Ik heb de Nivona 850 nu een paar maanden. Wij maken ongeveer 30 kopjes per week, bijna allemaal cappuccino of latte macchiato.
Onderhoud en schoonmaken doe ik als volgt:
* de machine is zo ingesteld dat hij spoelt als je hem uitzet;
* na elke sessie spoel ik de melkschuimer en het melkslangetje (menu melkschuimer spoelen);
* Ik heb van die tabletten om de machine te reinigen als hij het aangeeft;
* Ik heb van die vloeistof om de machine te ontkalken als hij het aangeeft. Er zat een kalkfilter bij toen ik de machine kocht. Die heb ik gebruikt, toen de machine aangaf dat het filter vervangen moest worden heb ik het eruit gehaald en niet vervangen maar in plaats daarvan de waterhardheid ingesteld;
* De ene week haal ik de zetgroep eruit en maak ik die schoon, de andere week reinig ik de melkschuimer (menu melkschuimer reinigen). Daar heb ik ook aparte vloeistof voor. De machine geeft niet aan wanneer je de melkschuimer moet reinigen (wel spoelen) dus dat moet je zelf in de gaten houden.
Heb ik het zo een beetje goed ingeregeld of moet het helemaal anders?
Re: Onderhoud Nivona 850
2Ik doe het ongeveer hetzelfde, heb ook nog het spoelen bij opstarten aan staan, dat is in het begin niet helemaal helder water wat daar uit komt (ondanks het spoelen bij uitschakelen).
En ik gebruik wel de waterfilters, om het halfjaar ga ik denk ik alsnog een keer ontkalken, want er zal altijd iets door komen.
En ik gebruik wel de waterfilters, om het halfjaar ga ik denk ik alsnog een keer ontkalken, want er zal altijd iets door komen.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
3Waar zet je het spoelen bij uitschakelen aan?
Verder reinig ik ook op dezelfde wijze, met een verschil dat ik regelmatig, om de dag, zijdeurtje voor zetgroep los haal en schoonmaak, omdat hier veel condens op blijft zitten.
Verder reinig ik ook op dezelfde wijze, met een verschil dat ik regelmatig, om de dag, zijdeurtje voor zetgroep los haal en schoonmaak, omdat hier veel condens op blijft zitten.
4Bij de "tijd" instellingen geloof ik, bij timer functies etc.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
5Spoelen bij inschakelen staat toch standaard aan? Kan me niet herinneren dat ik dat zelf heb aangezet. Spoelen bij uitschakelen heb ik ook aanstaan.
Filter is voor mij niet echt nodig. Waar ik woon is het water niet hard, ik heb hem op niveau 2 staan. Bovendien kan er meer water in het reservoir als de filter er niet in zit.
Dat van die condens herken ik ook. Ik droog het zijpaneel van de machine iedere dag af.
Filter is voor mij niet echt nodig. Waar ik woon is het water niet hard, ik heb hem op niveau 2 staan. Bovendien kan er meer water in het reservoir als de filter er niet in zit.
Dat van die condens herken ik ook. Ik droog het zijpaneel van de machine iedere dag af.
6Dat kan kloppen, weet het niet zeker of dat wel uit te zetten valt.
Weet niet of jullie het al eens gedaan hebben, maar als ik de zetgroep verwijderd heb haal ik altijd even mijn vinger langs het "pijpje" tussen de maler en de zetgroep (geen flauw idee hoe het heet).
Daar blijf altijd een hoop maalsel achter...
Zou er ook een keer een lampje bij pakken, dan zie je goed hoe ranzig het eigenlijk wordt, daar kwam ik de 2de keer achter toen ik het spul verwijderd had en foto's met flits ging maken
Weet niet of jullie het al eens gedaan hebben, maar als ik de zetgroep verwijderd heb haal ik altijd even mijn vinger langs het "pijpje" tussen de maler en de zetgroep (geen flauw idee hoe het heet).
Zou er ook een keer een lampje bij pakken, dan zie je goed hoe ranzig het eigenlijk wordt, daar kwam ik de 2de keer achter toen ik het spul verwijderd had en foto's met flits ging maken
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
7Je bedoelt de opening waardoor de gemalen koffie naar beneden valt? Daar blijft altijd wel wat plakken ja.
Ik gebruik altijd een zaklampje om bij te lichten als ik de binnenkant van de machine schoonmaak als de zetgroep eruit is. De zetgroep zelf spoel ik schoon in de badkamer, met de handdouche.
Ik gebruik altijd een zaklampje om bij te lichten als ik de binnenkant van de machine schoonmaak als de zetgroep eruit is. De zetgroep zelf spoel ik schoon in de badkamer, met de handdouche.
8Het verloop van de maler naar de zetgroep?
Die maak ik altijd schoon met een gebogen flessenborsteltje en een aangepast opzetstuk voor de stofzuiger.
Verder overigens hetzelfde qua onderhoud:
- Reinigen met pillen wanneer hij erom vraagt, ontkalken idem
- wekelijks afspoelen zetgroep onder de kraan.
Spoelen voor en na gebruik doet hij automatisch.
Je kan em trouwens ook foppen:
Door het "gemalen-koffie-klepje" even open en dicht te doen, verwacht hij koffie te zetten.
Zonder er daadwerkelijk koffie in te doen, volgt dan een extra spoelbeurt.
Die maak ik altijd schoon met een gebogen flessenborsteltje en een aangepast opzetstuk voor de stofzuiger.
Verder overigens hetzelfde qua onderhoud:
- Reinigen met pillen wanneer hij erom vraagt, ontkalken idem
- wekelijks afspoelen zetgroep onder de kraan.
Spoelen voor en na gebruik doet hij automatisch.
Je kan em trouwens ook foppen:
Door het "gemalen-koffie-klepje" even open en dicht te doen, verwacht hij koffie te zetten.
Zonder er daadwerkelijk koffie in te doen, volgt dan een extra spoelbeurt.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
9Ik heb het van het weekend nog eens even bekeken. Je hebt die "schacht" waar de koffie doorheen valt die je door het "gemalen koffie" klepje gooit. Op die schacht, in de bovenste helft, komt ook de uitgang van de koffiemaler uit. Die staat er zeg maar haaks op (opening in de zijkant van de schacht) . In die opening blijft best veel gemalen koffie liggen. Stel nu dat ik een dag of twee de machine niet gebruik, dan ligt er al die tijd een hoopje gemalen koffie bitter te worden. Bij het eerste kopje dat je dan na die twee dagen maakt krijg je ook die oude koffie erbij. Of zie ik dat nu helemaal verkeerdPaultjuh schreef:Weet niet of jullie het al eens gedaan hebben, maar als ik de zetgroep verwijderd heb haal ik altijd even mijn vinger langs het "pijpje" tussen de maler en de zetgroep (geen flauw idee hoe het heet).
10Dat klopt. 
Een deel zal idd oude koffie zijn.
Een deel zal idd oude koffie zijn.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30