Re: Zo, een nieuwe espressomachine.

11
Hoenen schreef:Vandaag 2x achter elkaar mooie (inc latte art), lekkere cappu's gemaakt. Ben al aardig consistent in de espresso's maar zou grotere servings willen, kan alleen nog geen mutliple pulls aan want ik breek de puck steeds :oops: Misschien helpt een echt tamper wel ipv een plastic tamper die te groot is (ja, te groot, kan de tamper niet draaien in het filterbakje).

Leuk ding hoor, echt heerlijk om je melk te stomen tijdens het espresso zetten en precies op hetzelfde moment klaar zijn met de pull / stomen zodat je gelijk kan schenken. Mijn de Rancilio Silvia is het echt aardig wachten nadat je de espresso hebt gezet :|
Mijn ervaring is dat je het beste niet te hard tampt en de maalgraad daaraan aanpast.
Mijn tamper heb ik in 5 minuten zelf gedraaid uit een stuk hout.
check filmpie.
Nauwelijks enige kracht bij het tampen.
Afbeelding

12
Spironski schreef:
Ben al aardig consistent in de espresso's maar zou grotere servings willen, kan alleen nog geen mutliple pulls aan want ik breek de puck steeds :oops:
Wat bedoel je met "servings"? Ik ken servings alleen als pads...
En die tweede pull is lastig. Mij lukt het op mijn machine door halverwege de eerste, simpel heel voorzichtig de hendel omhoog te halen.
Serving als in het eindproduct, hetgene wat je serveert.

14
Cremalover, hoe zorg je er precies voor dat je de puck niet breekt? Ik zie je aardig snel heen en weer gaan met die hendel. Zelfs als ik het heel voorzichtig doe hoor ik de puck breken. Vervolgens vliegt het water eruit.

Ik werk hierdoor nu vooral met de single filter, 8 gram en een felini geeft me hele aardige enkele espresso's. Ben nog op zoek naar meerdere filters zodat ik er 2 tegelijk kan klaarmaken en deze achter elkaar kan zetten, twee kopjes tegelijk gaat niet omdat er altijd een dominante uitloop is waardoor 1 kopje 75% van de koffie krijgt.

Cappuccino's gaan echt goed, de espresso ligt niet 3 minuten te wachten zoals bij de Silvia en microfoam is geweldig, nog steeds zijn 100% van mijn cappu's successvolle 'arts', terwijl bij de Silvia de ratio zo'n 50% was.

16
Spironski schreef:Die extractie op het filmpje duurt maar liefst 80 seconden! Dat is wel heel erg.... ehh,...ristretto!
Filmpie was een van de eerste shots met de nieuwe Export. :lol:
Gemaakt om aan een kennis te laten zien.Ander filmpje heb ik niet.
Wilde de tamp aan Hoenen laten zien.

Grover malen en harder tampen kan uiteraard ook.Maar dit smaakt mij het beste.
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 13 apr 2011, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

17
Hoenen schreef:Cremalover, hoe zorg je er precies voor dat je de puck niet breekt? Ik zie je aardig snel heen en weer gaan met die hendel. Zelfs als ik het heel voorzichtig doe hoor ik de puck breken. Vervolgens vliegt het water eruit.

Ik werk hierdoor nu vooral met de single filter, 8 gram en een felini geeft me hele aardige enkele espresso's. Ben nog op zoek naar meerdere filters zodat ik er 2 tegelijk kan klaarmaken en deze achter elkaar kan zetten, twee kopjes tegelijk gaat niet omdat er altijd een dominante uitloop is waardoor 1 kopje 75% van de koffie krijgt.

Cappuccino's gaan echt goed, de espresso ligt niet 3 minuten te wachten zoals bij de Silvia en microfoam is geweldig, nog steeds zijn 100% van mijn cappu's successvolle 'arts', terwijl bij de Silvia de ratio zo'n 50% was.
Ik heb nog nooit een gebroken puck gehad.Ik stop om de kamer vol te laten lopen.Dasarna duw ik door.Pre infusie naar behoefte en dan laat ik de hendel een stuk omhoog komen en duw hem weer omlaag.

18
Wilde de tamp aan Hoenen laten zien.

Grover malen en harder tampen kan uiteraard ook.Maar dit smaakt mij het beste.
Op mijn Gaggia tamp ik zelfs nog minder. Fijn malen en het gewicht van de tamper om een beetje te polijsten, dat werkt voor mij het beste.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Even wat gefilmt, een espresso met fellini, en een cappuccino achter elkaar gemaakt :

Beide single filter, 8 gram

Probeerde wat latte art erbij te doen, maar met 1 hand met camera in de andere is wat lastig. De shot ging wat snel vind ik en daarom ook weinig crema (was 1 week oude ethiopier, die heeft sowieso al weinig crema). Die bubbel tijdens het schuimen... lol...

De microfoam is echter gewoon geweldig, geen melkbelletje te zien!

20
Deze wat vroeger op de dag geschoten. probeerde cremalover na te doen met multiple pulls, dat leek best goed te gaan :) 8 gram single filter, 1.5 espresso hoeveelheid.

Zijn oude supermarkt bonen die ik gebruik als testbonen, maar smaakte verrassend goed trouwens.

Muziekje erachter omdat mijn huisdiertje begon te scheeuwen tijdens het filmen... :P