Re: Chemex

11
Martijn schreef:
cremalover schreef:
Bluecold schreef:Net wat anders. Het is volledig conisch en dat geeft een wat gelijkmatiger extractie en de Chemex bonded filters zijn wat dikker.
De Hario V60 is ook conisch maar dat is dan ook weer anders omdat de filters dunner zijn en de koffie er ook via de zijkant uitkan wat bij de Chemex niet kan.

Dat is wat ik ervan begrepen heb iig. Heb geen van beiden.
Maar ik ben er van overtuigd dat het nul komma nul op de smaak uitmaakt.
Net zo als het opgieten uit een fluitketel van 45 euro met een mooie plantegiet tuit eraan.

Humbug .

Mijn moeder giet al 45 jaar op in een plastic filterhouder van 2 gulden en een fluitketel uit 1965.
Smaakt dus precies hetzelfde.Ben ik van overtuigd zonder ooit uit zo'n chemex gedronken te hebben
Probeer het eens zou ik zeggen. Ik garandeer je dat je verschil proeft!
Mijn moeder is de 25 e jarig.Ik zou haar graag een apparaat geven dat een nog lekkerder filterbakkie zet.Maar het is wel 40 down the drain als het niets uitmaakt.
Betere filters trouwens kan ik me van alles bij voorstellen.

13
Ik gebruik zelf steeds vaker iets dat in de verte een beetje lijkt op de chemex methode:

Afbeelding

7,50 EUR

Afbeelding

13,50

met dit in de koffiekan waar de filterhouder op kan steunen en zodat de koffie naar beneden begeleid wordt...
Afbeelding

4,50 EUR

Ik vul de koffiehouder met de filter+koffie, zet het op de koffiekan, doe de instelbare uitloop dicht (zodat er geen water/koffie uit kan komen), vul het met het water, langzaam, laat het even trekken en dan open ik de uitloop.

Voor 2/3 koppen (wat ik meestal consumeer) past het precies en vind ik het fijner dat de technivorm zelf gebruiken, voor meer kopjes gebruik ik toch weer de technivorm.

Ik hoor zelf van de chemex dat het de meeste vetten uit de koffie haalt, wat IMO juist de smaak en body benadrukt (daarom is french press zo goed), is dat bij chemex niet te veel van het goede?

14
Hoenen schreef:Ik gebruik zelf steeds vaker iets dat in de verte een beetje lijkt op de chemex methode:

Afbeelding

7,50 EUR

Afbeelding

13,50

met dit in de koffiekan waar de filterhouder op kan steunen en zodat de koffie naar beneden begeleid wordt...
Afbeelding

4,50 EUR

Ik vul de koffiehouder met de filter+koffie, zet het op de koffiekan, doe de instelbare uitloop dicht (zodat er geen water/koffie uit kan komen), vul het met het water, langzaam, laat het even trekken en dan open ik de uitloop.

Voor 2/3 koppen (wat ik meestal consumeer) past het precies en vind ik het fijner dat de technivorm zelf gebruiken, voor meer kopjes gebruik ik toch weer de technivorm.

Ik hoor zelf van de chemex dat het de meeste vetten uit de koffie haalt, wat IMO juist de smaak en body benadrukt (daarom is french press zo goed), is dat bij chemex niet te veel van het goede?
Ben je duur bezig.
Filterhouder voor op een pot of kop kost bij de blokker 2 euro.klaar.doet mijn moeder zoals gezegd al 40 jaar of zo.

16
...doet mijn moeder zoals gezegd al 40 jaar of zo.
Maar sinds wanneer is dàt de standaard hier? Ik ben blij dat ik niet alles meer zo doe als mijn moeder al 50 jaar... :lol: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
cremalover schreef:
Hoenen schreef:Ik gebruik zelf steeds vaker iets dat in de verte een beetje lijkt op de chemex methode:

4,50 EUR

Ben je duur bezig.
Filterhouder voor op een pot of kop kost bij de blokker 2 euro.klaar.doet mijn moeder zoals gezegd al 40 jaar of zo.

Ik heb sowieso al de technivorm waar dit bij zit, maa rzou het ook zo kopen nu. Gaat inderdaad vooral om de filterhouder waarvan je de uitloop kan sluiten (en die kan past er ook goed stevig op, en de 'koffiebegeleider' vind ik handig om het 'spashen' tegen te gaan, weet niet of het smaak verbetert, maar het loopt zo rustig de kan in :P ).

Het is zo een soort filter koffie + cafetiere, de langere extractie en 'plungen' van de cafetiere, en de makkelijkheid van de filter (geen residu in beker, en geen koffietroep in de kan) - maar dan ook minder body natuurlijk omdat toch aardig wat vetten niet door de filter komen...

19
Als er iemand is die de Chemex wil uitproberen alvorens deze aan te schaffen, heb ik misschien een leuk idee. Wij sturen een Chemex Coffeemaker op naar degene die hem wil proberen. Diegene stuurt hem op zijn/haar beurt weer door naar de volgende geinteresseerde. Verzendkosten zijn dan steeds voor de verzender.

Is dit wat?

20
Jeroen schreef:Als er iemand is die de Chemex wil uitproberen alvorens deze aan te schaffen, heb ik misschien een leuk idee. Wij sturen een Chemex Coffeemaker op naar degene die hem wil proberen. Diegene stuurt hem op zijn/haar beurt weer door naar de volgende geinteresseerde. Verzendkosten zijn dan steeds voor de verzender.

Is dit wat?
Iets voor jou, Cremalover?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu