout. De calcium ionen worden dan uitgewisseld met Natrium ionen en kan het onthardingsproces opnieuw beginnen.

Zelf heb ik weinig trek om mijn dual boiler machine met regelmaat te moeten ontkalken en heb gekozen voor een 8 liter ontharder.

12
Ik heb een ecm hx machine met een waterbak. Momenteel maak ik geen gebruik van een waterontharder maar die cartridges lijken mij best oke. Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoeveel deze ontharden. In mijn woonplaats hebben we een hardheid van 8,4 dh, als door dit filter het naar bijv. 5 dh wordt terug gebracht dien ik alsnog 4 keer per jaar te ontkalken. Dan is het nut niet erg groot. Weten jullie in hoeverre deze cartridges ontharden?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe schadelijk ontkalkingsmiddel voor een hx machine is? Doet dit bijvoorbeeld afbreuk aan de edelmetalen als de boiler en leidingen?
Laatst gewijzigd door Ronaldd op za 21 mei 2011, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

13
Vandaar dat die ECM's zo duur zijn: ze gebruiken edelmetaal voor hun boilers! ;)

Nee, serieus: als je een speciaal ontkalkingsmiddelgebruikt schijnt er niet zoveel aan de hand te zijn. Ook citroenzuur voldoet goed, meen ik.

Maar ik moet zeggen dat ik het ontkalken van m'n HX altijd een klereklus vind. Ik doe het hoogstens 1x per jaar en dan ben ik er wel een paar uur mee bezig. De HX zelf heb je zo ontkalkt, maar elke keer die boiler, met het loshalen van de vulsensor, helemaal laten vollopen, afkoelen, weer opwarmen leeg laten lopen door de warmwaterkraan, scheefhouden en weer helemaal vol laten lopen, en dat dan 5x..... ik vind het een crime. Geeft ook veel troep.

De waterhardheid in Groningen is heel gemiddeld (10 Dh), maar die ene keer ontkalken per jaar lijkt te voldoen. En ik gebruik dus ook van die harsfiltertjes van € 4,95 die ik 2 maanden gebruik en dan weer oplaad. Ik heb 4 van die dingen, dus dat hoef je dan maar eens per half jaar te doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Spironski schreef:Vandaar dat die ECM's zo duur zijn: ze gebruiken edelmetaal voor hun boilers! ;)

Nee, serieus: als je een speciaal ontkalkingsmiddelgebruikt schijnt er niet zoveel aan de hand te zijn. Ook citroenzuur voldoet goed, meen ik.

Maar ik moet zeggen dat ik het ontkalken van m'n HX altijd een klereklus vind. Ik doe het hoogstens 1x per jaar en dan ben ik er wel een paar uur mee bezig. De HX zelf heb je zo ontkalkt, maar elke keer die boiler, met het loshalen van de vulsensor, helemaal laten vollopen, afkoelen, weer opwarmen leeg laten lopen door de warmwaterkraan, scheefhouden en weer helemaal vol laten lopen, en dat dan 5x..... ik vind het een crime. Geeft ook veel troep.

De waterhardheid in Groningen is heel gemiddeld (10 Dh), maar die ene keer ontkalken per jaar lijkt te voldoen. En ik gebruik dus ook van die harsfiltertjes van € 4,95 die ik 2 maanden gebruik en dan weer oplaad. Ik heb 4 van die dingen, dus dat hoef je dan maar eens per half jaar te doen.
je kan natuurlijk je vlindertje ook aan de waterleiding prikken met een klein ionenwisselaartje er tussenin, ik heb dat al jaren en zou het echt niet anders willen, die wateraansluiting heb ik minstens al een jaar of 12 eerst met m'n vorige machien en daarna met de Cimbali Bistro, en dadelijk uiteraard weer met de Vibiemme C+ en ik weet nog niet of ik het heveltje ga houden, althans daar zijn we het samen nog niet helemaal over eens.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

15
Zó, jij gaat snel door je machines heen! Denk je d'r echt al weer over na om je Strega te verkopen? :shock: Ik dacht toch dat dit een blijvertje was. Naja, moet je helemaal zelf weten, natuurlijk.

Nèh, mijn machine gaat niet aan de kraan. Op zich heeft het ding er een voorziening voor, maar ik heb een klein en propvol keukentje, en de machine staat aan de andere kant als waar de aansluiting en afvoer zitten, met aan beide zijden een deur ertussen. Dat gaat dus niet lukken...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Oh gut, ik vrees dat ik jullie even door elkaar haalde...., sorry! :oops:

20
Neen geen Strega maar wel een Bezzera uit 1977, ben ik momenteel er netjes aan het bijzetten, is zonder pompje dus nog redelijk barbaars, maar dat is juist de charme ;)

Afbeelding

IMG_0811 by randstad fotografica, on Flickr

Afbeelding

IMG_0809 by randstad fotografica, on Flickr

Afbeelding

IMG_0806 by randstad fotografica, on Flickr

Afbeelding

IMG_0803 by randstad fotografica, on Flickr

Afbeelding

IMG_0797 by randstad fotografica, on Flickr

Deze poepkleurtjes gaan veranderen in een vanille onderkant en een signaalrode bovenkant

Afbeelding

IMG_0778 by randstad fotografica, on Flickr

Afbeelding

IMG_0749 by randstad fotografica, on Flickr

En de oude staat was ;

Afbeelding

IMG_0730 by randstad fotografica, on Flickr

Afbeelding

IMG_0725 by randstad fotografica, on Flickr
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.