Gaggia MDF of Saeco molina of ...?

1
Beste koffiepraters

als beginnende espressomaker met beperkt budget ben ik op zoek naar een koffiemolen. Rond de 150 euro zie ik twee modellen die me aanstaan:

de gaggia mdf http://www.koffiewarenhuis.nl/product/1 ... aggia_MDF/" onclick="window.open(this.href);return false;
en de saeco molina

http://www.koffiediscounter.nl/koffiemo ... -13744.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Van de Gaggia kan ik meer positieve reviews vinden, maar de Saeco heeft keramische maalschijven (en vind ik mooier)

wat vinden jullie ervan?

Of is er nog een alternatief?,

Kuifje
Nemox lux, FF1 (messing boiler)

Re: Gaggia MDF of Saeco molina of ...?

3
kleine update:

ik vond het een beetje raar dat ik, behalve op nederlandse sites, niets kon vinden over de saeco molina. Zelfs niet de site van saeco (zou je hem toch verwachten niet waar?).

Het blijkt dat het een gerebrande nemox plus is:
http://www.nemox.com/uk/production/luxplus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hier staat ook dat het toerental 800RPM is, is dat goed?

5
Zojuist mijn nemox binnengekregen. Na een beetje proberen best een lekker bakje mee gemaakt, maar ik moet nog een beetje oefenen.

Wat me opviel:

Hij heeft 12 standen, dus ik dacht, laat ik eens met stand 2 beginnen, maar toen kwam er volgens mij geen maalsel uit de molen, en tot onder de 5 of zo komt er echt geen koffie uit mijn apparaat. Daarboven was het wel ineens vrij grof, ik heb hem nou op 6 staan.

Er blijft toch wel wat koffiemaalsel achter, wat troep kan geven als het er later alsnog uitvalt (als je de koffiemolen verzet of zo).

Lawaai viel me niet tegen, het was niet oorverdovend of zo, te vergelijken met een staafmixer of keukenmachine. En hij is lekker klein.

Dus eerste indruk valt zeker niet tegen.

Ik heb wel een vraagje, kan het kwaad om de maalinstelling te veranderen met nog koffiebonen erin? Van grof naar fijn, of fijn naar grof, maakt dat nog uit?

6
Kan voor zo ver ik weet geen kwaad.

Om de juiste maalgrote te vinden dus inderdaad vanaf het punt dat er niets door de filter komt steeds een stapje omhoog gaan tot je rond de 20-30 sec zit, en dan kan je eventueel aanpassen met hoeveelheid espresso (ik neem aan dat met maar 17 steps elke step iets te groot is om echt de goede grote te vinden).

7
Ik heb wel een vraagje, kan het kwaad om de maalinstelling te veranderen met nog koffiebonen erin? Van grof naar fijn, of fijn naar grof, maakt dat nog uit?
Kwaad kan het niet direct, daar is de molen sterk genoeg voor. Maar makkelijker gaat van grof naar fijn verstellen wanneer de molen draait/in werking is. Anders ga je handmatig de schrijven met bonen ertussen dichter op elkaar zetten en dat kost een hoop kracht.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

8
Bij Mazzer, toch niet de minste, schijnt zelfs de garantie te vervallen als je de maler fijner zet terwijl deze niet draait. Heb ook wel eens gelezen dat het aankoeken bevordert. Grover zetten schijnt geen probleem te zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
hmm,

tegenstrijdige berichten dus....

Misschien maakt het ook nog uit of je de hopper vol hebt (zodat er dus altijd maalsel tussen de schijven blijft zitten, of dat je elke keer een afgemeten portie bonen erin doet en hem helemaal leeg draait?

trouwens, de aanduiding van de standen loopt wel van 0 tot 11, maar ik kan hem in halve stapjes aanpassen. Hij heeft dus geen 12 standen maar wel degelijk 24

10
Überhaupt is het beter voor je bonen om ze niet in de hopper te bewaren, maar in een mooie licht- en luchtdichte koffie pot. Ik zie niet in dat het wat uit zou maken wat betreft fijner afstellen zonder dat de maler draait.
Het kan best zijn dat je maler er niet stuk van gaat en wellicht is het gewoon onzin, maar ik doe toch maar wat Mazzer zelf voorschrijft: fijner stellen alleen als de maler draait.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder