Re: Te snelle doorloop Quickmill 3000

11
Thoas schreef:Ik heb goede versgemalen koffie gekocht en hij loopt perfect, een mooie smaakvolle espresso met een prima crema. Tevreden.

Dank voor de reacties!
Mooi dat het nu werkt, je hebt nu een tipje gezien van hoe het hoort. Maar let nu op hoe snel het weer minder wordt. Die maler zal er echt moeten komen als je dit resultaat (en beter) wil behouden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Te snelle doorloop Quickmill 3000

15
Thoas schreef:Ik realiseer me dat zelf malen beter is, maar ik denk dat het ook mogelijk is om dit op een 'one step at a time' manier aan te pakken. Die maler komt er wel, uiteindelijk.
Ik heb dus wel degelijk veel opgestoken van de kennis op dit forum, ook leuk om zoveel enthousiasme te proeven.
Ik heb de vergelijking al vaker gemaakt, maar espresso leren zetten zonder maler is net zoiets als auto leren rijden zonder benzine. Natuurlijk kan je in je auto gaan zitten in je garage, en alvast leren waar de koppeling en de rem zit en een beetje aan het stuur gaan zitten sleuren. Maar zolang je geen benzine in die motor stopt...

Het belangrijkste bij espresso leren zetten is namelijk toch elke de juiste maling bepalen, nauwkeurig doseren en het maalsel zorgvuldig in je filter verdelen. Voorgemalen koffie is per definitie te oud en hoogstwaarschijnlijk niet juist gemalen, en "werkt" dus niet. Alles wat je daarmee denkt te leren kan je vergeten zodra je goede, verse bonen gaat gebruiken die je vlak voor tijd maalt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder