Re: houdbaarheid

11
K. Han Tan schreef: Bij het branden tot de tweede krak komen er koolstof atomen vrij, dat kan je zien door de rook ontwikkeling. Deze verbinden zich in de boon met de zuurstof uit de lucht tot CO2 en ontsnappen ongeveer in 3 a 4 dagen uit de bonen. Daarom is een vers gebrande koffie pas na 4 dagen op zijn best.
Om snel de koffie te kunnen proeven ga ik de CO2 uithalen door het onder "vacuum" te trekken.
Daarom is gebrand koffie in een "vacuum" wijnfles een goede bewaar methode.
Waar ik mee zit, is het volgende: als een onderdruk creëren sneller CO2 uit de bonen haalt (immers: dan kan je sneller de bonen proeven), dan versnelt een onderdruk blijkbaar de reactie van koolstof met zuurstof tot CO2.

Maar als die reactie door de onderdruk sneller gaat, dan zouden bonen toch juist ook sneller verouderen en is bewaren in een 'vacuum' toch juist géén goede methode zijn om verse bonen te bewaren (dus, op het moment dat ze lekker zijn, 5-15 dagen oud dus?)

12
K. Han Tan schreef:Een pas gebrande koffie in een vacuum wijnfles kan je een jaar goedhouden.
K. Han Tan schreef:In wijn flessen kunnen de bonen zeker een half jaar bewaard worden.
:?

Wel tof hoor, lekker ambachtelijk/ouderwets branden, daar hou ik wel van! :)
Heb helaas geen gasfornuis maar inductie, anders zou ik het zo proberen!
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

15
...zie ook vacuvin gebruik bij rode wijn
Eerlijk gezegd heb ik dat smaakbehoud bij wijn met een vacuvin nooit geproefd. Ik heb ook zo'n ding (typisch Hollandse uitvinding), maar ik gebruik het nooit meer. Bij ons gaat er meestal een hele fles op, of het gaat de koelkast in. Werkt in mijn ogen net zo goed (of slecht).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Wikipedia: "Fermentatie (Latijn: fermentum, zuurdeeg) is in de biochemie het omzetten van biologische materialen (substraat) met behulp van bacteriën, celculturen of schimmels in afwezigheid van zuurstof (anaeroob) of met zuurstof (aeroob)."

Lijkt me niet aan de hand.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

20
Heinrich schreef:en das gelijk 't antwoord op Steefs vraag waarom er een proces loopt dat zuurstof verbruikt ..simpele biologie :)
Dat was helaas niet mijn vraag ;-) Ik snap dat er een reactie optreedt waarbij zuurstof wordt verbruikt, danwel uit de lucht, danwel uit een organisch molecuul in de boon.

Mijn punt alleen is dat er een tegenstrijdigheid in het 'vacuüm'-verhaal zit van Han Tan, die hij helaas niet kan uitleggen. En ik ook niet, behalve dan dat in mijn ervaring bonen onder onderdruk niet beter bewaard blijven dan gewoon afgesloten met een ventiel, zonder de onderdruk. Dat zou kunnen betekenen dat de reactie (die jij volgens mij onterecht fermentatie noemt, wat wikipedia zegt over fermentatie is simpelweg de chemische definitie van fermentatie), na een aantal dagen gewoon afgerond is omdat het substraat op is.

Helaas ben ik dan ook niet overtuigd van de toegevoegde waarde op het bewaren van koffiebonen in een onderdruk. Jammer :(

Chemisch gezien valt invriezen trouwens wel goed te onderbouwen (veel reacties verlopen trager bij lage temperatuur)