Het ligt er bij een HX veel aan gelegen waar die gemonteerd is, bij mijn Astoria Fiore zit die horizontaal en volledig onder de waterlijn, die zal dus nooit met de hoge stoomtemperatuur in aanraking komen, flushen is dus anders dan met rechtop of een schuingeplaatste HX.SteefM schreef:Ter verduidelijking van het terugkoelen naar zettemperatuur: er zijn twee oorzaken waardoor de machine te heet wordt en de koffie verbrandt.
In het geval van een Single Boiler, waar mloes het over heeft, moet je de machine op 'stoomstand' zetten als je wilt gaan stomen. De boiler warmt dan éxtra op naar ongeveer 125ºC (onder druk). Als je ná het stomen een espresso wilt zetten, zal de machine eerst moeten terugkoelen naar 'zettemperatuur'. Doe je dit niet, dan verbrandt je koffie.
In het geval van een HX, waar het over gaat in het 'beginnerstopic', is de boiler altijd 120ºC-125ºC en moet je telkens als de machine enige tijd idle staat, terugkoelen middels een cooling flush.
Met andere woorden: in beide gevallen kán er sprake zijn van te heet water en verbranding, maar door andere oorzaken. Met een HX is een coolingflush praktisch onvermijdbaar; met een SB te vermijden door eerst espresso te zetten en daarna te stomen en vervolgens een tijd geen koffie meer te zetten.
Re: Het nut van een nieuwe semi-machine
11Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.