Re: Dosering in het portafilter

12
Thanks spironski! Ik ben vandaag druk bezig geweest en krijg er momenteel een aardig smakende eruit met 18 gram in de dubbele filter met 70 ml (2 kopjes). Loopt best mooi door binnen 25/30 sec.
Toch vind ik het interessant te weten waarom je niet met eenzelfde maalgraad op laten we zeggen 9 a 10 gram in die enkele filter niet een soortgelijk shot kan maken: het kleinere zeefje zorgt toch voor het minder snel doorlopen zodat je in dezelfde tijd een 30 ml shot krijgt?
En wat me ook opvalt is dat je op YouTube overal ziet dat veel baristas voor een enkel kops espresso de filter tot de rand volgooien en dan tampen: daar gaat dus zeker meer in dan 7 of 14 gram. Ik laat dat vasthouden aan de aantal grammen los en experimenteer gewoon met wat ik lekker vind smaken. En ik ga ook iemand die meer ervaren is op dit forum die in de buurt van mij in hoofddorp woont een keertje uitnodigen om zijn ervaring te delen en te experimenteren en uiteraard ook een kopje koffie te drinken. :) zo komen we er wel.

@3aan schreef:De voor velen belangrijkste niet vergeten !!

!! De Tien Geboden !!
Wat zijn die dan?
Bezzera Magica - Eureka Mignon

13
Toch vind ik het interessant te weten waarom je niet met eenzelfde maalgraad op laten we zeggen 9 a 10 gram in die enkele filter niet een soortgelijk shot kan maken: het kleinere zeefje zorgt toch voor het minder snel doorlopen zodat je in dezelfde tijd een 30 ml shot krijgt?
Ja, en dat is het verschil tussen theorie en praktijk. Er zijn denk ik een heleboel variabelen waar we nog niet helemaal alles van begrijpen. De vorm van het filter, de perforatie, het perforatie-patroon, de verhouding diepte/doornsnede, het heeft allemaal invloed. Er komt voor het ultieme kopje espresso denk ik best veel "Fingerspitzengefühl" kijken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Als lezen dan ook moeilijk wordt, lees dan deze quote:
Spironski schreef:
Er zijn nauwelijks in steen gehouwen regels. Het gebruik van een ander filterbakje (met dezelfde inhoud) kan al een andere extractie tot gevolg hebben. En als je oude bonen gebruikt helpt er al helemaal niets meer (misschien is dat wel is steen gehouwen: "gebruik verse boontjes").
Kauw kauw kauw, jammie!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

17
Kennelijk kende Adriaan de uitdrukking niet. En waren de 10 geboden niet in kleitabletten gegrift...? :lol:

Goed, nu weer on topic?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
Tja, als je zo kryptisch iets roept moet je niet meteen verwachten dat het wordt begrepen. Anyway, het zal wel uit een goed hart komen, he jongleur? (= eigenlijk acrobaat en daarbij doel ik dan op het vriendje van Bassie. ) hop, weer in topic: ja ik merk door een aantal keer dezelfde parameters te houden dat ik verschil heb in bet uiteindelijke resultaat. Zal absoluut met tampen te maken hebben en evt temperatuur. Ik ben nog veel te onervaren om dat al consistent te houden. Maar het begin is er en ik vind het hartstikke leuk om te experimenteren. Vrijdag bij backyard koffie besteld, zal dinsdag binnen komen, dan kan ik van de boontjes van brandmeesters en levelt af, want ook daar geloof ik nog zeker een slag te kunnen maken betreffende versheid, icm maalgraad. En daar hebben we Adriaans advies ook weer te pakken en is de cirkel rond. Ik heb er nu al zin in :)
Bezzera Magica - Eureka Mignon

19
Spironski schreef:Kennelijk kende Adriaan de uitdrukking niet. En waren de 10 geboden niet in kleitabletten gegrift...? :lol:

Goed, nu weer on topic?
Wikipedia schreef:
De Ark van het Verbond, ook wel Ark des Verbonds, was het centrale, allerheiligste voorwerp in het jodendom. Het was een draagbare kist, waarin de twee stenen tafelen met daarop de Tien geboden bewaard werden (1 Koningen 8:9, 2 Kronieken 5:10)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.