Ik zou ook iets meer koffie gebruiken. 14 gram is natuurlijk het 'officiele' cijfer dat vaak wordt genoemd (7 gram per kopje), maar zelf gebruik ik 18 gram. Sommige koffiesoorten 20 gram.RickMN schreef:De WDT gebruik ik nu niet maar voor het tampen een aantal keren tegen de filter aan tikken dus hetzelfde als jij en daarna tampen en zeker niet er nog eens tegen aanslaan. Hier kan het dus niet aan liggen.
Ik heb de opv omlaag gebracht en staat onder het zetten op 10 bar.
De koffie is afgewogen op 14 gram. Nu heb ik een weegschaal die op 1 gram weegt. Dus theoretisch zou het gewicht tussen 13,51 en 14,49 gram zijn (denk ik). Zou dat zoveel uitmaken?
Afgaand op het filmpje is de tijd van machine aan tot uit 30 seconden met een doorlooptijd van ongeveer 26 seconden. Maar de doorlooptijd van 26 seconden kan iets langer door fijner te malen. Nu ik het filmpje nog een aantal keer kijk valt het op dat de koffie er aan het begin (zeg 0:11 seconden van het filmpje) eruit knalt ipv druppelgewijs naar een stroompje gaat. De combinatie te waterig en fijner malen klinkt logisch, ik zal het proberen.
Re: De eerste stappen
12Ik tik nooit tegen mijn pf, ik klop ermee op het aanrecht (naar beneden gericht dus), maar alla, dat zal niet heel erg veel uitmaken.
Die ene gram verschil in dosering kan inderdaad best wat uit maken, maar het is niet de verklaring voor die slechte doorloop. 14 Gram is niet zo veel, maar ik vrees dat je met 18 gram met een Bezzera in de problemen komt. Er moet altijd een beetje ruimte boven de puck overblijven om uit te zetten.
Die ene gram verschil in dosering kan inderdaad best wat uit maken, maar het is niet de verklaring voor die slechte doorloop. 14 Gram is niet zo veel, maar ik vrees dat je met 18 gram met een Bezzera in de problemen komt. Er moet altijd een beetje ruimte boven de puck overblijven om uit te zetten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
13Voor hoeveel koffie is het filterbakje van de Bezzera eigenlijk gemaakt? Ik heb gemerkt dat te weinig koffie doen in je filter voor een slechte doorloop zorgt (ik heb een bakje dat gemaakt is voor 18 gram, als je daar 14gram in doet loopt ie slecht / snel door). Misschien dat je in het bakje 16 gram moet doen oid?Spironski schreef:Ik tik nooit tegen mijn pf, ik klop ermee op het aanrecht (naar beneden gericht dus), maar alla, dat zal niet heel erg veel uitmaken.
14Oh, dat weet ik even niet zo, volgens mij heb je ook meerdere filters in omloop. Ik dacht dat het meestal een 16grams filter was en dat je er ook niet meer in moet doen, omdat je anders tegen de douche aan komt.
In de meeste E61 machines kan je vrij makkelijk 18-20 gram doseren als je b.v. het LM filter gebruikt.
Maar inderdaad als ik het Intelligentia 18 grams filter gebruik met -zeg- 16 gram krijg ik een soort van Lungo-uitloop.
In de meeste E61 machines kan je vrij makkelijk 18-20 gram doseren als je b.v. het LM filter gebruikt.
Maar inderdaad als ik het Intelligentia 18 grams filter gebruik met -zeg- 16 gram krijg ik een soort van Lungo-uitloop.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder