Omdat ik de Chemex, hario en aeropress in 1x binnen kreeg heb ik de apparaten goed met elkaar kunnen vergelijken. Ik schrijf dus een verslag en zal dit 3x plaatsen.
Belangrijk is dat ik de apparaten wilde testen met goedkopere koffie om mijn koffie kosten wat te drukken. Ik gebruikte diverse smaken DE filtermaling.
Inmiddels heb ik redelijk wat koffie gezet met de tools en de Chemex is wat smaak betreft de winnaar, op 2 de Hario en op 3 de aeropress. De smaak is voller en romiger dan de andere twee.
(Met verse bonen en een maler zou de uitslag wel eens anders geweest kunnen zijn. Bij de aeropress loopt het water namelijk al uit het ding voor je goed en wel begonnen ben. Als je zelf de bonen maalt kun je t zo afstellen dat het er net niet doorheen loopt zonder druk. De smaak is dan veeeeeel beter).
De smaak wordt vooral bepaald door het dikkere filter. Dit plakt helemaal tegen het gladde glas aan en zorgt dus voor een bepaalde extractie. Als je de hario filters in de Chemex gebruik ben je dus meteen de smaak kwijt. Nadeel van de chemex zijn echt de kosten van de filter zo'n 7a8 cent. Voor 1 kops gebruik dus niet handig maar voor 3 a 4 een echte aanrader!
De smaak van de hario was altijd prima. Hier is het filter dunner en proberen ze het juist los van de filterhouder te houden. Met de hario zet je voor de normale koffie drinker een hele lekkere bak. En ook 1 kopje is goed te doen.
De Aeropress heeft mij dus nooit kunnen bekoren met supermarkt koffie. Wat je ook probeer het blijft lauwe pis.
Ik ga nu nog de Clever dripper uitproberen en zal dan eens wat gaan kopen. Waarschijnlijk zullen ze toch alle 4 in de keuken komen.
Naar wie mag het setje nu?
Re: The Traveling Hario V60
11
Laatst gewijzigd door Midas op di 15 jan 2013, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.