Re: Gaggia MDF of Saeco molina of ...?

11
Ik had begrepen, bij maalschijven, dat bonen eerst to grove korrels gemalen worden, en dan tot steeds fijnere. De idee was dat, als de hopper vol zit, er tot het laatste moment bonen tot grovere korrels kemaald worden. En als je geen bonen in de hopper hebt, alles fijngemalen zou worden, en eruit zou vallen, dus dat de maalschijven leeg zijn.

Ik had al gelezen dat je bonen beter niet in de hopper kunt bewaren, maar doordat ik zo aan het "spelen" was moest ik zo vaak bijvullen dat ik hem van de weeromstuit maar vol heb gegooid :D

Ik hoop trouwens dat het, door er een afgemeten hoeveelheid bonen in te gooien, ook makkelijker wordt om elke keer dezelfde hoeveelheid koffie te malen, maar dan moet er wel elke keer dezelfde hoeveelheid achter blijven, en zeker niet teveel.

trouwens, iets waar ik helemaal geen last van lijk te hebben,wat schijnbaar soms een probleem kan zijn, is klonten.
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

Re: Gaggia MDF of Saeco molina of ...?

13
Hmm, dat is een interessante gedachte. Maar dat is iets voor techneuten en eerlijk gezegd ken ik de gedachte achter dat "verbod" niet echt goed. Ik dacht dat het te maken had met dat aankoeken.

Als er helemaal geen bonen meer tussen de schijven zitten lijkt me er trouwens niets aan de hand! Dan staat niets je in de weg om de schijven wat fijner af te stellen zonder dat de machine draait.

Die Nemox schijnt inderdaad wel vaak klontertjes te geven. Misschien dat dit nog gaat gebeuren als de schijfjes wat zijn ingesleten, wellicht hebben ze wat gevonden op statische elektriciteit, ik weet het niet. Het is fijn zolang het niet optreedt, en anders misschien toch maar de WDT?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder