Re: Espresso, Cappuccino, Lungo, Americano...

11
Zijn wel zeker makkelijk schoon te maken, alleen deze is door mij nog niet gebruikt en dus ook niet schoongemaakt, ik denk toch wat meer met de recycling gedachte, ik heb er pas 4 van gevonden, als ik er nog wat van vind maak ik een passend dripstation 8-)

Hip is dus alleen maar zo als het onnodig veel geld kost? :? de duurste van de vier was een hele euro!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

12
@3aan schreef:Zijn wel zeker makkelijk schoon te maken, alleen deze is door mij nog niet gebruikt en dus ook niet schoongemaakt, ik denk toch wat meer met de recycling gedachte, ik heb er pas 4 van gevonden, als ik er nog wat van vind maak ik een passend dripstation 8-)

Hip is dus alleen maar zo als het onnodig veel geld kost? :? de duurste van de vier was een hele euro!
Ik vermoed dat je nog nooit een V60 schoon hebt gemaakt. Dat is echt belachelijk veel makkelijker dan een aluminium Melitta filter. Een V60 giet je voor het koffiezetten sowieso een scheut water doorheen om het ding op te warmen. Dan is het ding ook gelijk schoon. Dus eigenlijk hoef je een V60 niet schoon te maken.

Verder, over prijs heb ik het niet gehad. Ook niet over voorwaarden voor hipheid. Je legt me woorden in mijn mond die ik niet heb gezegd. Gewoon normaal over koffiefilters praten kan ook.

Maar als we het over prijs hebben, Zolang de prijs van het opgietfilter onder enkele tientjes blijft valt de prijs van het filtertje volledig in het niet bij kosten van de koffie en filtertjes die door zo'n filter heengaan.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

13
Goeie tips, bedankt voor de reply's!!!

De americano heb ik inderdaad op de 2 manieren gemaakt, eerst water en dan espresso of eerst espresso en dan water erop. Als je de espresso op het water doet blijft ook de crema veel mooier liggen. Die ga ik eerst maar verder uitproberen. Ik vond hem nu ook wel lekker zo in de eerste paar minuten, later werd het zuur. Ik had nu het beste resultaat door 90ml heet water in kopje te vullen en daar een espresso op van 32ml uit 15 gram koffie.
Ik zat er ook aan te denken om een chemex te kopen alleen moet je dan weer grover gaan malen als bij espresso én ik gebruik het liefst gewoon de apparatuur die ik heb staan. Dus toch maar even niet. Ik ben er ergens ook wel van overtuigd dat je de Lungo's ook moet kunnen perfectioneren en lekkerder moet kunnen maken dan een americano...

Wie maakt er weleens lungo's?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!