Weet niet goed wat een vac pot of FP is. Wellicht iets meer hierover.
Vraag aan het forum of er ervaring is met zowel de Bezerra als de E61 'ers.
Heeft spironski gelijk mijn zijn/haar opmerking van vergevingsgezindheid van de E 61 'ers.
Overigens vind ik ook de E61 érs een klassiek mooie uitstraling hebben.
Re: bezerra BZ07 of traditionele E 61
12Ja, ik ben ook dol op de E61 hoor! (en een "hij")
Waarom de E61 iets vergevingsgezinder is, is omdat het systeem een ingebouwde pre-infusie heeft (dat is zelfs het patent), de puck wordt dus voorgeweld voordat de volle druk vrij komt. Bovendien heeft de kop iets meer speelruimte boven de puck dan de Bezzera, waardoor je nèt iets makkelijker kan doseren. En daarnaast heb je met een E61-op-temperatuur een thermische massa van 4,6 kg heet brons (tegenover 2,5 op de Bez), dat geeft temperatuur stabiliteit.
De E61 is een klassiek en mooi systeem dat heel lekkere espresso kan maken. Maar de Bezzera mag er gewoon ook zijn en heeft z'n eigen voordelen (heb je b.v. altijd zin om drie kwartier te wachten voordat je koffie kan zetten?).
Waarom de E61 iets vergevingsgezinder is, is omdat het systeem een ingebouwde pre-infusie heeft (dat is zelfs het patent), de puck wordt dus voorgeweld voordat de volle druk vrij komt. Bovendien heeft de kop iets meer speelruimte boven de puck dan de Bezzera, waardoor je nèt iets makkelijker kan doseren. En daarnaast heb je met een E61-op-temperatuur een thermische massa van 4,6 kg heet brons (tegenover 2,5 op de Bez), dat geeft temperatuur stabiliteit.
De E61 is een klassiek en mooi systeem dat heel lekkere espresso kan maken. Maar de Bezzera mag er gewoon ook zijn en heeft z'n eigen voordelen (heb je b.v. altijd zin om drie kwartier te wachten voordat je koffie kan zetten?).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
13Of de pre-infusie inderdaad vergevingsgezinder is, is voor nog altijd niet helemaal duidelijk. Persoonlijk vind ik het makkelijk om een goed shot op mijn Bezzera te krijgen, ik heb nog nooit de wens gehad voor een machine die vergevingsgezinder is en ik kan me ook niet voorstellen dat het nog makkelijker kan dan nu. Over pre-infusie in combi met een vibratie pomp zijn de meningen nogal al verdeeld.
De thermische massa van ee E61 heeft voordelen maar ook nadelen, zo zal door deze massa over het algemeen meer (koelings) flushing nodig zijn aangezien een E61 een thermosyphon in de kop heeft (en neigt naar oververhitting). Vooralsnog is de ervaring van gebruikers, ook van b.v. Jim Schulman van Home-barista.com, dat de Bezzera stabiel genoeg is en dat een voordeel t.o.v. een E61 juist de korte flushes zijn en dat je makkelijk shot na shot kan maken. (dit komt omdat de bezzera zeer snel weer terug is op zijn basis temperatuur).
Als ik jou was zou ik eens een mailtje of PBtje naar Babybird (te vinden op dit forum) sturen, in tegenstelling tot Spir en mijzelf heeft hij veel ervaring met beide systemen. (heeft heel lang een goede E61 gehad maar is geswitched naar een BZ07).
Vac-pot en FP waren bedoeld voor newbie en hadden niks te maken met jou post, sorry
De thermische massa van ee E61 heeft voordelen maar ook nadelen, zo zal door deze massa over het algemeen meer (koelings) flushing nodig zijn aangezien een E61 een thermosyphon in de kop heeft (en neigt naar oververhitting). Vooralsnog is de ervaring van gebruikers, ook van b.v. Jim Schulman van Home-barista.com, dat de Bezzera stabiel genoeg is en dat een voordeel t.o.v. een E61 juist de korte flushes zijn en dat je makkelijk shot na shot kan maken. (dit komt omdat de bezzera zeer snel weer terug is op zijn basis temperatuur).
Als ik jou was zou ik eens een mailtje of PBtje naar Babybird (te vinden op dit forum) sturen, in tegenstelling tot Spir en mijzelf heeft hij veel ervaring met beide systemen. (heeft heel lang een goede E61 gehad maar is geswitched naar een BZ07).
Vac-pot en FP waren bedoeld voor newbie en hadden niks te maken met jou post, sorry
Is de 6th wave aan het voorbereiden
14FP heb ik ook wel aan gedacht. Onbekend maakt onbemind zal ik maar zeggen. Ik zie dat ze niet veel kosten dus wel de moeite waard om eens mee te expirimenteren.Nauti schreef:Waarom niet een mooie vac-pot of een FP aanschaffen?
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.
15Ik heb wel ervaring met beide machines. Wat anderen inderdaad al zeggen; het verschil zit met name in de opwarmtijd en flushtijd. Iets beter bij de BZ07 groep dan de E61. Je kunt het een beetje zien dat de BZ07 meer voor thuisgebruik handig is en de E61 vaker commercieel gebruikt wordt (daar ligt immers z'n oorsprong). Maar uiteindelijk krijg je uit beide systemen prachtige verse koffie en melkschuim. Het verschil in koffiekwaliteit ligt dan meer aan de gebruikte molen, verse boontjes & jouw barista vaardigheden
Wellicht is een Bezzera mét E61 zetgroep nog iets ter overweging voor jou? De nieuwe Bezzera Giulia of Galatea?
succes ermee! Rolf
Wellicht is een Bezzera mét E61 zetgroep nog iets ter overweging voor jou? De nieuwe Bezzera Giulia of Galatea?
succes ermee! Rolf
Rolf - Casa Barista