Re: Onderhoud Nivona 850

11
Lungo schreef:
Paultjuh schreef:Weet niet of jullie het al eens gedaan hebben, maar als ik de zetgroep verwijderd heb haal ik altijd even mijn vinger langs het "pijpje" tussen de maler en de zetgroep (geen flauw idee hoe het heet).
Daar blijf altijd een hoop maalsel achter...
Ik heb het van het weekend nog eens even bekeken. Je hebt die "schacht" waar de koffie doorheen valt die je door het "gemalen koffie" klepje gooit. Op die schacht, in de bovenste helft, komt ook de uitgang van de koffiemaler uit. Die staat er zeg maar haaks op (opening in de zijkant van de schacht) . In die opening blijft best veel gemalen koffie liggen. Stel nu dat ik een dag of twee de machine niet gebruik, dan ligt er al die tijd een hoopje gemalen koffie bitter te worden. Bij het eerste kopje dat je dan na die twee dagen maakt krijg je ook die oude koffie erbij. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd
Als je dat weet, gooi je toch het eerste kopje na een stilstand even weg?
7 gram weg en lekkerdere koffie ervoor terug = kleine investering met een groot rendement ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

12
Handig overzicht. Ik krijg mijn 855 vandaag en heb ook al even zitten nadenken over het schoonmaken. Nivona heeft het, naast de dingen die het apparaat aangeeft, over "regelmatig" de zetgroep en melkschuimer schoonmaken.
Mijn idee was om 1x per week de zetgroep en de melkschuimer schoon te maken (naast het reguliere onderhoud dat de machine aangeeft).

13
Maar melkresten die een week liggen te verzuren en koffiemaalsel dat een week ligt te verschalen klinkt me nu ook niet zo lekker in de oren. Laat staan dat het lekker in je mond is...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Melkschuimer wordt na ieder gebruik doorgespoeld/gestoomd, het gaat dus om het extra reinigen. Ik heb geen idee wat Nivona met regelmatig bedoelt.
Wat betreft zetgroep, Jura doet het 1x in de 2 jaar bij onderhoud, dan is wekelijks toch al een hele verbetering lijkt me?

Maar nogmaals, ik heb echt geen flauw idee, vandaar de vraag hier.

15
Maar sinds wanneer vertrouw je dan fabrikanten van gemaksmachines? ;)
Nivona had wel wat specifieker mogen zijn, vind ik. Strikt genomen is 1x per jaar ook "regelmatig", maar dat is toch echt te weinig.

Als ik mijn uitklopbakje een week niet schoonmaak beginnen daar toch al wel schimmels te groeien. En dat zal in een superautomaat niet zoveel anders zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Je hebt "melkschuimer spoelen" en "melkschuimer reiningen", dat zijn verschillende programma's. Bij spoelen (de naam verraadt het al een beetje :-) ) wordt de melkschuimer doorgespoeld met water. Dit moet je doen elke keer nadat je iets met melk hebt gemaakt. Als je twee kopjes achter elkaar maakt of een paar in een half uur of zo dan doe je het aan het eind, maar iedere keer voordat je de machine uitzet. Spoelen gaat niet automatisch. De machine geeft wel aan op het display dat het moet, maar je moet het zelf via het menu uitvoeren. Voor "reinigen" heb je aparte vloeistof nodig, die doe je met water in een kom en dan via de slang van de melk. Staat allemaal in het boekje. Reinigen van de melkschuimer geeft ie niet zelf aan (spoelen wel), dus dat moet je zelf bijhouden. Ik doe het om de week.